Osa suomalaista ilmailuhistoriaa päättyi, kun Finnair Flight Academyn McDonnel Douglas MD-11 Full Flight Simulator siirrettiin eläkkeelle. Sillä on koulutettu yli 20 vuoden aikana satoja Finnairin ja muiden yhtiöiden lentäjiä. Viime aikoina myös suuri yleisö pääsi simulaattoriin. Hydraulijalat ovat keikuttaneet MD-11:n ohjaamoa kymmenien tuhansien tuntien ajan. MD-11 FFS -simulaattori palveli Finnairin ja Finnair Flight Academyn asiakkaita vuodesta 1991 alkaen. Simulaattorin valmistaja on CAE Electronics. Sillä lennettiin kaikkiaan noin 78 000 tuntia. Suurimpia asiakkaita olivat Finnair noin 22 000 tuntia, Saudi Arabian Airlines noin 10 000 tuntia ja China Eastern noin 8000 tuntia. Koulutustarve on vähentynyt merkittävästi, kun MD-11-kalustoa on siirtynyt lähinnä rahtikonekäyttöön suurten yhtiöiden laivastoihin. Finnair Flight Academyn MD-11-simulaattoriin on vuosien varrella uusittu mm. tietokoneet sekä nykyaikainen visuaalijärjestelmä. Muita päivityksiä ovat olleet EGPWS- ja TCAS-järjestelmien asennukset. Simulaattorin alasajo ja eläkkeelle siirto aloitettiin lauantaina 19. huhtikuuta. Suomen Ilmailumuseo tarjosi viime vuosien aikana elämyslentoja MD11-simulaattorilla yhteistyössä Finnair Flight Academyn kanssa. Kuka tahansa sai korvausta vastaan mahdollisuuden lentää tehokkaalla heavy-luokan liikennekoneella liikennelentäjän opastamana. Elämyslento ei ehkä ollut halpa, mutta se tarjosi taatusti ainutlaatuista ilmailunautintoa. Simulaattorin visuaalinäytöt ja Full Motion -liike takasivat hämmästyttävän aidon kokemuksen pitkälti aidoista lentokoneosista koostuvassa ohjaamossa. Ensimmäinen McDonnel Douglas MD11 -kone OH-LGA (lempinimeltään Olga) liittyi Finnairin laivastoon joulukuussa 1990. Konetyypillä operoitiin aina helmikuuhun 2010 saakka, jolloin OH-LGG saapui viimeiseltä matkustajalennoltaan. Vuosien varrella Finnairin laivastossa oli enimmillään seitsemän MD-11-konetta. Finnair jatkoi MD-11-operointia rahtilennoilla. Myöhemmin tyyppi siirrettiin lentoyhtiön osittain omistamalle Nordic Global Airlinesille. Lue myös:
|
|||