Alaska Airlinesin lennolla ollut matkustajakone suistui ulos kiitotieltä Unalaskassa - yksi menehtyi

Peninsula Airwaysin (PenAir) Alaska Airlinesille operoima Saab 2000 -potkuriturbiinikone vaurioitu suistuttuaan ulos kiitotieltä Yhdysvalloissa. Onnettomuus tapahtui Aleutteihin kuuluvalla Unalaskan saarella torstaina 17. lokakuuta. Yksi matkustaja menehtyi turmassa saamiinsa vammoihin.

PenAirin Alaska Airlinesille operoima lento 3296 nousi ilmaan Anchoragesta ja sen määränpää oli Unalaskan Tom Madsenin lentokenttä. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä Saab 2000 -matkustajakonetta ei saatu pysähtymään kiitotielle laskeutumisen jälkeen ja kone suistui ulos kiitotien päästä. Kyseessä oli toinen laskeutumisyritys.

Matkustajakone jatkoi matkaansa kiitotien päästä ylittäen sen jatkeella olleen tien päätyen lopulta rantatörmälle. Kahden raportoidaan saaneen vakavia vammoja matkustamoon lentäneistä potkurin lapojen osista. Heidän lisäkseen neljä matkustajaa sai lievempiä vammoja.

Alaskan poliisi raportoi myöhemmin onnettomuuden vaatineen yhden kuolonuhrin. Viranomainen ei kuitenkaan vahvistanut onko kyse jommasta kummasta turmassa loukkaantuneesta. Koneessa oli 39 matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä.

Määräkentällä oli onnettomuushetkellä sateista ja puuskittaista tuulta. Yhysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB on lähettänyt tutkijaryhmän turmapaikalle.

 Vuonna 1955 perustettu PenAir lentää viidellä Saab 2000 -potkuriturbiinikoneella. PenAirin omistava Ravn Air Group työllistää noin 1300 henkilöä. Onnettomuuskone N686PA (MSN17) oli valmistunut Saabin Linköpingin tehtailla vuonna 1995.

 Saab 2000 -konetta valmistettiin vuosina 1992-1999 kaikkiaan 63 kappaletta. Suomessa koneella ovat lentäneet ainakin Golden Air ja Blue1. Konetyypin suurin operaattori oli Crossair, jolla oli vuonna 2005 kaikkiaan 34 Saab 2000-konetta.

Moderni, nopea ja matkustamosta hiljainen potkuriturbiinikone tuli markkinoille kuitenkin väärään aikaan ja se jäi halvan polttoaineen aikana Bombardierin CRJ ja Embraer ERJ-regionaalikoneiden jalkoihin.

Maailmalla lentää edelleen noin parikymmentä Saab 2000-konetta. Niistä kuusitoista on siviilioperoinnissa. Koneita on muutettu myös sotilaskäyttöön ylärunkoon asennettavalla Erieye-tutka-antenilla varustetuiksi AEW&C-ilmavalvontakoneiksi.

KTUU: UPDATE: One dead in Unalaska plane crash, NTSB team on its way