Airbus kehittää uuden sukupolven kiinteitä ja automaattisesti irtoavia lennontallentimia liikennekoneisiinsa yhteistyössä L3 Technologiesin kanssa. Uusien tallentimien kapasiteetti mahdollistaa 25 tunnin tietojen tallentamisen ohjaamoäänistä, kuin lennon parametreistä. Kehitteillä oleva yhdistetty ohjaamoääni- ja lentotietotallennin (CVDR, Cockpit Voice and Data Recorder) olisi aiempaa kevyempi ja pienempi ja se tarjoaa uusia mahdollisuuksia sekä kehittyneen käyttöliittymän. Tallennin vastaa EASA:n ja ICAO:n vaatimukseen kasvattaa tallenteen kesto 25 tuntiin saakka. Nykyvaatimus on ollut ainoastaan kaksituntisesta talleenteesta. Kapearunkoisiin A320-koneisiin asennettaisiin kaksi uudenlaista CVDR-tallenninta parantamaan vikasietoisuutta. Nykykoneissa on ainoastaan yhdet tallentimet ohjaamoäänille ja lentotiedoille. Toinen kehitettävä versio on suunnattu pitkän matkan lentokoneisiin, joilla operoidaan pitkiä aikoja suurten merialueiden yllä tai muilla kaukaisilla alueilla. Kyseinen koneista automaattisesti ADFR (Automatic Deployable Flight Recorder) -tallennin tulee varusteeksi Airbus A321LR, A330, A350 XWB ja A380 -koneisiin. AFDR voidaan laukaista irti koneesta automaattisesti merkittävän runkovaurion tai muutoksen ja vesikosketuksen yhteydessä. Kelluva ja lentoturman kestävä muistimoduuli tallentaa tiedot 25 tunnin ajalta. Laite on varustettu myös ELT:llä (Emergency Locator Transmitter), joka nopeuttaa etsintä- ja pelastustoimien työtä lennontallentimen haltuun saamiseksi turmatilanteissa. Rungosta irtoavan tallenninjärjestelmän mekaaninen irrottamisjärjestelmä kehitetään DRS Technologies Canada Ltd:llä, joka on Leonardon omistama toimija. Integraatiotyö tehdään yhdessä Airbusin ja L3:n kanssa. Uusi AFDR asennetaan koneiden takarunkoihin ja kiinteä CVDR puolestaan koneen eturunkoon. Tämä tuo osaltaan lentotietojen tallentamisen vikasietoisuuttaa ja varmistaa tietojen säilymisen turmatilanteissa. Uusi tallenninjärjestelmä tulee tarjolla vuonna 2019 ja sellaiset asennetaan ensimmäisenä Airbus A350 XWB -koneisiin. Tämän jälkeen käyttöönotossa siirrytään muihin Airbusin konetyyppeihin. Sotilaskoneissa hätätilanteessa irtoavia lennontallentimia on ollut käytössä jo pitkään. Esimerkiksi Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Horneteissa sellainen on sijoitettuna takarungon yläpintaan. Ohjaajan käyttäessä heittoistuinta, monimutkaisen mutta äärettömän nopean laukaisusekvenssin ensimmäinen vaihe on heittää tallenninyksikkö ilmavirtaan irti koneesta. Kun Patrian Ilmavoimille kahdesta vaurioituneesta koneesta (suomalaisen yksipaikkaisen takarunko ja kanadalaisen kaksipaikkaisen eturunko) yhdistämä F/A-18D HN-468 tuhoutui Juupajoella vuonna 2010, se murskaantui pieniksi palasiksi syöksyttyään suurella nopeudella pystysyöksyssä kalliomaastoon. Ohjaajien heittoistuinhypyn yhteydessä koneesta irronnut lennontallennin säilyi kuitenkin ehjänä. Se avulla turman syyksi onnistuttiin selvittämään Hornetin korkeusperäsinservon vika, joka ei mitenkään liittynyt Suomessa tehtyyn kahden koneen yhdistämistyöhön. Juttua täydennetty 24.6. tiedoilla Hornetin lennontallentimesta.
|
|||