Mäntsälän ilmailukerho hankki Suomeen ensimmäisen uuden ilmailulain ja ilmailumääräyksen mahdollistaman painorajakorotetun eli ns. opt out -ultrakevyen lentokoneen. Kyseinen poikkeusmahdollisuus korottaa kansallisen sääntelyn piiriin kuuluvien ultrakevyiden ilma-alusten painorajoja.
“Uusi kone tulee lentokoulutuskäyttöön, mutta myös matkalentotarpeisiin. Painorajakorotettu koneemme mahdollistaa kahden 90 kg:n painoisen henkilön lisäksi 20 kg matkatavaraa sekä noin 100 litran tankkauksen. Koneella lentää siis tarvittaessa Nummelasta Ivaloon saakka ilman välilaskua”, kuvailee Mäntsälän ilmailukerhon puheenjohtaja Jorma Sucksdorff painorajakorotetun ultrakevyen mahdollisuuksia.
Tsekkiläisvalmisteinen ATEC 321 Faeta NG on alatasoinen kaksipaikkainen hiilikuitukomposiittivalmisteinen ultrakevyt, jonka päälaskutelineissä on hydrauliset jarrut. Koneen siipien kärkiväli on 9,6 metriä ja siivissä on kaksi 50 litran polttoainetankkia. Kaksipaikkaisen ohjaamon takana on 20kg:n vetoinen tavarasäiliö.
Suomeen uusi ultrakevyt saapui maantiekuljetuksella, jonka jälkeen se koottiin Nummelan lentopaikalla 21. huhtikuuta 2021. Käytännössä kokoaminen tarkoitti siipien sekä korkeusvakaajan ja sivuperäsimen kiinnittämistä runkoon.
Traficomin tarkastajat suorittivat uudelle ultrakevyelle viranomaiskatsastuksen Nummelan lentopaikalla 22. huhtikuuta 2021. Lentokoneen katsastus kattaa pitkän listan erilaisia tarkastuksia aina lentokoneen papereista punnitukseen, sekä vaatimusten mukaisten merkintöjen varmistamiseen. Katsastuksen hyväksymisen jälkeen edessä on koneen ensilento Suomessa. Alustavien arvioiden mukaan ilmailuviranomainen myöntää koneelle koelentoluvan vappuviikon alussa.
Suomi nosti esiin ultrakevyiden lentokoneiden painorajan korotuksen jo vuonna 2015 Ultrakevyiden lentokoneiden korkein sallittu lentoonlähtöpaino on perinteisesti ollut rajoitettu 450 kg:aan tai 472,5 kg:aan, jos lentokoneessa on rakettipelastusvarjo. Kellukevarustuksessa painoraja on ollut 495kg. Nämä rajat ovat rajoittaneet ultrakevyiden lentokoneiden kuormattavuutta merkittävästi.
Suomi nosti ultrakevytlentokoneiden painorajaongelmat esiin EU-tasolla. Suomen ilmailuviranomainen lähestyi mahdollisuudella vaikuttaa EASA:n perusasetukseen Suomen Ilmailuliittoa sekä Suomen moottorilentäjien liittoa. Ilman laajaa yhteistyötä hankkeen onnistumisen mahdollisuudet eivät olisi olleet kummoiset. Hanke käynnistettiin heinäkuussa 2015 ja vastoin monien odotuksia painojen korottamisen tavoite myös saavutettiin. Matkalla olleet haasteet kuitenkin voitettiin ja kyseisen muutoksen sisältänyt Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n perusasetus hyväksyttiin joulukuussa 2017. Voimaan uusi perusasetus tuli kesällä 2018.
EU:n jäsenvaltioille tuli tuolloin oikeus hyväksyä kansallisesti painorajakorotettuja ultrakevyitä. Käytännössä poikkeuksen kattamat ultrakevyet ilma-alukset siirtyivät kansallisen sääntelyn piiriin. Poikkeus voidaan asetuksen mukaan myöntää enintään kaksipaikkaisille lentokoneille ja helikoptereille, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on enintään 600 kg tai vesikoneille 650 kg sekä enintään kaksipaikkaisille purje- ja moottoripurjelentokoneille, joiden MTOM on enintään 600 kg. Käytännössä muutos mahdollistaa esimerkiksi pyöräkellukkeiden käyttämisen vesikoneultrissa.
Nyt lähes kuuden vuoden työn jälkeen Suomessa on siis käynnistynyt ensimmäisen painorajakorotetun ultrakevyen viranomaiskatsastus noin neljä kuukautta laki- ja määräysmuutoksien hyväksymisen jälkeen. Markkinoilla on nykyisin jo useita ultrakevyitä, jotka mahdollistavat uuden korotetun painorajan. Tiettävästi Suomeen on jo tehty tilauksia noin viidestä painorajakorotetusta ultrakevyestä lentokoneesta. Tällainen ns. opt-out ultra vaatii lentäjältä eroavaisuuskoulutuksen, jos lentäjä ei omaa aiempaa kokemusta perinteistä ultrakevyttä painavimmista lentokoneista.
Vuonna 2005 kotipaikka siirtyi Helsinkiin, kun toiminnan painopiste oli siirtynyt Malmin lentokentälle. Vuoden 2020 alusta ilmailukerho on toiminut Nummelan lentopaikalla. Jäseniä Milk:llä on noin 170. MH
|
|||