Airbus Groupin kehittämällä E-Fan -sähkölentokoneella on takana jo yli 100 lentoa. Nyt sillä aiotaan seurata ilmailupioneeri Louis Blériotin 106 vuoden takaisia jalanjälkiä ja lentää Englannin kanaalin yli. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun sähkölentokone ylittää kanaalin. E-Fan -sähkölentokoneella on 10. heinäkuuta edessään 45 minuutin mittainen lento Englannin Lyddistä Ranskan Calaisiin. Lentoonlähdön on määrä tapahtua 10.15 CET-aikaa. Airbus lähettää lennon suorana osoitteessa: wemakeitfly.airbusgroup.com Sähkövoimalla toimiva lentokone on uutta koko ilmailualalle. Sellaisille ei ole toistaiseksi voimassa olevia määräyksiä. Ranskan siviili-ilmailuviranomainen DGAC (French Direction Générale de l'Aviation Civile), Airbus Group ja sen partnerit ovat laatineet yhteistyössä oman koelento-ohjelman, joka varmistaa E-Fan -koneen teknologiset ratkaisut sekä Kanaalin ylityksen turvallisuuden. Sen lisäksi Airbus on tehnyt tarvittavat toimenpiteet turvallisuuden takaamiseksi myös maassa kuin ilmassa ja vedessäkin. Näistä huolehtivat operaation johtaja sekä tämän ryhmä ja lentoa seuraavat helikopterit ja pelastusveneet. Varotoimenpiteet on koordinoitu yhdessä Englannin ja Ranskan viranomaisten kanssa. E-Fan -sähkölentokone teki ensilentonsa 11 maaliskuuta 2014. Koneen sadas lento operoitiin vuoden 2015 Pariisin ilmailunäyttelyssä. Takana on kaikkiaan yli 49 tunnin mittainen koelentosarja. Nykyisen E-Fan 1.1 -sähkölentokoneen komposiittirungon yläpuoliset puhaltimet tuottavat 1,5 kN työntövoiman. Koneessa on 120 kennoinnen litiumpolymeeri-akku. Vain 9,5 metrisen siipien kärkivälin ja 6,67 metrin pituisen E-Fan -koneen paino on 500 kg. Sen toiminta-aika on 45-60 minuuttia ja maksiminopeus on 220 km/h. Kanaalin ylityksessä suunta on päinvastainen, kuin Louis Blériotin 25. heinäkuuta vuonna 1909 suorittamalla ensimmäisellä lennolla kanaalin yli ilmaa raskaammalla laitteella. Lento Blériot XI -koneella Ranskan Calaisista Englannin Doveriin kesti tuolloin 36 minuuttia ja 30 sekuntia välimatkan ollessa 37 kilometriä. Blériot lensi matkan vain noin 70 metrin korkeudella ja 70km/h nopeudella. Kannustimena toimi tuolloin mm. Daily Mail -lehden lupaama 1000 Englannin punnan palkkio onnistuneesta kanaalin ylityksestä. Blériotin onnistunut suoritus teki hänestä aikakautensa tähden. Blériot XI oli myös ensimmäinen Ranskassa massatuotannolla valmistettu lentokone ja Ranskan ilmailuteollisuuden alku. Osa nykyisen E-Fan -sähkölentokoneen ryhmästä työskentelee samalla Suresnesin alueella Pariisin lähellä, jossa oli myös Blériotin lentokonetehdas. Kanaalin ylitys nähdään sähkölentokoneiden uuden aikakauden alkuna. Airbusin nykyisellä E-Fan -koekoneella on tarkoitus tasoittaa tietä tuleville E-Fan 2.0 -koulukoneelle sekä nelipaikkaiselle E-Fan 4.0 -lentokoneelle. Niistä kaksipaikkaisen pitäisi lentää ensilentonsa loppuvuodesta 2017 ja nelipaikkaisen esittely on määrä tapahtua vuonna 2019. Lue myös:
|
|||