Qantas on joutunut viivästämään odottettujen Project Sunrisen ULR-lentojen (Ultra Long Range) avausta noin puolella vuodella. Syynä on Qantasin tilaamien kahdentoista Airbus A350-1000 -laajarunkokoneen polttoainejärjestelmään tehtävät ilmailuviranomaisen vaatimat muutokset. Project Sunrise tarkoittaa Qantasin suoria ULR-lentoja Sydneystä ja Melbournesta Lontooseen ja New Yorkiin. Qantas valitsi vuonna 2019 Airbusin Project Sunrisen lentokonetoimittajaksi ja lentojen odotettiin alkavan jo vuonna 2023. Vuodelle 2020 odotettu lentokonetilaus kuitenkin viivästyi koronaviruspandemian seurauksena kahdella vuodella. Edellisenä tavoitteena oli aloittaa lennot loppuvuodesta 2025 A350-1000 -koneilla. Nyt Project Sunrise viivästyy jälleen ja uusi suunnitelma on käynnistää nämä ULR-lennot vuoden 2026 puolivälissä. Syynä ovat Airbusin tuotantoviiveet, jotka johtuvat A350-1000 -koneeseen asennettavaan lisäpolttoainetankkiin kohdistuviin ilmailuviranomaisen vaatimuksiin. Airbusin mukaan sitä on pyydetty suunnittelemaan polttoainetankki uudelleen. Qantasin tilaamiin A350-1000 -koneisiin asennetaan normaaliversioihin verrattuna suuremmat 20 000 litran vetoiset keskipolttoainetankit, jotka mahdollistavat Qantasin kaipaaman lisäkantaman konetyypille. Polttoainetankki on vastaava kuin A350-900 ULR -koneissa ja se mahdollistaa A350-1000 -koneelle noin 65 lisämatkustajan kuljettamisen suorilla lennoilla jopa 18 000 kilometrin päähän. Qantasin lentoreittiä Australiasta Eurooppaan on kutsuttu kengurureitiksi. Vuonna 1947 avatulla reitillä oli ensivaiheessa seitsemän välilaskua ja matka kesti neljä päivää. Tämän yli 70-vuotiaan reitin matka-aika on lyhentynyt vuosikymmenten aikana jo alle 20 tuntiin. Qantas lentää nykyisin myös Perthistä suoraan Lontooseen noin 17 tunnissa. Project Sunrisen lennoilla lentomatkaa New Yorkista länteen kohti Sydneytä tulee noin 16200 kilometrin verran ja Lontoosta itään Sydneyhin noin 17800 kilometriä. Lentoajat tulevat olemaan tuuliolosuhteista riippuen noin 19 tuntia. Reitillä Sydney-Lontoo, joka lennetään nykyisin Darwinin kautta on ajallisesti noin 23 tunnin ja 50 minuutin pituinen. Välilaskuton lento leikkaa matka-aikaa kyseisellä reitillä noin neljällä tunnilla. Qantasin A350-1000-koneissa tulee olemaan neljään luokkaan jaettu matkustamo, jonka kokonaispaikkamäärä on 238. Paikkamäärä on pienin verrattuna muihin nykyisin käytössä oleviin A350-1000 -koneisiin. Matkustamossa on tarjolla First, Business, Premium Economy ja Economy -luokat. Kaikkiaan matkustamosta yli 40 prosenttia on varattu parempien luokkien istuimille. Lue myös:
|
|||