Yhdysvallat suunnittelee vaatimusta miehittämättömien ilma-alusten rekisteröinnistä

Aeroenvironment_PumaAE_1Yhdysvallat suunnittelee vaativansa kaikkien miehittämättömien ilma-alusten rekisteröintiä. Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx ja FAA:n johtaja Michael Huerta ilmoittivat maanantaina 19. lokakuuta perustavansa työhryhmän selvittämään rekisteröintiprosessia.

Perustettava työryhmä koostuu 25-30 edustajasta UAS- ja ilmailusektorilta sekä mm. hallituksen ja ilmailuteollisuuden edustajista. Mukana on mm. yli 50 000 lentäjää edustava Air Line Pilots Association (ALPA).

Työryhmä tulee tekemään ehdotuksensa liikenneministeriölle, jossa on kerrottu mahdollisista poikkeuksista rekisteröintivaatimukseen matalariskisten lelujen sekä muiden pienten UAS-laitteiden (Unmanned Aerial System) osalta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää vaihtoehtoja rekisteröinnin helpottamisesta kaupallisten UAS-operaattoreiden osalta.

Työryhmä voi tehdä myös turvallisuussuosituksia oman näkemyksensä pohjalta. Raportin aiheesta odotetaan valmistuvan 20. marraskuuta mennessä.

"Miehittämättömien ilma-alusten rekisteröinti auttaa rakentamaan vastuullisuuden kulttuuria erityisesti uusien käyttäjien osalta, joilla ei ole kokemusta Yhdysvaltain ilmailujärjestelmästä. Suunnitelma auttaa myös yleisen turvallisuuden parantamisessa maanpinnalla", kommentoi liikenneministeri Anthony Foxx hanketta.

FAA vastaanottaa päivittäin ilmoituksia mahdollisista turvattomista UAS-operaatioista. Lentäjien tekemät raportit miehittämättömistä ilma-aluksista ovat kaksinkertaistuneen vuodesta 2014. Ilmoituksia on tullut erityisesti miehitettyjen lentojen operaattoreilta sekä metsäpaloalueilta ja urheilutapahtumista.

FAA_NoDroneZone_1"Raporttien määrän kasvusta on tullut huolestuttava trendi. Rekisteröinti auttaa varmistamaan operaattoreiden sääntöjen osaamisen sekä vahvistaa vastuuta kaikkien käyttäjien osalta", sanoi FAA:n johtaja Michael Huerta.

FAA jatkaa työhryhmän ohella myös aiempia turvallisuutta parantavia "Know Before You Fly"-, ja "No Drone Zone" -hankkeitaan. Yksi näkyvimmistä toimenpiteistä on FAA:n julkistama älypuhelinsovellus, joka opastaa RPAS/UAS -laitteiden käyttäjiä.

Sovellus kertoo käyttäjälleen mm. sijainnin ja sen asettamat erityisvaatimukset radio-ohjatun laitteen lennättämiseen. Turvallisuutta parantavien hankkeiden lisäksi FAA ajaa vahvempia toimia väärinkäyttäjien rankaisemiseksi.

Lue myös: