Skytraxin Covid-19 -turvallisuusarviointi edellyttää yksityiskohtaista analyysiä lentoyhtiöiden toteuttamien toimenpiteiden tehokkuudesta ja johdonmukaisuudesta. Terveysturvallisuustoimien tarkastellaan noudattavan korkeita vaatimuksia, jotta lentomatkustajien ja henkilöstön turvallisuus voidaan taata. Auditoinneissa huomioidaan kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n terveysturvallisuusstandardit, kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ohjeistus sekä maailman terveysjärjestö WHO:n suositukset.
Skytrax suoritti kyseisen auditoinnin joulukuussa 2020 ja siihen kuului kaukolentoja sekä lähiliikenteen lentoja. Lähi-idän lentoyhtiöjätti Qatar Airways on ollut pandemian aikana yksi johtavia lentoyhtiöitä, joka on turvannut asiakkaidensa lentomatkailua merkittävin toimin. Yhtiöllä on hyvä maine Covid-19 -pandemian ajalta eikä se ole leikannut lentojaan niin agressiivisesti kuin muut alueen lentoyhtiöt. Qatar Airwaysin matkustamoissa terveysturvallisuustoimiin kuuluvat mm. henkilökohtaiset visiirit ja muut suojaimet, jotka ovat ilmaisia myös asiakkaille. Matkustajat saavat koneeseen nousuun suojavisiirit ja lennonaikainen hygieniapaketti sisältää kasvomaskin ja käsidesiä. Lisäksi Qatar Airwaysin business-luokan Qsuite -istuimet tarjoavat täyttä yksityisyyttä yli 45 eri kohteeseen ympäri maailmaa. Lennonaikaisia tarjoiluja on leikattu covid-19:n aikana, mutta Qatar Airways on säilyttänyt täyden palvelun kaikilla lennoilla, joka ylläpitää yhtiön mainetta ja standardeja viiden tähden lentoyhtiönä. Skytraxin mukaan terveysturvallisuus on kunnossa myös yhtiön Hamadin lentoaseman business-loungessa, jonne buffet-palvelu on palannut suojattuna ja henkilökunnan avustamana.
Yksi nykyisen reittiverkoston kohteista on myös Helsinki-Vantaa, joka yhdistyy Dohaan vaihtelevin lentomäärin per viikko. Osa näistä on rahtilentoja. Skytraxin viiden tähden Covid-19 -lentoturvallisuusluokituksessa tarkastetaan lentoasemien toimintamenetelmät, joissa otetaan huomioon kaikki kontaktittoman tekniikan, sekä sosiaalisen etäisyyden säilyttämisen elementit lähtöselvityksessä ja koneeseen nousemisen sekä lennolta poistumisen osalta. Lentoyhtiöiden lounge-tilojen tulee täyttää visuaalisesti sekä muin testaustoimin vahvistetut korkeat puhtausvaatimukset sekä toimenpiteet, jotka takaavat sosiaalisen etäisyyden säilyttämisen sekä turvallisen ruokien ja juomien jakelujärjestelmän.
Lennonaikainen palvelu toteutetaan Covid-19 -ajan vaatimuksin eli vähennetyin kontaktein ja parannetulla elintarviketurvallisuudella. Ensimmäisenä viiteen tähteen Covid-19-turvallisuusarvioinneissa ylsi 7. tammikuuta 2021 airBaltic, jonka toimintaa arvioitiin kahden viikon ajan joulukuussa 2020 yhtiön reittilennoilla ja Riian lentoasemalla. Skytrax on auditoinut lentoyhtiöstandardeja vuodesta 1989 lähtien. Uutta Covid-19 -turvallisuusarviointia varten lentoyhtiöitä on arvioitu useilla eri lennoilla. Auditointi on suoritettu matkustusrajoitukset huomioiden. Lue myös:
|
|||