Emiratesin Boeing 777 -koneen tuhoutuminen Dubain kansainvälisellä lentokentällä vaikutti yli 23 000 ihmisen matkasuunnitelmiin. Turmakone on siirretty pois jo nyt uudelleen avatulta kiitotieltä. Onnettomuustutkijat odottavan työnsä aloittamista. Keskiviikkona 3. elokuuta kello 12.45 paikallista aikaa tapahtuneen turman jälkeisen lentoaseman sulkemisen takia peruttiin 116 saapuvaa ja 121 lähtevää lentoa. Tapahtumien aikaan ilmassa olleet 44 saapuvaa lentoa ohjattiin varakentille. Kaikkiaan häiriöt vaikuttivat 23 000 matkustajan matkoihin. Dubain kansainvälisen lentokenttä käynnisti operaatiot rajoitetulla kapasiteetilla uudelleen keskiviikkoiltana kello 18.30 paikallista aikaa. Pelkästään turmapäivänä lentoaseman sulkeminen keskeytti 19 000 matkustajan matkan. Onnettomuuden takia kiitotie 12L oli poissa käytöstä ja käytössä olevan kiitotien osalta suosittiin operaatioissa laajarunkoisia koneita. Niiden avulla saavutetaan maksimaalinen kapasiteetti ja estetään terminaalien tukkeutuminen. Lentoja pyrittiin mahdollisuuksien mukaan operoimaan myös Dubain Al Maktoumin (OMDW) kansaiväliseltä lentokentältä. Nosturit siirsivät pahasti palaneen Emiratesin Boeing 777-300 - matkustajakoneen jäänteet pois kiitotieltä torstaiaamuna 4. elokuuta. Kiitotie 12L avattiin jälleen lentoliikenteen käyttöön kello 17.45 paikallista aikaa. Toiminnan odotetaan normalisoituvan seuraavan puolentoista vuorokauden sisällä. Dubain kansainvälinen lentokenttä (OMDB) on matkustajamääriltään yksi maailman suurimpia lentokenttiä. Sen kautta kulki vuonna 2015 yli 78 miljoonaa matkustajaa ja viikoittaisia lentoja on yli 6500. Vuoden 2016 aikana lentokentän matkustajamäärät ovat olleet alkuvuoden osalta 6,9 prosentin kasvussa. Turman tutkintavastuussa oleva Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ilmailuviranomainen GCAA on jo koonnut maan AAIS:n (Air Accident Investigation Sector) onnettomuustutkijaryhmän, joka tulee työskentelemään yhdessä Emiratesin ja Dubain lentokenttäviranomaisten kanssa. Myös lentokonevalmistaja Boeing ja Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB lähettävät paikalle edustajansa toimimaan teknisinä neuvonantajina. Kyseessä on Emiratesin ensimmäinen rungon menetys eli ns. hull loss. Turmassa tuhoutunut koneyksilö oli valmistunut vuonna 2003. Lentoyhtiön mukaan koneen kapteenilla ja perämiehellä oli molemmilla yli 7000 lentotunnin kokemus Lue myös:
|
|||