Boeing T-X sai Yhdysvaltain Ilmavoimilta punaista väriä ja tyyppimerkinnän T-7A Red Hawk

RH_1Boeingin ja Saabin yhteistyössä kehittämä uuden sukupolven suihkuharjoitushävittäjä sai Yhdysvaltain Ilmavoimilta tyyppimerkinnän T-7A Red Hawk. USAF:n tulevaisuuden koulukone tunnistetaan jatkossa myös punaisista sivu- ja korkeusvakaajista. Konetyyppi korvaa ikääntyneet Northrop T-38C Talonit.

Yhdysvaltain vt. Ilmavoimaministeri Matthew Donovan esitteli T-X -suihkuharjoituskoneen värityksen ja tyyppimerkinnän Air, Space and Cyber -konferenssissa 16. syyskuuta 2019.

RH__conferenceRed Hawk nimellä kunnioitetaan the Tuskegee Airmeniä eli toisen maailmansodan aikaisia mustia sotilaslentäjiä. He lensivät sodassa punapyrstöisillä  Republic P-47 Thunderbolt ja North American P-51 Mustang -koneilla.

Nimen kerrotaan kunnioittavan myös vuonna 1938 ensilentonsa tehnyttä Curtiss P-40 Warhawk -hävittäjää, jota lensi 99. hävittäjälaivue. Se oli ensimmäinen Yhdysvaltain Armeijan Ilmavoimien afrikkalais-amerikkalainen laivue.

Uusi Red Hawk valmistaa tulevaisuuden lento-oppilaat viidennen sukupolven hävittäjien ja pommikoneiden ohjaamoihin aiempaa paremmin.

RH_mustangKyseessä on yksimoottorinen, kahdella sivuvakaajalla varustettu ja peräkkäin istuttava konetyyppi. Se on suunniteltu näyttämään ja tuntumaan suorituskyvyltään hävittäjältä.

Vaikka Red Hawk on yksimoottorinen on siinä lähes kolme kertaa niin paljon voimaa kuin kaksimoottorisissa T-38C Talon -suihkuharjoituskoneissa  jotka se korvaa.

Red Hawk on suunniteltu kestämään suuria G-voimia ja kohtauskulmia. Koneen sensorit tarjoavat merkittävästi tietoja ohjaajille ja modernin tietovuon kyvyt verkottumiseen. Niiden ohella tutkajärjestelmät ja modernit aseet sekä uudet synteettiset koulutusjärjestelmät valmistavat lentäjiä seuraaviin konetyyppeihin.

USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Red Hawkeista Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.


Red Hawk on tulevaisuuden suihkuharjoituskone

Nyt Red Hawk -nimen saanut Boeing T-X julkistettiin USAF:n valinnaksi syyskuussa 2018. Kyseessä on alkuvaiheessa kaikkiaan 351 konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita sisältävä kauppa, jonka arvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kyse voi olla lopulta jopa 475 Boeing T-X -koneen ja 120 simulaattorin tilauksesta.

USAF:n seuraavan suihkuharjoituskonekisan voittaneen Boeing T-X:n kehittämisestä solmittiin sopimus vuonna 2013 ja tyypin ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016.

RH_pariUusi suihkuharjoituskone on nyt EMD (Engineering Manufacturing and Design) -vaiheessa. Sen aikana rakennetaan viisi lentävää Red Hawkia sekä kaksi maakokeisiin suunniteltua konetta. Ne valmistetaan USAF:n koelentoja varten, joiden myötä Ilmavoimien on määrä saada harjoituskoneelle sotilasilmailun tyyppihyväksyntä.

Aiemmin valmistuneilla kahdella Boeing T-X -koneella on lennetty yli 100 koelentoa, joiden lisäksi myös ensimmäinen EMD-vaiheen T-7A on valmistunut sekä osallistunut koelentoihin.

EMD-vaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen. Samalla koko T-X -ohjelman valmistus siirtyy Ruotsista Yhdysvaltoihin. Koneet valmistetaan Boeingin tehtailla St. Louisissa. Saab on valmistanut koneeseen osia erityisesti takarungon osalta eli ohjaamosta taaksepäin.

Ensimmäinen T-7A -suihkuharjoituskone ja simulaattoreiden on määrä saapua Teksasin Joint Base San Antonio-Randolphiin vuonna 2023. Sen jälkeen kaikki uudet ohjaajat aloittavat siirtymisen T-38C Taloneista T-7A Red Hawkeihin. Uusia koneita sijoitetaan Mississippin Columbuksen, Teksasin Laughlinin ja Sheppardin sekä Oklahoman Vancen lentotukikohtiin.

RH_topT-7A Red Hawkien on määrä toimia USAF:n koulukoneina ainakin 40 vuoden ajan. Koulutusmäärät ovat huimia, sillä vuoden 2018 aikana USAF koulutti yli 1200 lentäjää.

Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC (Final Operational Capability) -kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä.

USAF:n päädyttyä amerikkalais-ruotsalaisen konetyypin valintaan voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina.

Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua.

Lue myös: