Saksalainen Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre arvioi vuosittain maailman turvallisimmat lentoyhtiöt ja jakaa niille erillisen turvallisuusindeksin. Perinteisesti TOP60-listauksen kärjessä pysynyt Finnair kuitenkin katosi kokonaan tuoreimmalta listalta. Syynä tähän ei ollut turvallisuustilanteen muutos vaan aasialaisyhtiöiden liikenteen huima kasvu. Lentoposti.fi uutisoi tammikuussa Finnairin pudonneen JACDECin vuoden 2014 listan TOP-kympistä. Aiempina vuosina yhtiö on sijoittunut erinomaisesti eikä matkustusturvallisuudessa ole tapahtunut mitään muutoksia ainakaan huonompaan suuntaan. Finnair oli vuonna 2011 JACDECin tilastoissa maailman toiseksi turvallisin ja vuonna 2012 maailman turvallisin. Vielä vuonna 2013 Finnair oli kolmanneksi turvallisin lentoyhtiö. JACDEC laatii oman listansa vuotuisten turvallisuuslaskelmie perusteella. Niissä huomioidaan koneen tuhoon johtaneet onnettomuudet (ns. hull loss) ja vakavat vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK). Niiden lisäksi huomioidaan muutamia muita tekijöitä. "Finnair ei tänä vuonna yltänyt TOP60-listalle, sillä lennetyt matkustajakilometrit (RPK) olivat alle vaadittavan minimitason. Aasialaisten ja erityisesti kiinalaisyhtiöiden kova kasvu on pudottanut monia perinteisiä eurooppalaisyhtiöitä listaltamme. Finnairin tavoin sieltä jäivät pois mm. Brussels Airlines ja Austrian Airline", kertoi JACDEC:n Jan-Arwed Richter Lentoposti.fi:lle. Finnairin vuoden 2014 raportoima ja JACDEC:n käyttämä RPK oli 18,5 miljoonaa, kun listan viimeisen Sichuan Airlinesin RPK oli 21 miljoonaa. Toiseksi viimeisen Copa Airlinesin RPK oli 23,1 miljoonaa. JACDECin laskennassa huomioidaan vain pääyhtiön liikenne eikä lentoyhtiökonsernin liikennettä lasketa yhteen. Finnairin Euroopan liikenteestä vuonna 2014 noin kolmasosaa lensi Flybe Finland. Se operoi pääsääntöisesti myös Finnairin kotimaan lentoja runkoreittejä lukuunottamatta. "Finnair ei ole kaukana ranking-listaltamme mutta monet aasialaisyhtiöt kuten Jetstar, LionAir ja AirAsia ovat kovassa kasvussa", jatkoi Richter. JACDEC:n tilastojen mukaan Finnair on turvallinen kategorian A-lentoyhtiö, jolla ei ole tai on vain marginaalisia turvallisuuspuutteita. Tuorein turvallisuusindeksi on JACDEC:n tilastoissa 0,030. JACDEC on huomioinut indeksissään kaksi vuoden 2014 toukokuussa tapahtunutta turvallisuuspoikkeamaa. Niistä ensimmäinen oli Airbus A330-300 -koneen kakkosmoottorin ongelma, joka johti lopulta moottorin sammutukseen Halifaxiin tehdyn lähestymisen aikana. Toinen oli New Yorkin JFK-kentällä sattunut kova lasku, jonka seurauksena toinen pääteline jouduttiin vaihtamaan. Finnairin viimeisin koneen menetyksen aiheuttanut onnettomuus on yli 50 vuoden takaa mäntämoottoriaikakaudelta. Tuolloin vielä Aero O/Y -nimellä tunnetun yhtiön Douglas DC-3 (C-47A, OH-LCA) syöksyi maahan Maarianhaminassa 8. marraskuuta 1963. Lentoturmassa kuoli 22 ihmistä. Verrattaessa pelkästään Finnairin turvallisuusindeksiä suoraan tuoreimpaan TOP60-listaan tulisi sijoitukseksi 24:s. Edellä olisivat Sichuan Airlines indeksillä 0,029 ja takana olisi Southwest Airlines indeksillä 0,033. Tällä tavoin tehty vertailu ei kuitenkaan ole JACECin listausmenettelyn mukainen. Finnairin vanha kilpailija SAS on tuoreimmalla listalla sijalla 49 turvallisuusindeksillä 0,278 ja Norwegian sijalla 28 turvallisuusindeksillä 0,042. TOP60-listan viimeiseltä siljalta löytyy LionAir turvallisuusindeksillä 1,265.
1 Cathay Pacific Airways 0,006
|
|||