Pipistrel ja sen ranskalainen toimija Finesse Max olivat ehtimässä kanaalin ylitykseen Alpha Electro -koneellaan ennen Airbusin E-Fan -konetta. Suunniteltu lentopäivä 7. heinäkuuta ei kuitenkaan koskaan toteutunut, sillä moottorivalmistaja Siemens vetäytyi hankkeesta. Pipistrelin toimitusjohtaja Ivo Boscarol kummastelee äkkinäistä käännettä. "Englannin kanaalin ylittäminen on kenties sähkölentokoneen viimeinen voitettava haaste. Sähkövoimalla lentävät koneet ovat nykyisin yhtä tehokkaita, kuin polttomoottorikoneet olivat Louis Blériotin aikaan 106 vuotta sitten. Solar Impulse 2 -koneen suorituksista huolimatta kanaalin ylitys olisi saavuttamisen arvoista", kommentoi Boscarol. Pipistrel oli valmistellut Englannin kanaalin ylittävää sähkölentokoneen lentoa lokakuusta 2014 lähtien. Lupa Ranskan ilmailuviranomaiselta heltisi viikko sitten. Haave oli määrä toteuttaa 7. heinäkuuta aamulla kello 10.00. Hanke kaatui kuitenkin 5. heinäkuuta, kun Alpha Electro -koneen moottorivalmistaja Siemens lähestyi Pipistreliä kirjallisella moottorin käyttökiellolla, jota oli tehostettu lakitoimilla.
Pipistrelin mukaan sen Alpha Electro -koneella on kaksinkertainen kantama kilpailijaansa E-Faniin vain kolmasosan hinnalla. Suurimpana Pipistrelin etuna olisi kuitenkin ollut koneen saatavuus lyhyellä toimitusajalla. Tämä tosin ei toteudu ilman Siemensin moottoria.
Pipistrel lisää vettä myllyyn kertomalla, että se toi ensimmäisen kaksipaikkaisen sähkölentokoneen markkinoille sekä ensimmäisen nelipaikkaisen täyssähkökoneen maailmassa. Kaikki kolme slovenialaisvalmistajan sähkökonetta ovat sen mukaan maailman kymmenen Englannin kanaalin ylitykseen kykenevän sähkökoneen joukossa. Pipistrelin tiedote: Electric cross-Channel flight: official statement Lue myös:
|
|||