Boeing on saanut valmiiksi uuden 737 MAX 8 -koneen kaikki määritykset. MAX-ohjelma on aikataulussa tähdäten ensimmäisen koneen toimitukseen vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä. "Olemme määritelleet suunnittelun vaatimukset 737 MAX-koneelle, jotta voimme tarjota asiakkaillemme parhaan mahdollisen tuotteen kapearunkokoneiden markkinoilla", iloitsee Boeingin MAX-ohjelman johtava insinööri Michael Teal. Suunnitteluperusteet ovat valmiit, joten tuotanto voi alkaa. Ensimmäisen MAX-koneen loppukokoonpano on määrä aloittaa vuoden 2015 alussa ja ensimmäinen toimitus tapahtuisi vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.
MAX-koneiden luvataan olevan 13 prosenttia polttoainetehokkaampia, kuin tämän päivän kapearunkokoneet. Koneeseen tehdyt parannukset ovat CFM:n LEAP-1b-moottorit, uusi pyrstökartio ja uudet wingletit, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta. Muita tehtyjä muutoksia ovat päivitykset ohjaamonäyttöihin, sähköinen vuodatusilmajärjestelmä sekä fly-by-wire spoiler-järjestelmä. Boeing 737 MAX-koneperhe sisältää MAX 7-, MAX 8- ja MAX 9-koneet, jotka tarjoavat vaihtoehtoja satapaikkaisista yli 200-paikkaisten koneiden markkinoille. MAX-mallisto laajentaa 737NG-koneiden kantamaetua kyvyllä lentää, jopa tuhat kilometriä pidemmälle eli yli 6482 kilometrin päähän. Ensimmäinen 737 MAX 9-kone on määrä toimittaa vuonna 2018 ja MAX 7-kone vuonna 2019. Boeing on saanut MAX-koneista jo 1495 tilausta.
|
|||