Valtiot helpottavat matkustusrajoituksia asteittain, mikä puolestaan on saanut lentoyhtiöt lisäämään tarjontaa lentojen osalta. Osa matkustajista kuitenkin miettii onko suljettuun lentokoneeseen meno turvallista, kun samassa tilassa voi olla satoja muitakin matkustajia. Airbus vakuuttaa, että turvallisuus on kunnossa myös terveyden osalta, sillä ilma vaihtuu nopeasti ja kulkee suodattimien läpi. Matkustajakoneissa hengitysilma on puhtaampaa, kuin monessa muussa paikassa. Korvausilma otetaan koneen ulkopuolelta ja matkustajakoneen lentäessä korkealla se on erittäin puhdasta. Kylmä korvausilma lämmitetään lentokoneen ilmastointijärjestelmässä ennen sen kiertoa matkustamossa. Matkustamon ilma vaihtuu nopealla tahdilla 20-30 kertaa tunnissa eli noin 2 - 3 minuutin välein. “Matkustamossa ilma kulkee ylhäältä alas ja putoaa noin metrin sekunnissa. Ilma ei lähtökohtaisesti siis liiku lentokoneessa eteenpäin tai taaksepäin vaan ylhäältä alas. Kaikilla riveillä on oma ilmastointi ja ilma vaihtuu jokaisen matkustajan kohdalla noin 2-3 minuutissa”, kertoo Airbusin Excecutive Vice President Engineering Jean Brice Dumont. Noin puolet matkustamon ilmasta poistetaan ulos tämän 2-3 minuutin aikana ja puolet puhdistetaan ilman kulkiessa HEPA-suodattimien (High-Efficiency-Particulate Arrestors) läpi. Nämä suodattimet ovat sairaalatasoa ja esimerkiksi Covid-19 -virus jää valmistajan mukaan suodattimiin. Niihin jää 99 prosenttia kaikista epäpuhtauksista. HEPA-suodattimet on suunniteltu tehokkaiksi ja niillä on pitkät vaihtovälit. Suodatin on tehokas siihen saakka, kun sen vaihtoväli tulee täyteen. Nyt se on noin 18 kuukautta ja voidaan pudottaa esimerkiksi 12 kuukauteen. Kaikissa matkustajaliikenteessä olevissa Airbus-koneissa on HEPA-suodattimet. Turvallisuus on varmistettu siis myös terveyden osalta jo valmiiksi. “Ilmastointijärjestelmää suositellaan Covid-19 aikana käytettäväksi HI-asennossa”, täsmentää Dumont, viitaten Airbusin lentokoneiden ilmastointijärjestelmä low, normal ja hi -valintoihin. Lentokonevalmistajan antama 2-3 minuutin aika on keskiarvo yhtiön Airbus-koneissa sisältäen käytettävän ilmastointiasetuksen low-normal-hi. Airbus ei suosita low-asennon käyttöä lennoilla tällä hetkellä. Ilmastointijärjestelmän Low-valinnalla ilma vaihtuu hitaammin kuin Hi-tasolla. “Ilma vaihtuu nopeasti myös lentokoneen ollessa maassa. Lentokoneen ilmastointijärjestelmä laitetaan päälle jo ennen matkustajien tuloa. Järjestelmä on tehokas ja sen käytön huomaa pienestä melusta. Käytäntö on kiinni lentoyhtiöistä, mutta monet yhtiöt varmasti toimivat näin”, sanoo Dumont. Lentoyhtiöt toivovat koneiden täyttyvän nopeasti, jotta lentoja ei operoitaisi tappiolla. Mediassa on ollut esillä jopa matkustamoiden keskipaikkojen jättäminen tyhjäksi. Tällaisia toimia on väläytellyt myös jokunen lentoyhtiökin. Ratkaisu kuitenkin nostaisi kustannuksia merkittävästi eikä lisäisi turvallisuutta. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATAkin ilmoitti toukokuun alussa ettei se tue tätä ratkaisua juuri kaupallisista syistä. Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus on samalla linjalla, mutta toisesta syystä. Useat lentoyhtiöt ovat ottaneet suu-nenäsuojan käyttöpakon lennoille ja sama käytäntö on voimassa myös lentoasemilla. Airbusinkin mukaan tämä on yksi keino. Maskin käyttö suojaa muita mahdolliselta omalta tartunnalta. “Keskipaikan jättäminen vapaaksi ei tuo lisäarvoa turvallisuuteen, koska ilma koneessa vaihtuu niin nopeasti. Kysymys on enemmänkin siivoamisesta ja sääntöjen noudattamisesta. Jos matkustaja aivastaa niin maski on ensimmäinen suoja ja toinen on hiha johon yskäisy tehdään. Lisäksi ilma vaihtuu ylhäältä alas joten partikkelit ovat kadonneet jo alle minuutissa. Riski sairastumiseen on hyvin pieni ja pienempi kuin monessa muussa paikassa”, kertoo Dumont. “Lentokoneet siivotaan ja desinfioidaan lentojen välillä ja siihen tulee kiinnittää huomiota. Syynä on se, että virus voi elää jopa viisi päivää erilaisilla pinnoilla. Siivous on tärkeää myös lentoasemaympäristöissä. Aina lennolla ja matkalla lennoille tulee noudattaa oikeanlaisia toimenpiteitä”, toteaa Dumont. Vuoden 2001 syyskuun 11. tapahtumat ja muut terroriteot ovat tuoneet muutoksia lentoliikenteeseen ja matkustuskokemukseen. Pysyvinä muutoksina matkustajille näistä on jäänyt mm. nesterajoitukset ja tiukennetut turvatarkastukset myös elektronisten laitteiden osalta. Myös koronaviruspandemia voi jättää jälkensä käytettäviin menetelmiin. Osa muutoksista on pysyviä ja osa varmasti väliaikaisia. Yksi merkittävä muutos on koneeseen nousujärjestys ja koneesta poistuminen sekä maskien käyttö. “Matka kotoa kauppaan tai muuhun kohteeseen sisältää erilaisia tapahtumia ja kohtaamisia. Toiminta lentokoneessa on vähäriskisempää, koska käytössä on useita tartuntavaaraa minimoivia toimia, kuten mm. ohjattu koneeseen nousu sekä poistuminen, suu-nenäsuojan käyttö sekä käsien oikeanlainen peseminen. Lentokoneissa riskitaso on niin alhaalla kuin mahdollista”, uskoo Dumont. Lentomatkustamisen terveysturvallisuutta on parannettu entisestään myös Euroopan ilmailuviranomaisen EASA ja Euroopan tartuntatautikeskuksen ECDC:n 20. toukokuuta julkaisemalla seikkaperäisellä ohjeistuksella. Se sisältää riskejä vähentäviä toimintaohjeita matkustajille lentomatkan eri vaiheisiin. Lue myös:
|
|||