Deutsche Aircraft D328eco TAC 1 -koelentokone esiteltiin roll out -tilaisuudessa Oberpfaffenhofenissa

D328eco_4Deutsche Aircraftin kehittämän D328eco-regionaalikoneen ensimmäinen koelentokone TAC 1 (S/N 10001) esiteltiin 28. toukokuuta 2025 roll out -tilaisuudessa Saksan Münchenin länsipuolella sijaitsevassa Oberpfaffenhofenissa. Esittelyn myötä Saksa on saamassa toisen yhtiön, joka valmistaa kaupallisia lentokoneita.

Deutsche Aircraftin Airtech-kampuksella järjestetty roll out -tilaisuus on yksi askel kohti koelentoja, joiden odotetaan alkavan vielä vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on saada uudistettu konetyyppi kaupalliseen käyttöön vuoden 2027 viimeisellä neljänneksellä.

D328eco_5Esitelty TAC 1 -koelentokone on valmistettu yhdistämällä kaksi Dornier 328 -lentokonetta. Toisessa yksilöstä käytettiin keskirunko ja toisesta nokka sekä takarunko.

D328eco-potkuriturbiinikone perustuu vuonna 1991 esiteltyyn 30-paikkaiseen Dornier 328-100 -koneeseen, joita valmistettiin kaikkiaan noin 220 kappaletta. Tuolloinen valmistaja Dornier Luftfahrt GmbH kehitti Dornier 328-potkuriturbiinikoneesta myös Dornier 328JET -suihkumoottorikoneen.

Uusi Deutsche Aircraft D328eco on rungoltaan 2,1 metriä alkuperäistä versiota pidempi ja se mahdollistaisi jopa 43 matkustajan kuljettamisen alueellisilla reiteillä. Kiitotievaatimus on vain 1000 metriä, joka mahdollistaa operoinnin pienillekin lentokentille. Lisäksi koneella voidaan operoida päällystämättömille kiitoteille.

D328eco_3Koneen voimanlähteiksi on tulossa polttoainetehokkaat Pratt & Whitney Canada PW127XT-S -moottorit ja hiljaiset 7-lapaiset potkurit. Polttoainetankit ja järjestelmät suunnitellaan 100% uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käyttöön soveltuviksi.

Markkinoita arvioidaan olevan maailmalla mm. Kanadassa ja Intiassa, joissa on paljon ohuita reittejä sekä vanhenevaa regionaalikonekalustoa.

 Lue myös: