AerCap hakee 3,5 miljardin dollarin vakuutuskorvauksia - Venäjälle jäi 112 lentokonetta

AerCap_AirbusIrlantilainen leasingyhtiö AerCap oli suurin yksittäinen toimija, jolta venäläiset lentoyhtiöt olivat vuokranneet 135 lentokonetta ja 14 moottoria. Kalustosta on tähän mennessä saatu takaisin vain 22 lentokonetta ja kolme moottoria. Yhtiöllä on siis edessään merkittävät alaskirjaukset ja se onkin hakenut mittavaa 3,5 miljardin dollarin vakuutuskorvausta vakuutusyhtiöiltään.

AerCap on Venäjää kohtaan asetettujen pakotteiden seurauksena irtisanonut kaikki leasingsopimuksensa venäläisyhtiöiden kanssa. Toimilla on merkittäviä vaikutuksia yhtiön kassavirtaan, sillä joulukuun 2021 tietojen mukaan venäläisyhtiöiden leasingmaksut olivat 33 miljonaa dollaria per kuukausi.

Yhtiön menetykset ovat siis merkittävät, mutta sen mukaan edelleen hallittavissa, sillä AerCap on hajauttanut toimintaansa laajasti. AerCapin venäläistoimijoille vuokraaman kaluston määrä onkin vain noin viisi prosenttia yhtiön kokonaisomistuksesta.

Ennen Venäjä hyökkäystä Ukrainaan AerCap oli vuokrannut 135 lentokonetta ja 14 moottoria venäläislentoyhtiöille. Niiden kokonaisarvo on noin 3,1 miljardia dollaria ja kaikki varusteet mukaanlukien noin 3,3 miljardia dollaria. Irtosanotut sopimukset sisältävät myös muita toimintoja.

AerCap oli lisäksi vuokrannut seitsemän lentokonetta ukranalaiselle lentoyhtiölle, joiden arvo on noin 125 miljoonaa dollaria. Niistä viisi oli saatu varastoitua Ukrainan ulkopuolelle. 30. maaliskuuta 2022 mennessä kaksi muuta lentokonetta on maadoitettuna Ukrainassa, mutta niiden tarkemmasta tilasta ei ole saatu tietoja.

Toistaiseksi noin 3,3 miljardin dollarin arvoisesta vuokratusta omaisuudesta on saatu palautettua Venäjältä siis vain 22 lentokonetta ja kolme moottoria. Niiden arvo on noin 400 miljoonaa dollaria.

AerCap jatkaa kuitenkin edelleen pyrkimyksiään palauttaa sen entisten venäläisasiakkaiden hallussa olevia lentokoneita ja moottoreita pois Venäjältä. Toistaiseksi on kuitenkin epäselvää onko se edes mahdollista ja missä kunnossa tai minkä arvoista mahdollisesti palautuva kalusto on enää näiden tapahtumien jälkeen.

Venäläisyhtiöt ovat jatkaneet leasingyhtiöiltä vuokraamisensa lentokoneiden ja moottoreiden käyttöä vaikka vuokranantajat ovat irtisanoneet sopimukset ja valvovat ilmailuviranomaiset ovat peruneet lentokelpoisuustodistukset. Venäjä on uhkauksensa mukaisesti takavarikoinut ulkomaalaisten yhtiöiden omaisuutta ja siirtänyt ilma-aluksia omaan ilma-alusrekisteriinsä.

AerCap huomauttaakin, että edessä voi olla merkittävät alaskirjaukset arvonalentuminisina vaikka kalustoa saataisiinkin palautettua myöhemmin. Moottorit ovat voineet vaurioitua huollon ja varaosien puutteen seurauksena. Myös jo nyt palautetun kaluston osalta voi edessä olla merkittäviä arvonalentumia.

AerCap omistaa kaikkiaan 1685 matkustajakonetta, 71 rahtikonetta, 450 moottoria ja 339 helikopteria. Lentokoneinen keski-ikä oli joulukuussa 2021 noin 7,1 vuotta. Näistä pelkästään ns. uuden teknologian lentokoneiden keski-ikä oli 3,4 vuotta ja perinteisten lentokoneiden keski-ikä oli 13 vuotta. AerCapin tilauskirjassa on lisäksi tällä hetkellä kaikkiaan uutta 417 ilma-alusta.

AerCap osti GECASin (GE Capital Aviation Servicesin) loppuvuodesta 2021 ja nousi maailman suurimmaksi lentokone-, helikopteri- ja moottorivuokraajaksi.