Deutsche Aircraft aikoo tuoda markkinoille D328eco-monitoimikoneen - uusi versio Dornier 328 -koneesta

D328ecoDeutsche Aircraft aikoo tuoda markkinoille uuden version Dornier 328 -potkuriturbiinikoneesta. Alle 50-paikkaisten matkustajakoneiden ja monitoimikoneiden markkinoille tähtäävä D328eco olisi aiempaa suurempi, pienempipäästöisempi ja jopa yhden ohjaajan operaatioihin soveltuva.

Uusi Deutsche Aircraftin D320eco perustuu vanhaan 30-matkustajapaikkaa tarjonneeseen Dornier 328 -koneeseen, jota parannetaan usein erilaisin ratkaisuin. Runkoa jatketaan 2,1 metriä, joka mahdollistaa jopa 43 matkustajan kuljettamisen.

Polttoainetehokkuutta yhtiö korostaa alhaisella  2,6 litran kulutuksella 100 km matkalla per matkustaja. Nopeimmillaan kone voisi lentää jopa 600 km/h. Kiitotievaatimus oli vain 1000 metriä, joka mahdollistaa operoinnin pienillekin lentokentille.

Kone saa uudet polttoainetehokkaat Pratt & Whitney Canada PW127S -moottorit ja hiljaisemmat 7-lapaiset potkurit. Polttoainetankit ja järjestelmät suunnitellaan 100% uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käyttöön soveltuviksi.

Ohjaamo ja avioniikka on suunniteltu myös tuleviin yhden lentäjän operaatioihin. Viimeisin avioniikka tarjoaa mahdollisuuksia myös tuleville jo tiedossa oleville ilmatilanhallinnan ratkaisuille.

Huoltokuluja saadaan painettua alas aiempaa helpommin huollettavan moottorityypin myötä. Tämän osalta säästöjä tuo myös uusi laskutelinejärjestelmä, joka mahdollistaa toiminnan myös päällystämättömiltä kiitoteiltä.

 Deutsche Aircraft on sopimusvalmistaja, joka tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen Sierra Nevada Corporationin tytäryhtiön 328 Support Services GmbH:n kanssa. Se omistaa Dornier 328 -koneen tyyppihyväksyntätodistuksen.

D328eco-koneen valmistamiseen rakennetaan uusi kokoonpanolinjasto Saksan Leipzigiin, jossa tarvitaan noin 250 työntekijää ja tukitoimiin tarvitaan reilut 100 henkilöä. Alihankintaa Deutsche Aircraft tekee ympäri maailmaa.

D328e -monitoimikone soveltuisi mm. matkustajalentoihin, potilaskuljetuksiin, sotilaskuljetuskoneeksi ja merivalvontakoneeksi. Markkinoille uudella koneella on tarkoitus tulla vuonna 2025.

Alkuperäisiä Dornier 328 -koneita on valmistettu kaikkiaan noin 220 kappaletta. Dornier Luftfahrt GmbH kehitti Dornier 328-potkuriturbiinikoneesta myös Dornier 328JET -suihkumoottorikoneen. Se oli viimeisin versio Dornier-koneista joiden valmistaja Fairchild kaatui vuonna 2003. suihkumoottoriversioita valmistettiin 110 kappaletta.

Vielä vuonna 2019 Dornier 328 -koneita oli aktiivisessa käytössä noin 110 kappaletta ja JET-versioita kolmisenkymmentä. Tuolloin suurimmat operaattorit olivat Yhdysvaltain ilmavoimat, joka lentää 20 C-146A Wolfhound -koneen laivastolla. Siviilipuolen suurimmat operaattorit ovat olleet tanskalainen Sun-Air, joka lentää nykyisin vain 328JET-koneilla sekä saksalainen Private Wings, jolla on 328 ja 328JET -koneita.

Suomessa pienemmillä Dornier 228 -merivalvontakoneilla operoi Rajavartiolaitos. Se korvaa suorituskykyä MVX-hankkeessa vuonna  2025 uudella konetyypillä. Tuollon nykyiset valvontakoneet ovat jo 30 vuoden iässä.