“Saapuminen saariston läpi Turun satamaan oli fantastinen kokemus. Mukavaa oli myös mahdollisuus tutustua Turun kaupunkiin", avasi HMS Diamondin komentaja Peter Evans Lentoposti.fi:lle.
HMS Diamond toteutti suunnitelman mukaisen satamavierailun Turussa 18.-22. lokakuuta 2023. Vierailun aikana miehistö ehti tutustua myös Turun kaupunkiin. Hyinen syysilma oli monelle miehistön jäsenelle omanlaisensa kokemus. Osa hytisi kannella lyhythihaisissa ja osa puolestaan verhoutui kasvoja myöden vaatteiden sisään. Satamavierailun jälkeen HMS Diamond osallistui Suomen merivoimien kanssa toteutettaviin harjoituksiin.
Normaalisti HMS Diamond purjehtii kuuden - kahdeksan muun aluksen kanssa osana HMS Queen Elizabeth -lentotukialuksen Carrier Strike Groupia. Suomen-vierailun jälkeen HMS Diamond liittyy takaisin omaan Carrier Strike Groupiinsa ja jatkaa syksyn purjehdusta Pohjanmerellä ja Norjanmerellä. Joulukuussa 2023 HMS Diamond purjehtii osana kansainvälistä joukko-operaatio Prosperity Guardiania, jossa tehtävänä on suojata kauppa-aluksia Punaisellamerellä ja Adeninlahdella. Brittialuksen lisäksi paikalla on kolme Yhdysvaltain ilmatorjuntahävittäjää ja ranskalainen sota-alus. Tehtävää tukevat myös Bahrain, Kanada, Italia ja Norja.
Normaalioloissa noin 50 kauppa-alusta purjehtii päivittäin Punaisenmeren ja Adeninlahden välillä ja noin 115 kauppa-alusta kulkee päivittäin Hormuzinsalmen kautta.
Ohjusten käyttäminen droneja vastaan on tehokasta, mutta kustannukset ovat merkittävässä epäsuhdassa. Käytettyjen vaikutuskykyjen hintojen osalta puhutaan jopa miljoonista euroista per laukaisu, kun tuhotun kohteen hinta on joitakin tuhansia euroa. Muiden vaikutuskykyjen käyttö puolestaan voisi päästää maalit liian lähelle kohdetta. Alukselle on luvassa lähitulevaisuudessa myös uusia vaikutuskykyjä.
“HMS Diamond on luokan 45 ilmatorjuntahävittäjä ja koko alus on rakennettu Samson-monitoimitutkan ympärille. Meillä on pitkän kantaman 1046-tutka, joka havaitsee maalit jo kaukaa. Sen jälkeen maalit ohjataan 1046-monitoimitutkalle, joka kontrolloi Sea Viper -ohjusjärjestelmiä. Siinä meillä on käytössä kaksi ohjustyyppiä, joista Astra 15 soveltuu lähitorjuntaan ja Astra 30 puolestaan pidemmille matkoille”, kertoi komentaja Peter Evans Lentoposti.fi:lle.
Ilmatorjuntakykyä ilma-aluksia, droneja ja ohjuksia vastaan tarjoaa PAAMS(E)-järjestelmä (Principal Anti Air Missile System), josta Englannissa käytetään nimitystä Sea Viper. Jokainen ilmatorjuntahävittäjä on varustettu jopa 48 Sylver VLS -laukaisimeen asennetulla Sea Viper -ohjuksella. Nämä yli neljän Machin nopeuteen yltävät ja erittäin liikehtimiskykyiset ohjukset tuhoavat ilmauhan jopa yli 110 kilometrin etäisyydeltä.
Maalinosoituksesta huolehtii pyörivä piikikäs munamainen SAMPSON-monitoimitutka (Type 1045) sekä pitkän kantaman tarjoava Thalesin levymäinen S1850M3D AESA (Active Electronically Scanned Array) ilmavalvontatutka-antenni (Type 1046). Järjestelmä voi seurata satoja maaleja jopa yli 400 kilometrin päästä.
Tutkajärjestelmän vahvuudeksi kerrotaan sen päivitysnopeus ja kyky seurata pieniä ja hyvinkin nopeita maaleja. Tutkalla voidaan havaita ja seurata tennispallon kokoisia maaleja, jotka etenevät kolminkertaisella äänennopeudella yli 25 kilometrin päässä.
“Toimimme osana UK Carrier Strike Groupia, jossa on mukana myös ilmavalvontatutkalla varustettuja Merlin-helikoptereita. Niiden ilmavalvontakuva saadaan tietovuoyhteyksien kautta HMS Diamondille”, kertoi HMS Diamondin komentaja Evans.
Britannian merivoimien mukaan Sea Ceptor tarjoaa jopa 1300 neliökilometrin suojan erilaisia ilmauhkia, mutta myös nopeita pinta-aluksia vastaan. Laukaisujärjestelmä mahdollistaa 360 asteen kattavuuden kaikkiin laukaisusektoreihin. Käytettävä ohjus on aiempaa pienempi ja sen kantama on hieman lyhyempi. Nykyisistä 48 siilosta 24 tilalle asennetaan uudet kaksi ohjusta sisältävät laukaisimet, joiden myötä uusi järjestelmä kasvattaa Daring-luokan alusten ohjusmäärää 50 prosentilla 48 ohjuksesta 72 ohjukseen.
Aseessa on kaksi antennijärjestelmää ja päätutka sijaitsee valkean kupurakenteen sisällä. Se puolestaan tuo monille mieleen Star Warsin R2D2:n.
Kaikkiaan asejärjestelmään voidaan ladata kerralla 15 000 ammusta ja uudelleenlataus onnistuu noin 15 minuutissa. Kantamaa aseella on noin 1,5 kilometriä.
Omasuojaa alukselle tarjoavat kuusiputkiset 130 mm Sea Gnat -harhamaaliheittimet, joissa voidaan käyttää kolmenlaisia harhamaaleja eri uhkatilanteista riippuen.
Edellämainittujen harhamaaliheittimien lisäksi aluksella on käytössä putkista laukaistavia kelluvia IrvinGQ’ FDS3 -harhamaaleja. Niiden tutkaheijastetta antava pintamateriaali häiritsee alusta uhkaavia ohjuksia ja aiheuttaa jopa niiden osumisen harhamaaliin. Tällainen harhamaali voi kellua merellä jopa yli kolme tuntia. Britannian merivoimat on tilannut myös uudempia N-POD-harhamaalijärjestelmiä (Naval Passive Off-Board Decoy). Ne ovat aiempaa tehokkaampia ja kelluvat pidempään jopa kovassa merenkäynnissä. Aluksessa on luonnollisesti myös Ultra/EDO MFS-7000 -kaikuluotainjärjestelmä sukellusveneiden havaitsemiseksi sekä SSTD-järjestelmä (Surface Ship Torpedo Defence System), joka suojaa pinnanalaisilta uhilta.
Aluksen hangaaritilat mahdollistavat helikopterin huoltotoiminnan ja tarvittaessa sen suojissa onnistuu vaikka moottorinvaihto. Purjehduksen aikana helikopterilla voidaan lentää jopa 1000 lentotuntia. Normaalioloissa helikopterin raskashuollot suoritetaan satamavierailuiden yhteydessä, jolloin helikopteri lennätetään huoltoon. Wildcat-helikopteria operoidaan yhdellä lentäjällä, jonka vasemmalla puolella istuu lentoavustaja. Hänen tehtävänsä ovat moninaiset kuten laserohjatun ohjuksen lentoradan varmistaminen sekä vinssin käyttö SAR-tehtävillä (Search and Rescue). Helikopterin nokalta löytyy myös elektro-optinen sensori.
Yksittäisen lentotehtävän pituus on tyypillisesti noin kaksi tuntia, joka alkaa olla myös helikopterin maksimi toiminta-aika merellä. Pääosin helikopterilla lennetään 50-500 jalan korkeudessa näkölentosääolosuhteissa, mutta tarvittaessa matalalla voidaan lentää myös mittarilento-olosuhteissa. Helikopterin aseistuksena on kevyitä laserohjattuja Martlet-monitoimiohjuksia, jotka soveltuvat ilmasta-pintaan ja ilmasta-ilmaan käytettäviksi.
Aseripustimet poistettaessa Wildcat -helikopteriin voidaan asentaa myös 50 mm ovikonekivääri, jonka lisäksi se voi toimia lavettina vaikka tarkka-ampujalle. Kopteri voidaan varustaa SAR-tehtäviä ajatellen myös vinssillä. Kyseessä on siis todellinen monitoimihelikopteri, joka on alukselle merkittävä voimavara. Pääasiassa Wildcatia käytetään pinta-alueen varmistamiseen, mutta välillä sitä käytetään merellisessä toimintaympäristössä myös logistisiin tarpeisiin.
HMS Diamondin huippunopeus on 30 solmua ja se voi purjehtia jopa 11 000 kilometrin matkan. HMS Diamondin uppouma on 8000 tonnia. HMS Diamond otettiin virallisesti käyttöön heinäkuussa 2011. Ensimmäisenä merkittävänä tehtävänään kotimaassa se osallistui vuonna 2012 kuningatar Elisabetin 60-vuotisjuhlallisuuksiin. Toukokuussa 2023 HMS Diamond turvasi Lontoossa kuningas Charlesin kruunajaisia. MH
|
|||