Suomeen ensimmäinen painorajakorotettu ultrakevyt – 600 kg:n MTOM tuo paremman kuormattavuuden

695_engrunupLiikenne- ja viestintävirasto Traficom aloitti torstaina 22. huhtikuuta 2021 Nummelassa Mäntsälän ilmailukerhon (Milk) uuden ATEC 321 Faeta NG -ultrakevyen katsastuksen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen painorajakorotettu ultrakevyt, joka mahdollistaa lento-operaatiot ja kuormattavuuden entistä paremmin 600 kg:n maksimi lentoonlähtömassalla (MTOM).

Mäntsälän ilmailukerho hankki Suomeen ensimmäisen uuden ilmailulain ja ilmailumääräyksen mahdollistaman painorajakorotetun eli ns. opt out -ultrakevyen lentokoneen. Kyseinen poikkeusmahdollisuus korottaa kansallisen sääntelyn piiriin kuuluvien ultrakevyiden ilma-alusten painorajoja.

695_vaaallaHeti mahdollisuuden auettua Mäntsälän ilmailukerho teki tilauksen tsekkiläisestä ATEC 321 Faeta NG -ultrakevyestä lentokoneesta. Kyseinen konetyyppi oli hyväksytty uudelle korkeammalle lentoonlähtömassalle. Koneen tyhjäpaino on 344 kg ja maksimi lentoonlähtömassa on siis 600 kg.

“Uusi kone tulee lentokoulutuskäyttöön, mutta myös matkalentotarpeisiin. Painorajakorotettu koneemme mahdollistaa kahden 90 kg:n painoisen henkilön lisäksi 20 kg matkatavaraa sekä noin 100 litran tankkauksen. Koneella lentää siis tarvittaessa Nummelasta Ivaloon saakka ilman välilaskua”, kuvailee Mäntsälän ilmailukerhon puheenjohtaja Jorma Sucksdorff painorajakorotetun ultrakevyen mahdollisuuksia.

695_Milk_koneet_SuksiMilk:n ostaman lentokoneen ensimmäinen koelento toteutettiin Tsekin Nymburkissa 31. maaliskuuta 2021. Kyseessä on jo kuudes ATEC:n valmistama lentokone, jonka Milk on käyttöönsä hankkinut. Nykyisin kerhon käytössä on kaksi konetta, joista toinen on ATEC 122 Zephyr (OH-U675). Se on jo viides kerhon käytössä oleva Zephyr.

Tsekkiläisvalmisteinen ATEC 321 Faeta NG on alatasoinen kaksipaikkainen hiilikuitukomposiittivalmisteinen ultrakevyt, jonka päälaskutelineissä on hydrauliset jarrut. Koneen siipien kärkiväli on 9,6 metriä ja siivissä on kaksi 50 litran polttoainetankkia. Kaksipaikkaisen ohjaamon takana on 20kg:n vetoinen tavarasäiliö.

695_Rotax912iSFaeta NG -koneessa Rotax 912 iS -ruiskumoottori. Se mahdollistaa 131 solmun eli noin 242 km/h:n matkalentonopeuden. Koneen sakkausnopeus laipat ulkona on 30 solmua eli 56 km/h. Toimintamatkaa valmistaja lupaa koneelleen 2000 kilometriä.

Suomeen uusi ultrakevyt saapui maantiekuljetuksella, jonka jälkeen se koottiin Nummelan lentopaikalla 21. huhtikuuta 2021. Käytännössä kokoaminen tarkoitti siipien sekä korkeusvakaajan ja sivuperäsimen kiinnittämistä runkoon.

695_ulkonaSuomen ilma-alusrekisteriin kyseinen ATEC 321 Faeta NG (FNG200321A) rekisteröitiin 22. huhtikuuta 2021 tunnuksella OH-U695. Samana päivänä alkoi myös koneen viranomaiskatsastus.

Traficomin tarkastajat suorittivat uudelle ultrakevyelle viranomaiskatsastuksen Nummelan lentopaikalla 22. huhtikuuta 2021. Lentokoneen katsastus kattaa pitkän listan erilaisia tarkastuksia aina lentokoneen papereista punnitukseen, sekä vaatimusten mukaisten merkintöjen varmistamiseen. Katsastuksen hyväksymisen jälkeen edessä on koneen ensilento Suomessa. Alustavien arvioiden mukaan ilmailuviranomainen myöntää koneelle koelentoluvan vappuviikon alussa.

695_ohjaamoMilk:n uuden koneen varustuksena on transponderi, kiinteä ELT-hätälähetin sekä rakettipelastusvarjo. Ohjaamoavioniikkana on perinteisen nopeus- ja korkeusmittarin lisäksi Garmin G5, joka sisältää mm. keinohorisontin sekä variometrin. Lisäksi koneessa on Funke ATR833S -radio sekä Garmin aera 660 GPS -naviointijärjestelmä.

 

Suomi nosti esiin ultrakevyiden lentokoneiden painorajan korotuksen jo vuonna 2015

Ultrakevyiden lentokoneiden korkein sallittu lentoonlähtöpaino on perinteisesti ollut rajoitettu 450 kg:aan tai 472,5 kg:aan, jos lentokoneessa on rakettipelastusvarjo. Kellukevarustuksessa painoraja on ollut 495kg. Nämä rajat ovat rajoittaneet ultrakevyiden lentokoneiden kuormattavuutta merkittävästi.

695_pohUltrakevytkoneiden kehittyessä käyttöön otettiin luotettavat ja suorituskykyiset nelitahtiset Rotax 912 -moottorit. Ne toivat luotettavuuden sekä suorituskyvyn lisäksi koneisiin merkittävästi lisäpainoa, joka puolestaan toi haasteita kuormattavuuteen. Kahta henkilöä ja polttoainetta oli haasteellista saada enää painorajoihin. Vaikka valmistajan tyyppihyväksyntä mahdollistaisi operoinnin 600 kg:n lentoonlähtömassalla, tuli koneilla lentää lainsäädännön mukaan jopa 150kg kevyempänä.

Suomi nosti ultrakevytlentokoneiden painorajaongelmat esiin EU-tasolla. Suomen ilmailuviranomainen lähestyi mahdollisuudella vaikuttaa EASA:n perusasetukseen Suomen Ilmailuliittoa sekä Suomen moottorilentäjien liittoa. Ilman laajaa yhteistyötä hankkeen onnistumisen mahdollisuudet eivät olisi olleet kummoiset. Hanke käynnistettiin heinäkuussa 2015 ja vastoin monien odotuksia painojen korottamisen tavoite myös saavutettiin.

Matkalla olleet haasteet kuitenkin voitettiin ja kyseisen muutoksen sisältänyt Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n perusasetus hyväksyttiin joulukuussa 2017. Voimaan uusi perusasetus tuli kesällä 2018.

695_Hottola“Ultrakevyiden painonkorotusprojekti on osoitus yhteistyön voimasta. LVM, Traficom, SIL/Europe Airsports, SMLL/IAOPA saavuttivat saumattomalla yhteistyöllään sen, että vastoin lähes kaikkien odotuksia saimme muutettua merkittävää epäkohtaa kevyen ilmailun saralla ja mahdollistettua turvallisemman toimintaympäristön harrasteilmailun nopeimmin kasvavalle sektorille”, kommentoi Traficomin erityisasiantuntija Jani Hottola yleisilmailutoiminta helpottavaa saavutusta.

EU:n jäsenvaltioille tuli tuolloin oikeus hyväksyä kansallisesti painorajakorotettuja ultrakevyitä. Käytännössä poikkeuksen kattamat ultrakevyet ilma-alukset siirtyivät kansallisen sääntelyn piiriin. Poikkeus voidaan asetuksen mukaan myöntää enintään kaksipaikkaisille lentokoneille ja helikoptereille, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on enintään 600 kg tai vesikoneille 650 kg sekä enintään kaksipaikkaisille purje- ja moottoripurjelentokoneille, joiden MTOM on enintään 600 kg. Käytännössä muutos mahdollistaa esimerkiksi pyöräkellukkeiden käyttämisen vesikoneultrissa.

695_katsastus_mittausEnsimmäisenä Euroopassa uuden mahdollisuuden implementoi Saksa huhtikuussa 2019. Sitä ovat tämän jälkeen seuranneet Tshekki, Ranska, Slovenia ja Slovakia. Suomessa muutoksen piti käydä eduskunnan kautta ja ilmailulaki päivittyi näiltä osin voimaan 1. tammikuuta 2021. Samalla päivämäärällä tuli voimaan myös Traficomin asia koskeva ilmailumääräys AIR M5-10.

Nyt lähes kuuden vuoden työn jälkeen Suomessa on siis käynnistynyt ensimmäisen painorajakorotetun ultrakevyen viranomaiskatsastus noin neljä kuukautta laki- ja määräysmuutoksien hyväksymisen jälkeen.

Markkinoilla on nykyisin jo useita ultrakevyitä, jotka mahdollistavat uuden korotetun painorajan. Tiettävästi Suomeen on jo tehty tilauksia noin viidestä painorajakorotetusta ultrakevyestä lentokoneesta. Tällainen ns. opt-out ultra vaatii lentäjältä eroavaisuuskoulutuksen, jos lentäjä ei omaa aiempaa kokemusta perinteistä ultrakevyttä painavimmista lentokoneista.

695_tankkausMäntsälän Ilmailukerho (Milk) on perustettu vuonna 1989, jolloin se toimi Ohkolan peltokentällä. Yhdistyksen kotipaikka oli Mäntsälä. Toiminta käynnistyi Ikarus Fox II -ultrakevyellä.

Vuonna 2005 kotipaikka siirtyi Helsinkiin, kun toiminnan painopiste oli siirtynyt Malmin lentokentälle. Vuoden 2020 alusta ilmailukerho on toiminut Nummelan lentopaikalla. Jäseniä Milk:llä on noin 170. MH