Suomen Ilmailumuseon uuden kovakantisen kirjasarjan ensimmäinen teos Kolmosten siivillä - DC-2 ja DC-3 -lentokoneet Suomessa julkaistiin marraskuussa Ilmailukirjallisuuspäivänä. Aihe sopii mainiosti ensimmäiseksi tuotteeksi sarjassa. Kolmosilla on ollut keskeinen osa ilmailussamme 40-luvun alusta näihin päiviin. Kaikkiaan Suomessa on lentänyt 18 kappaletta DC-2/3-perheen koneita. Vaikka määrä ei sinänsä tunnu isolta, niillä on ollut keskeinen vaikutus liikenneilmailumme kehittymiseen. Kolmosilla on ollut osansa myös sotilasilmailussa, sillä Finnairin edeltäjän Aeron kalusto siirtyi kahta onnettomuuksissa tuhoutunutta yksilöä lukuunottamatta Ilmavoimien palvelukseen. Matkustajakäytössä liittoutuneiden ylijäämävarastoista ostetut koneet rakensivat Aeron ja Karairin käytössä perustusta sotien jälkeiselle lentoliikenteelle Suomessa. Ilmavoimissa Kolmoset palvelivat laskuvarjohyppykäytössä, kuljetustehtävissä ja myöhemmin myös signaalitiedustelun alustana. Osa DC-koneista on museoitu tai muuten tallennettu muistomerkiksi. Kaksi niistä on Suomen Ilmailumuseossa (toinen otsikkokuvassa), joten kirjan aihevalinta sopii tämänkin puolesta hyvin museon uuden julkaisusarjan ensimmäiseksi teokseksi. Tunnetuin DC-perheen kone Suomessa on varmasti Hämeenlinnassa kahvilana pitkään palvellut DC-2 Hanssin Jukka. Nyt sekin on vuosien varastoinnin jälkeen kunnostettu ja päässyt jälleen esille vitriiniin Tuulosen kauppakeskukseen (kuvassa oikealla). Yksi DC-3 OH-LCH lentää edelleen Suomessa jatkaen lähes 70-vuotista uraansa. Sen kyydistä pääsevät nykyään nauttimaan ilmailunostalgiaa arvostavat. Myös laskuvarjourheilijat ovat vuosien varrella päässeet käyttämään Airveteranin Kolmosta hyppykoneenaan. Kirjassa on pyritty kattamaan konetyypin historia mahdollisimman laajasti. DC-koneiden alkuperää valotetaan; unohtamatta Neuvostoliitossa ja Japanissa lisenssillä valmistettuja sarjoja. Koneen tekniikastakin on tiivis esitys. Painopiste on luonnollisesti käytössä Suomessa. Kolmosten tarinan kautta myötä avataan kiinnostavasti myös suomalaisen lentoliikenteen historiaa. Teoksesta löytyvät kattavat koneyksilöhistoriikit kuvineen. Myös DC-kolmosille Suomessa sattuneet kolme onnettomuutta käsitellään. Erikoisuutena voi mainita Ilmavoimien koneiden käytön vuonna 1976 toisen maailmansodan Operation Market Gardenista kertovan A Bridge too Far -elokuvan hyppykoneina. Sitä varten neljä Kolmosta maalattiin amerikkalaisiin väreihin maihinnousuraitoineen. Kirjan tekijät Antti Hyvärinen, Tapio Juutinen, Juha Klemettinen ja Kyösti Partonen ovat tunnettuja ilmailuhistorian ystäviä. Tämä näkyy lähestymistavassa, jossa pääsee esille syvällinen paneutuminen aiheeseen. Varsinaisia puutteita kattavasta teoksesta on vaikea löytää. Ehkä jo aiemmin julkaistu kuva Ilmavoimien signaalitiedustelukoneen sisätiloista olisi voitu etsiä mukaan. Mutta nähtävissä olevassa tulevaisuudessa tuskin löytyy tarvetta uudelle suomenkieliselle esitykselle aiheesta. T.T. Kuvia 272-sivuisessa Kolmosten siivillä - DC-2 ja DC-3 -lentokoneet Suomessa -kirjassa on yli 250, osa niistä värillisinä. Teoksessa on myös lyhyt englanninkielinen tiivistelmä kuvateksteineen sekä henkilöhakemisto, lähdeviitteet ja -luettelo. Kolmosten siivillä -kirjaa myydään Suomen Ilmailumuseolla 39 euron hintaan. Se on saatavilla myös hyvin varustetuissa alan liikkeissä kuten esimerkiksi Aviation Shopissa.
|
|||