Boeingin 787-ohjelman johtajiin kuuluvan Michael Flemingin mukaan Dreamlinerin matkustajille on luvassa suorastaan järisyttävän uudenlainen matkustuskokemus. Lisäksi hän kehuu koneen olevan juuri sellainen jota muuttuva ilmailuala tarvitsee. Lentoposti oli mukana esittelylennolla.
Ensiaskeleet Dreamlinerin sisällä alkavat isosta sisääntuloaulasta joista aukeaa laaja ja korkea LED-valoin valaistu matkustamo. Siirryttäessä kabiinissa pidemmälle huomio kiinnittuu suuriin himmennettäviiin ikkunoihin ja isoihin matkatavarahyllyihin jotka suorastaan imaisevat laukut syövereihinsä. Kabiinin dynaamisen LED-valaistuksen avulla voidaan luoda illuusio vuorokauden ajoista tai sitten matkustamossa voi esittää kaikki sateenkaarenvärit.
Uudenlaisen komposiittirakenteen ansiosta konetyyppi ei ole altis korroosiolla ja metallin väsymiselle. Matkustamon ikkunat onkin voitu valmistaa aiempaa suuremmiksi ja ne ovatkin huomattavasti kookkaammat kuin Airbusin A330/A340- tai A380-koneissa. Uusien ratkaisujen ansiosta koneen matkustamon korkeus pysyy lennolla matalammalla, kuin perinteisillä lentokoneilla. Myös ilma matkustamossa on entistä kosteampaa, joka tekee matkustamisen kaukolennoilla entistä miellyttävämmäksi.
Matkustajien lisäksi on huolehdittu myös henkilöstön hyvinvoinnista ja avarat keittiötilat sekä rauhallisin värein sisustetut ohjaamon ja matkustamon lepotilat luovat hyvät puitteet työtehtävien turvalliseen suorittamiseen ja väsymisen voittamiseen.
Tehtaan koelentäjä kapteeri Heather Ross on lentovuorossa ja hän saattaa Dreamlinerin lähtökiitoon, nostaa nokan noin 1200 metrin kohdalla 20 asteen nousuun täysteholla ja pian kone onkin jo vaakalennossa kolmen tuhannen jalan korkeudessa.
Taivaalla matkustamossa on hiljaista ja mm. ilmastointi on entistä hiljaisempi. Myös materiaalit ja ratkaisut matkustamossa on valittu erilaisten värinöiden vaimentamiseen sopiviksi. Näkymät ulos ovat erinomaiset isojen ikkunoiden ansiosta.
Boeingin toinen koelentäjä kapteeni David Formento kertoo uudenlaisten sähköjärjestelmien toimivan erinomaisesti. He ovat koelentäneet konetta vain akkujen ja RAT-varasähköjärjestelmän avulla. Dreamlinerin ainoa ilmanvuodatusjärjestelmä on moottorien jäänestoa varten ja moottoreiden käynnistäminen tapahtuu sähköisesti. Formento huomauttaa myös, että molemmat moottorit voidaan käynnistää samanaikaisesti.
Dreamlinerin luvataan lentävän reitillä muita vastaavia koneita tasaisemmin uudenlaisen ohjausjärjestelmän ja ohuen siipensä ansiosta. 787:n laippajärjestelmä toimii myös reittilentovaiheessa tasaten koneen lentoa. Laippojen liike reittilentovaiheessa ei näy ohjaamossa.
Ohjaamo on avara, napit ja kytkimet löytyvät Boeingia lentäneelle tutuista paikoista. Suuri HUD-näyttö tuo turvallisuuslisän huononnäkyvyyden olosuhteisiin. Isot
ohjaamonäytöt välittävät lentäjille monenlaista informaatiota normaali/vikatilanne check-listoihin saakka. Koneessa on kiinteä EFB-karttajärjestelmä ja ND:llä on tarjolla myös ohjaajien, erityisesti huonoissa näkyvyysolosuhteissa, arvostama liikkuva kartta, joka näyttää lentokoneen paikan lentoaseman rullausteillä.
Pian Norjan lumiset maisemat jäävät taakse ja kone lähestyy Osloa. Ohjelmassa on luvassa ylösveto 200 jalan korkeudesta sekä uusi näkölähestyminen Gardemoeniin. Ylösvedon jälkeisen laskukierroksen päättää tasainen lasku. Aplodeita ei kuulu mutta matkustamo on täynnä hymyileviä ja iloisia ilmeitä.