Ison-Britannian kuninkaallisen laivaston HMS Queen Elizabeth lentotukialusta suojaava Daring-luokan ilmatorjuntahävittäjä HMS Diamond purjehti lokakuussa 2023 Itämeren alueelle ja vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa Turun satamassa. Tämä tyypin 45 ilmatorjuntahävittäjä tarjoaa laajaa vaikutuskykyä ilmauhkaa vastaan koko Carrier Strike Groupille. Vierailunsa aikana HMS Diamond harjoitteli yhteistoimintaa Itämerellä myös Suomen merivoimien kanssa. Joulukuussa alus oli tositoimissa Lähi-idässä. Häiveominaisuuksillakin varustettu 152,4 metriä pitkä ilmatorjuntahävittäjä HMS Diamond ja aluksen komentaja Peter Evans olivat purjehtineet Itämerellä aiemminkin. Nyt alus kuitenkin lipui ensi kertaa tuoreen Natomaa Suomen aluevesille, halki saaristomeren ja aina Turun satamaan saakka. Reittivalintaa jouduttiin kuitenkin suunnittelemaan aluksen syväyksen takia. “Saapuminen saariston läpi Turun satamaan oli fantastinen kokemus. Mukavaa oli myös mahdollisuus tutustua Turun kaupunkiin", avasi HMS Diamondin komentaja Peter Evans Lentoposti.fi:lle. HMS Diamond on yksi kuninkaallisen laivaston kuudesta tyypin 45 ja Daring-luokan ilmatorjuntahävittäjistä. Alusluokka on yksi brittilaivaston moderneimmista ja se toimii laivaston selkärankana. Daring-luokan alukset soveltuvat laajasti erilaisiin tehtäviin ja laivueen ilmauhalta suojaamisen lisäksi ne voivat toimia myös merirosvojahdissa tai humanitäärisissä tehtävissä. HMS Diamond toteutti suunnitelman mukaisen satamavierailun Turussa 18.-22. lokakuuta 2023. Vierailun aikana miehistö ehti tutustua myös Turun kaupunkiin. Hyinen syysilma oli monelle miehistön jäsenelle omanlaisensa kokemus. Osa hytisi kannella lyhythihaisissa ja osa puolestaan verhoutui kasvoja myöden vaatteiden sisään. Satamavierailun jälkeen HMS Diamond osallistui Suomen merivoimien kanssa toteutettaviin harjoituksiin. “Harjoittelemme pari päivää Suomen Merivoimien kanssa, jonka jälkeen purjehdimme Itämeren kautta takaisin Pohjanmerelle liittyäksemme jälleen Carrier Strike Groupiin. Siihen kuuluu aluksia Isosta-Britanniasta, Norjasta, Alankomaista ja Belgiasta. Odotettavissa on myös saksalaisaluksen liittyminen ryhmään”, jatkoi komentaja Evans. Normaalisti HMS Diamond purjehtii kuuden - kahdeksan muun aluksen kanssa osana HMS Queen Elizabeth -lentotukialuksen Carrier Strike Groupia. Suomen-vierailun jälkeen HMS Diamond liittyy takaisin omaan Carrier Strike Groupiinsa ja jatkaa syksyn purjehdusta Pohjanmerellä ja Norjanmerellä. Joulukuussa 2023 HMS Diamond purjehtii osana kansainvälistä joukko-operaatio Prosperity Guardiania, jossa tehtävänä on suojata kauppa-aluksia Punaisellamerellä ja Adeninlahdella. Brittialuksen lisäksi paikalla on kolme Yhdysvaltain ilmatorjuntahävittäjää ja ranskalainen sota-alus. Tehtävää tukevat myös Bahrain, Kanada, Italia ja Norja. Jemenistä käsin toimivat huthikapinalliset ovat häirinneet alueen laivaliikennettä ohjus- ja dronehyökkäyksin. Niiden seurauksena ainakin Maersk ja BP eivät enää purjehdi alueen kautta. Afrikan kiertäminen Suezin kanavan kautta kulkemisen sijaan lisää kuljetuskustannuksia ja pidentää toimitusaikoja. Normaalioloissa noin 50 kauppa-alusta purjehtii päivittäin Punaisenmeren ja Adeninlahden välillä ja noin 115 kauppa-alusta kulkee päivittäin Hormuzinsalmen kautta. HMS Diamond on 16. joulukuuta torjunut huthien laukaiseman ilmamaalin, joka oli todennäköisesti drone. Kohde pudotettiin Sea Viper -ohjuksella. Yhdysvallat on puolestaan kertonut torjuneensa 38 huthien laukaisemaa dronea ja ohjusta. Ohjusten käyttäminen droneja vastaan on tehokasta, mutta kustannukset ovat merkittävässä epäsuhdassa. Käytettyjen vaikutuskykyjen hintojen osalta puhutaan jopa miljoonista euroista per laukaisu, kun tuhotun kohteen hinta on joitakin tuhansia euroa. Muiden vaikutuskykyjen käyttö puolestaan voisi päästää maalit liian lähelle kohdetta. Alukselle on luvassa lähitulevaisuudessa myös uusia vaikutuskykyjä.
“HMS Diamond on luokan 45 ilmatorjuntahävittäjä ja koko alus on rakennettu Samson-monitoimitutkan ympärille. Meillä on pitkän kantaman 1046-tutka, joka havaitsee maalit jo kaukaa. Sen jälkeen maalit ohjataan 1046-monitoimitutkalle, joka kontrolloi Sea Viper -ohjusjärjestelmiä. Siinä meillä on käytössä kaksi ohjustyyppiä, joista Astra 15 soveltuu lähitorjuntaan ja Astra 30 puolestaan pidemmille matkoille”, kertoi komentaja Peter Evans Lentoposti.fi:lle. “Aluksella on kaksi päätehtävää. Suojaamme muita aluksia ohjushyökkäyksiltä, jonka lisäksi annamme tutka-, lennonjohto- ja taistelunjohtopalvelua lentotukialukselta ja muista tukikohdista operoiville ilma-aluksille", jatkoi Evans. Ilmatorjuntakykyä ilma-aluksia, droneja ja ohjuksia vastaan tarjoaa PAAMS(E)-järjestelmä (Principal Anti Air Missile System), josta Englannissa käytetään nimitystä Sea Viper. Jokainen ilmatorjuntahävittäjä on varustettu jopa 48 Sylver VLS -laukaisimeen asennetulla Sea Viper -ohjuksella. Nämä yli neljän Machin nopeuteen yltävät ja erittäin liikehtimiskykyiset ohjukset tuhoavat ilmauhan jopa yli 110 kilometrin etäisyydeltä. Ohjustäydennystä alus saa tarvittaessa vieraillessaan satamassa, jossa nosturi nostaa uudet ohjukset siiloihin. Täydennys ei siis onnistu merellä, joka voi tuoda omat logistiset haasteensa pidemmillä operaatioilla. Maalinosoituksesta huolehtii pyörivä piikikäs munamainen SAMPSON-monitoimitutka (Type 1045) sekä pitkän kantaman tarjoava Thalesin levymäinen S1850M3D AESA (Active Electronically Scanned Array) ilmavalvontatutka-antenni (Type 1046). Järjestelmä voi seurata satoja maaleja jopa yli 400 kilometrin päästä. Järjestelmän kerrotaan havaitsevan myös häiveominaisuuksilla varustetut maalit sekä korkealta ilmakehään saapuvia ballistisia ohjuksia. Tutkajärjestelmän vahvuudeksi kerrotaan sen päivitysnopeus ja kyky seurata pieniä ja hyvinkin nopeita maaleja. Tutkalla voidaan havaita ja seurata tennispallon kokoisia maaleja, jotka etenevät kolminkertaisella äänennopeudella yli 25 kilometrin päässä. Yksi aluksen tunnuspiirteistä on myös Shaman CESM -järjestelmän (communications electronic support measures) signaalitiedustelumasto, joka sisältää eri taajuuksilla toimivia passiivisia signaalitiedusteluun soveltuvia antenneja. Sensoreita on myös aluksen rungossa. Uhat havaitaan laajalla elektromagneettisella spektrillä. “Toimimme osana UK Carrier Strike Groupia, jossa on mukana myös ilmavalvontatutkalla varustettuja Merlin-helikoptereita. Niiden ilmavalvontakuva saadaan tietovuoyhteyksien kautta HMS Diamondille”, kertoi HMS Diamondin komentaja Evans. HMS Diamond ja sen sisaralukset ovat vuodesta 2026 lähtien saamassa lisää tulivoimaa, kun ohjussiiloihin asennetaan MBDA Sea Ceptor -järjestelmä. Kaikkiin aluksiin järjestelmä on asennettu talveen 2032 mennessä. Sea Ceptor -järjestelmä voidaan asentaa olemassaoleviin Sylvester ja Mk41-laukaisimiin. Vaihtoehtoina on asentaa yhteen siiloon neljän ohjuksen laukaisin tai muunlainen konfiguraatio. Britannian merivoimien mukaan Sea Ceptor tarjoaa jopa 1300 neliökilometrin suojan erilaisia ilmauhkia, mutta myös nopeita pinta-aluksia vastaan. Laukaisujärjestelmä mahdollistaa 360 asteen kattavuuden kaikkiin laukaisusektoreihin. Käytettävä ohjus on aiempaa pienempi ja sen kantama on hieman lyhyempi. Nykyisistä 48 siilosta 24 tilalle asennetaan uudet kaksi ohjusta sisältävät laukaisimet, joiden myötä uusi järjestelmä kasvattaa Daring-luokan alusten ohjusmäärää 50 prosentilla 48 ohjuksesta 72 ohjukseen. Vaikutuskykyä lähiuhkiin HMS Diamond tarjoaa kahdella 20 mm Phalanx CIWS -konetykillä (Close In Weapon System). Niiden avulla Sea-Wiz -nimelläkin tunnetulla asejärjestelmällä voidaan tuhota mm. laivaa uhkaavia merimaaliohjuksia, ilma-aluksia ja pinta-aluksia. Aseessa on kaksi antennijärjestelmää ja päätutka sijaitsee valkean kupurakenteen sisällä. Se puolestaan tuo monille mieleen Star Warsin R2D2:n. Phalanx on erittäin nopealiikkeinen asejärjestelmä, joka liikkuu vaakasuunnassa 126 astetta sekunnissa ja pystysuunnassakin 92 astetta sekunnissa. Tulinopeutta on tarvittaessa jopa 4500 laukausta minuutissa ja lyhyenä sarjana voidaa ampua 5-15 ammusta. Kaikkiaan asejärjestelmään voidaan ladata kerralla 15 000 ammusta ja uudelleenlataus onnistuu noin 15 minuutissa. Kantamaa aseella on noin 1,5 kilometriä. Muuta aseistusta ovat etukannella sijaitseva BAE Systems 4,5-tuumainen Mark 8 Mod 1 -tykki, jolla voidaan ampua jopa 25 laukausta minuutissa tarjoten vaikutuskykyä keskipitkille matkoille. Ammustyypistä riippuen kantama on jopa 27,5 kilometriä. Tämän puoliautomaattisen tykin vaikutuskyky soveltuu pinta- ja maamaaleihin. Tykin ammus painaa noin 50 kg. Aluksen suojana on lisäksi kaksi 30 mm DSM Mark 2s -konetykkiä, kaksi 7,62 mm minigunia ja kuusi FN MAG -konekivääriä. Daring-luokan alukset on varustettu myös kahdella Mk.141 laukaisimella, joissa on jopa kahdeksan RGM84 Harpoon -meritorjuntaohjusta. Omasuojaa alukselle tarjoavat kuusiputkiset 130 mm Sea Gnat -harhamaaliheittimet, joissa voidaan käyttää kolmenlaisia harhamaaleja eri uhkatilanteista riippuen. Tämä järjestelmä on saanut HMS Diamondilla rinnalleen myös uudemman EWCM-harhamaaliheittimen (Electronic Warfare Countermeasures). Tällaisia ovat Elbit Systems DESEAVER MK-4 sekä Cohortin tytäryhtiön SEA:n tarjoama ratkaisu, jotka kisaavat paikasta Royal Navyn aluksilla. Tällainen uusi harhamaaliheitinjärjestelmä oli asennettu myös HMS Diamondin kannelle. Edellämainittujen harhamaaliheittimien lisäksi aluksella on käytössä putkista laukaistavia kelluvia IrvinGQ’ FDS3 -harhamaaleja. Niiden tutkaheijastetta antava pintamateriaali häiritsee alusta uhkaavia ohjuksia ja aiheuttaa jopa niiden osumisen harhamaaliin. Tällainen harhamaali voi kellua merellä jopa yli kolme tuntia. Britannian merivoimat on tilannut myös uudempia N-POD-harhamaalijärjestelmiä (Naval Passive Off-Board Decoy). Ne ovat aiempaa tehokkaampia ja kelluvat pidempään jopa kovassa merenkäynnissä. Aluksessa on luonnollisesti myös Ultra/EDO MFS-7000 -kaikuluotainjärjestelmä sukellusveneiden havaitsemiseksi sekä SSTD-järjestelmä (Surface Ship Torpedo Defence System), joka suojaa pinnanalaisilta uhilta. Erilaista vaikutuskykyä tarjoaa myös laivalta operoiva Wildcat-helikopteri. Sen lisäksi alukselta voi toimia myös Merlin-helikopteri. Normaalioloissa HMS Diamondilla toimii yksi helikopteri vaikka aluksen hangaari mahdollistaisi kahden helikopterin käytön. Aluksen hangaaritilat mahdollistavat helikopterin huoltotoiminnan ja tarvittaessa sen suojissa onnistuu vaikka moottorinvaihto. Purjehduksen aikana helikopterilla voidaan lentää jopa 1000 lentotuntia. Normaalioloissa helikopterin raskashuollot suoritetaan satamavierailuiden yhteydessä, jolloin helikopteri lennätetään huoltoon. Wildcat-helikopteria operoidaan yhdellä lentäjällä, jonka vasemmalla puolella istuu lentoavustaja. Hänen tehtävänsä ovat moninaiset kuten laserohjatun ohjuksen lentoradan varmistaminen sekä vinssin käyttö SAR-tehtävillä (Search and Rescue). Helikopterin nokalta löytyy myös elektro-optinen sensori. Lentotehtävien määrä aluksella vaihtelee. Esimerkiksi syyskuussa Wildcatin miehistö lensi noin 50 tuntia, joka on suuri määrä. Lokakuussa Suomen vierailun aikoihin odotuksissa oli noin 40 lentotuntia. Tyypillinen lentotehtävä on alusten etusektorin varmistamista. Yksittäisen lentotehtävän pituus on tyypillisesti noin kaksi tuntia, joka alkaa olla myös helikopterin maksimi toiminta-aika merellä. Pääosin helikopterilla lennetään 50-500 jalan korkeudessa näkölentosääolosuhteissa, mutta tarvittaessa matalalla voidaan lentää myös mittarilento-olosuhteissa. Helikopterin aseistuksena on kevyitä laserohjattuja Martlet-monitoimiohjuksia, jotka soveltuvat ilmasta-pintaan ja ilmasta-ilmaan käytettäviksi. Suurempien maalien pintatorjuntaan on käytettävissä myös Sea Venom -merimaaliohjuksia. Lentoavustaja vastaa myös tämän ohjuksen osalta maalinosoituksesta. Näiden lisäksi helikopterilla on myös rajallinen sukellusveneentorjuntakyky, joka tarkoittaa käytännössä aselavettina toimimista. Maalinosoitus tulee muualta ja Wildcat lentää osoitetulle paikalle pudottamaan Sting Ray -torpedon. Aseripustimet poistettaessa Wildcat -helikopteriin voidaan asentaa myös 50 mm ovikonekivääri, jonka lisäksi se voi toimia lavettina vaikka tarkka-ampujalle. Kopteri voidaan varustaa SAR-tehtäviä ajatellen myös vinssillä. Kyseessä on siis todellinen monitoimihelikopteri, joka on alukselle merkittävä voimavara. Pääasiassa Wildcatia käytetään pinta-alueen varmistamiseen, mutta välillä sitä käytetään merellisessä toimintaympäristössä myös logistisiin tarpeisiin. BAE Systemsin Govanissa rakentaman HMS Diamondin voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce WR-21 -kaasuturbiinia, joista molemmat antavat 21,5 MW tehoa. Aluksella on myös suomalaistekniikkaa, kun varavoimaa tarjoaa kaksi Wärtsilän 12V200 -dieselgeneraattoria. Ne molemmat antavat tehoa kaksi megawattia. Niitä myös koekäytettiin aluksen vieraillessa Turussa. Kyseisiä generaattoreita ollaan korvaamassa kolmella tehokkaammalla MTU 4000 -generaattoreilla, jotka mahdollistavat tulevaisuuden energia-aseiden käytön. Yksi koevaiheessa oleva suunnan energian asejärjestelmä on MBDA:n, Leonardon, QinetiQ:n 50kW DragonFire -laser. HMS Diamondin huippunopeus on 30 solmua ja se voi purjehtia jopa 11 000 kilometrin matkan. HMS Diamondin uppouma on 8000 tonnia. HMS Diamond otettiin virallisesti käyttöön heinäkuussa 2011. Ensimmäisenä merkittävänä tehtävänään kotimaassa se osallistui vuonna 2012 kuningatar Elisabetin 60-vuotisjuhlallisuuksiin. Toukokuussa 2023 HMS Diamond turvasi Lontoossa kuningas Charlesin kruunajaisia. MH
|
|||