Airbusin kolmas (MSN2) ja neljäs (MSN4) A350 XWB -koelentokone on noussut ensilennolleen Toulousessa Ranskassa. Koelento-ohjelma etenee vauhdilla, kun määrä kasvoi kahdesta neljään. Myös Finnair on tilannut A350 XWB -koneita kasvavan Aasian liikenteensä tarpeisiin. Carbon-erikoismaalauksessa tammikuussa esitelty F-WWCF on ensimmäinen matkustamolla varustettu A350-kone. Koneeseen on maalattu hiilikuiturakennetta kuvaava teema, joka kertoo kehittyneiden komposiittimateriaalien käytöstä uudessa konetyypissä. Ensimmäiset koelento-ohjelmaan kuuluvat matkustajalennot operoidaan MSN2-koneella kevään 2014 aikana. Toinen ensilennolleen noussut A350 XWB eli MSN4 (F-WZNW) esiteltiin helmikuun alussa. MSN4 on maalattu osittain ensimmäisen tuotantokoneen vastaanottavan Qatar Airwaysin väreihin. A350 XWB -koneen koelento-ohjelma on jo ylittänyt 1100 tunnin rajan. Viides ja viimeinen koelentokone saadaan mukaanlento-ohjelmaan kevään 2014 aikana. MSN5-koneella keskitytään tyyppihyväksyntäprosessiin. Kaikkiaan koelentoja operoidaan 2500 tuntia. Koneelle odotetaan tyyppihyväksyntää kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Ensimmäisen toimituksen on määrä tapahtua vuoden 2014 loppuun mennessä. Finnairilla on tilattuna 11 Airbus A350 XWB -konetta ja optiot kahdeksaan lisäkoneeseen. Ensimmäiset neljä ovat varmasti A350-900-mallia. Yhtiöllä on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa myöhempiä toimituksia toisiin versioihin. Seuraavana Airbusilta on tulossa tuotantoon suurempi A350-1000. Ensimmäinen Finnairille tuleva Rolls-Royce Trent XWB -moottoreilla varustettu A350 on sarjanumero MSN18. Se toimitetaan todennäköisesti vuoden 2015 viimeisen neljänneksen aikana. Tarkkaa päivämäärää ei ole tiedossa. Finnair on kolmas asiakas, joka ottaa A350 XWB:n käyttöön ja samalla ensimmäinen lentoyhtiö Euroopassa.
Päivitys (26.2 klo 16.04): Myös MSN4 nousi ensilennolle. Lue myös:
|
|||