Siirtolennoille Zürichistä Berliinin ja Tukholman kautta Helsinkiin ja takaisin myydään lippuja. Junkersilla lennetään myös maisemalentoja Helsingissä.
JU-AIRilla on sveitsiläinen lentoyhtiötoimilupa ja se operoi neljää lentävää Junkers Ju 52 -lentokonetta. Ilmailumuseolle varattu kone HB-HOT oli 1980-luvun vaihteeseen saakka Sveitsin ilmavoimien käytössä. Koneen kotikenttä on Dübendorfissa.
Kaivopuiston lentonäytöksellä juhlistetaan satavuotiasta Suomea perjantai-iltana 9. kesäkuuta 2017. Tapahtuma on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Kyseessä on näyttävä suurtapahtuma, joka on voittoa tavoittelematon, maksuton ja avoin kaikille.
Kaivari Airshown ohjelmaa julkistetaan tarkemmin kevään edetessä. Näytöksessä esitellään kotimaisen ilmailun historiaa klassikoista nykypäivään ja tulevaisuuteen.
Koneita käytettiin myös sotilaskäyttöön, kuljetuskoneina ja jopa pommikoneina mm. Espanjan sisällissodassa ja toisessa maailmansodassa. Suomalainen Aero Oy (nykyinen Finnair) teki alkuvuosinaan tiivistä yhteistyötä Junkers-lentokonevalmistajan kanssa. Vuonna 1931 yhtiö osti ensimmäisen Ju 52 -koneensa, yhtenä ensimmäisistä ulkomaisista lentoyhtiöistä. Uutuuskone lensi jo yli 200 kilometriä tunnissa, ja edistyneen mittarivarustuksensa vuoksi sillä voitiin lentää huomattavasti aiempaa huonommissa sääolosuhteissa.Junkersin aiempien konetyyppien tavoin matkustamo oli sijoitettu kokometallisen rungon sisälle, ja uutuutena koneessa oli myös umpinainen ohjaamo. Matkustajia koneeseen mahtui jo toista kymmentä. Aeron Ju 52 -koneet palvelivat 1930-luvulta 1940-luvulle. Ne näkivät lentoliikenteen siirtymän vesilentosatamista maakentille, ja liikennöivät läpi raskaiden ja vaarallisten sotavuosien.
Sotien jälkeen Yhdysvaltojen armeijalta hankitut Douglas DC-3 -koneet korvasivat loppuun lennetyt Junkersit. Kaikkiaan Aerolla oli käytössään viisi Ju 52 -konetta, joista viimeisin poistui yhtiön käytöstä vuonna 1949. Lue myös:
|
|||