OTKES: Vikaantunut jarruventtiili todennäköinen syy Finnairin Airbusin rengasrikossa

OTKES_A319_rengasOnnettomuustutkintakeskuksen alustavan tutkinnan mukaan Finnairin Airbus A319 -matkustajakoneen rengasvaurio johtui jarrun lukkiutumisesta rullauksen aikana. Havainnon renkaan vaurioitumisesta teki matkustajana ollut lentäjä. Tapaus sattui huhtikuussa 2019 lennolla Vaasasta Helsinki-Vantaalle.

 Finnairin Airbus A319 (OH-LVA) oli saapunut Helsinki-Vantaalle Prahasta 5. huhtikuuta, jossa sille oli tehty huolto-ohjelman mukaisia toimia. Saman päivän iltana koneella lennettiin ensimmäinen kaupallinen lento. Sen aikana diagnostiikkajärjestelmä  ilmoitti vikakoodilla laskutelineiden toimintahäiriöstä. Lentäjät resetoivat järjestelmä, jonka jälkeen jarrut toimivat normaalisti laskeutumisen ja rullauksen aikana.

Seuraavana päivänä eli aamulla 6. huhtikuuta OH-LVA lähti Vaasassa seisotun yön jälkeen lennolle AY322 kohti Helsinki-Vantaata. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan konetta ohjannut kapteeni testasi jarrut, jolloin koneessa tuntui nykäys ja kuului ääni jarrujen ottaessa kiinni napakasti. Se oli lentäjien mukaan normaalia kylmillä jarruilla.
 
Kaikki jarrut sekä indikaatiot vaikuttivat normaaleilta. Samankaltainen nykäys ilmeni rullatessa uudelleen, joten kapteeni päätti pitää kiitotien päässä tehtävän käännöksen aikana pitää jarruja kevyesti päällä estääkseen nykäykset käännyttäessä.
 
Lähtökiidon aikana lentäjät havaitsivat pientä tärinää. Se vaimeni ennen 100 solmun nopeutta ja nousu tapahtui normaalisti. Alkunousun jälkeen koneessa matkustajana ollut Finnairin lentäjä ilmoitti ohjaamoon, nähneensä kiitotien päässä pöläyksen koneen vasemmasta laskutelineestä. Hän epäili, että laskutelineen rengas saattoi olla vaurioitunut.

Lentäjät pyysivät kiitotietarkastusta tehtäväksi Vaasan lentokentälllä. Sen seurauksena varmistui, että laskutelineessä oli vaurioitunut rengas. Ohjaamoindikaatioiden mukaan jarrulämmöt olivat normaalit ja hydraulijärjestelmässä ei näkynyt havaintoja mahdollisesta vuodosta.

Lentäjät kertoivat tiedot Helsinki-Vantaan lennonjohtoon sekä matkustajille. Laskeutuminen sujui normaalisti. Laskukiidossa vauhtia hidastettiin aluksi jarrujen sijaan moottoreiden reverssijarrutuksella. Vaurioitunut rengas pyöri normaalisti laskukiidossa. Kone hinattiin laskeutumisen jälkeen asematasolle.

Airbus A319 -koneen vasemman päälaskutelineen ulommainen rengas oli riekaleina ja laskutelineestä havaittiin vuotavan hydraulinestettä.

OTKES_A319_laskutelinPaikkatutkinnassa selvisi, että laskutelineen hydraulijärjestelmän yksi putki oli murtunut renkaan kappaleiden iskuista. Sen seurauksena koneen jarrujärjestelmänpaineet laskivat pysähtymisen ja pysäköintijarrun kytkemisen jälkeen.

Koneen vasemmassa laskutelineessä havaittiin laajalti osin pintavaurioita ja laskutelineen luukun neljästä kiinnikkeestä kolme oli murtunut. Lentokoneen vauriot olivat rajautuneet laskutelineeseen, ja esimerkiksi vasemman siiven laipoissa tai koneen rungon ala-osassa ei havaittu vaurioita.

Itse rengas oli vaurioitunut laskutelineen pyörän lukkiumisesta. Rengas oli laahautunut niin kauan, että kulutuspinta oli kulunut loppuun ja hajonnut. Laskussa renkaan kulutuspinta oli irronnut renkaan rungosta ja hakannut vasten laskutelinettä ja laskutelineen luukkua.

Rengas itsessään oli uusi eikä sitä siis oltu pinnoitettu uudelleen. Rengas oli ollut kiinni koneessa kaikkiaan 832 nousun ja laskun verran.

OTKES_A319_rengaskarttaOnnettomuustutkintakeskus suoritti tapauksesta alustavan tutkinnan. Syy renkaan vaurioitumiseen oli jarrun lukkiutuminen rullauksen aikana. Rengas oli räjähtänyt ennen kiitotien päässä suoritettua 180-asteen käännöstä. Tutkijoilla oli käytössään video ja kuvamateriaalia, joista pystyttiin selvittämään jarrujen lukkiutumiskohdat sekä renkaan räjähtämispaikka.

Todennäköinen syy jarrun lukkiutumiseen oli toimintahäiriö jarrua ohjaavassa venttiilissä. Osan vaihdon jälkeen jarru on toiminut normaalisti. Täyttä varmuutta juurisyystä ei saati sillä venttiilin tutkimukset valmistajalla ovat edelleen kesken. Alustava tutkinta varmisti myös koneen miehistön toimineen ohjeistuksen mukaisesti.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tapauksesta ei tarvitse aloittaa varsinaista tutkintaa.

 Lue myös: