Airbus osoitti koelentovaiheessa olevan A321XLR:n suorituskykyä - ilmassa 13 tuntia ja 15 minuuttia

A321XLR_FWXLR_1Airbus suoritti 13. joulukuuta merkittävän koelennon uudella erittäin pitkille lennoille suunnatulle A321XLR-kapearunkokoneella. Kyseessä on uusin jatkokehitysversio A321neo- ja A321LR -koneista. Airbus A321XLR (F-WXLR, MSN 11000) kiersi Euroopan taivaalla huimat 13 tuntia ja 15 minuuttia. 

Airbus A321XLR:n mahdollistamana lentoyhtiöt voivat kuljettaa kapearunkokoneella entistä enemmän hyötykuormaa aiempaa pidemmälle jopa noin 11 tunnin lentomatkan päähän. Myös uudet kaukoreittiavaukset voidaan tehdä A321XLR:n avulla merkittävästi pienemmällä kustannustasolla.

A321XLR_koelento_1315Airbus osoitti uuden A321XLR:n erinomaisuutta koelennolla, joka nousi ilmaan Toulousesta. Lennon aikana CFM LEAP-moottoreilla varustettu A321XLR lensi kiertoreitin ympäri Eurooppaa palaten takaisin Toulouseen. Koelennon aikana varmistettiin erityisesti polttoainejärjestelmän toimintaa. Kaikkiaan lento kesti 13 tuntia ja 15 minuuttia.

Lennon aikana taivaalle piirtyi myös lennonseurauntapalveluissa näkyvä XLR-kuvio. Kooltaan se oli valtava, sillä tekstin leveys oli noin 500 kilometriä ja korkeus noin 150 kilometriä. X-kirjaimen sakara oli todellisuudessa täydellinen, mutta se oli Flightradar24-palvelun ulottumattomissa. Reittiä seurattiin multilateraation (MLAT) avulla, kun Airbus käytti moodin S-transponderia ADS-B-ratkaisun sijaan. Multilateraatiossa olisi tarvittu tieto neljältä maasemalta, mutta X:n alakulma oli järjestelmän ulottumattomissa.

Suurimmat muutokset Airbus A321XLR -koneessa ovat polttoainekapasiteettia kasvattava RCT (Rear Centre Tank) -tankki, vahvistettu laskuteline sekä muutokset siiven jättöreunan laipparakenteissa. A321XLR:n maksimi lentoonlähtöpainon (MTOW) on 101 tonnia ja koneen tankkeihin mahtuu kaikkiaan 40 000 litraa lentopolttoainetta. A321XLR voi kuljettaa neljä tonnia enemmän hyötykuormaa kuin aiempi A321LR.

Uusi RCT-tankki mahdollistaa suuremman polttoainekapasiteetin verrattuna aiempiin ACT-tankkeihin (Additional Centre Tanks), joita on käytetty 321LR-koneissa sekä myös Finnairin operoimissa muutamassa Sharkletein varustetuissa A321ceo-koneissa. 12 900 litran vetoinen RCT-tankki polttoainesäiliö vie entistä vähemmän tilaa pois rahti- ja matkatavarakäytöstä. Käytännössä RCT-tankkin mahtuu saman verran polttoainetta kuin neljään ACT-tankkiin, mutta rakenne painaa vähemmän kuin yksi ACT-tankki.

Uuden version maksimikantamaan eli 8700 kilometriin päästään, kun koneeseen asennetaan sekä RCT-, että ACT-tankit. Koneella päästään siis noin 15 prosenttia pidemmälle, kuin aiemmin esitellyllä A321LR (Long Range) -koneella. Käytännössä uuden lisätankin mahdollistamana XLR lentää noin 1300 kilometriä pidemmälle kuin LR-versio. A321XLR mahdollistaa lennot esimerkiksi New Yorkista Roomaan, Reykjavikista Dubaihin, Lontoosta Miamiin tai Istanbuliin, Tokiosta Sydneyhin sekä Sydneystä Kuala Lumpuriin.

A321XLRTyyppihyväksyntään tähtäävää koelento-ohjelmaa suorittaa kolme A321XLR-koelentokonetta. Ensilento tapahtui 15. kesäkuuta 2022. Airbus A321XLR on määrä ottaa kaupalliseen käyttöön vuoden 2024 aikana.

Aiempi tavoiteaikataulu oli vuoden 2023 lopussa, mutta haasteet polttoainetankkiratkaisun kanssa ovat tuoneet viiveitä hankkeelle. Kyse on ilmailuviranomaisen huolesta liittyen pakkolaskutilanteisiin koskien tankkiratkaisun rakenteiden kestävyyttä ja paloturvallisuutta. MH

Päivitys: korjattu maksimipolttoainemäärä, joka on 40 000 litraa. 

Lue myös: