Kaikkien matkustajien pelastuminen Emiratesin palavasta Boeingista oli pienoinen ihme

EmiratesElokuun alussa Dubaissa tuhoutuneen Emiratesin Boeing 777 -koneen evakuoinnissa oli mukana paljon onnea. Epäonnistuneen ylösvedon jälkeen kone liukui pitkin kiitotietä ja syttyi tuleen. Kaikki  selvisivät hengissä ulos, vaikka suurta osaa hätäuloskäytävistä ei voitu täysimittaisesti käyttää. Lisäksi monet matkustajat ottivat matkatavaroita mukaansa.

Onnettomuustutkijoiden tuore väliraportti käy läpi Boeing 777-300 -koneen (A6-EMW) tuhoutumiseen Dubain lentokentällä (OMDB) liittyvät tapahtumat, mutta ei ota vielä kantaa niiden syihin. Varsinaiseen lentoon liittyvistä tapahtumista on kerrottu yksityiskohtaisesti aiemmassa Lentoposti.fi-uutisessa.

Epäonnistuneessa ylösvedossa Boeingin laskutelineiden asento oli jo valittu ylös, vaikka korkeuden lisääntyminen ei ollut vielä varmistunut. Tästä syystä telineet olivat edelleen menossa sisään kun kone osui kiitotien pintaan. Oikea moottori irtosi pankkoineen ja Boeing liukui noin 800 metriä oikean siivenkärjen, takarungon ja vasemman moottorin varassa kunnes pysähtyi kiitotien päähän.

Kakkosmoottorin irrotessa syttyi tulipalo, joka kiihtyi voimakkaaksi koneen pysähdyttyä. Koneessa oli sen laskeutuessa jäljellä 7200 kiloa JET A1 -lentopolttoainetta. Myös vasemman moottorin luona syttyi alkava tulipalo.

dubai.Ensimmäiset Dubain lentoaseman ARFFS-pelastusyksiköt (Airport Rescue and Firefighting Service) lähtivät liikkeelle noin 40 sekuntia siitä, kun Boeing oli iskeytynyt kiitotielle telineet ylhäällä. Pelastusjohtajan ajoneuvo ja kaksi raskasta vaahtoyksikköä saavuttivat onnettomuuskoneen noin minuutti sen pysähtymisen jälkeen.

Vaahdotus käynnistyi välittömästi. Yksiköt sijoittuivat koneen oikealle puolelle, jossa voimakas tulipalo oli. Samaan aikaan matkustamon evakuointi oli käynnistynyt.

Onnettomuuskoneessa oli yhteensä 12 hätäpoistumistietä. Niistä kaksi olivat ohjaamon avautuvia ikkunoita lentomiehistöä varten, kahdeksan ilmalla täyttyvillä liukumäillä varustettuja ovia ja kaksi siiven yläpuolisia exitejä. Niissä on liuku, joka auttaa siiveltä poistumisessa.

Koneen 16 jäsenen matkustamohenkilökunta istui varauloskäytävien lähellä omilla jumpseat-istuimillaan. Mukana oli 282 matkustajaa, joista seitsemän vauvaikäistä. Ensimmäinen luokka oli tyhjänä ja business-luokassa matkusti 13 ihmistä.

Useiden hätäpoistumisteiden liukumäkien toiminnassa oli ongelmia. Boeingin runko oli kallellaan maassa kiinni ja liukumäet on optimoitu toimimaan koneen ollessa laskutelineidensä varassa.

dubai2Koneen etuosan vasemmasta L1-ovesta vastannut matkustamohenkilökunnan jäsen ei yksin saanut sitä avattua ja pyysi apua vastapäisen oven luona olevalta. Kun ovi avautui, liuku laukesi mutta irtosi koneesta. Henkilökunta esti oven käytön.

R1-ovi aukesi helpommin mutta tuuli puhalsi auenneen liukumäen ylös ovea vasten. Tämäkin kulkutie suljettiin. Myöhemmin liuku asettui maahan ja ovea voitiin käyttää evakuointiin. Mäki kuitenkin tyhjeni ja sen käyttö lopetettiin uudelleen.

Myös L2-oven avaamiseen tarvittiin kaksi henkilöä (kone oli kallellaan oikealle, koska moottori puuttui siltä puolelta). Liuku aukesi automaattisesti mutta ei ylettynyt maahan asti eikä  eikä tätä reittiä käytetty evakuointiin. Myöhemmin tuuli puhalsi mäen ylös ovea vasten.

R2-ovi avautui normaalisti ja liuku avautui. Savua oli kuitenkin runsaasti ja matkustajat ohjattiin toiselle ovelle. Kun savu myöhemmin hälveni, ovea pystyttiin hyödyntämään koneesta poistumiseen.

L3-ovea ei edes yritetty avata runsaan savun takia (kaikissa hätäpoistumisteissä on pieni ikkuna, josta tilanne ulkopuolella voidaan tarkastaa). Lentoemäntä blokkasi sen ja ohjasi matkustajat ovelle R2.

Oikeanpuolinen R3-ovi avattiin, mutta lentoemäntä sulki sen kahden matkustajan avustuksella ulkopuolella olevan tulipalon takia. Väki ohjattiin taaemmaksi koneessa.

Oven L4 luona päivystänyt matkustamohenkilökunnan jäsen avasi oven ja liuku avautui. Tuuli heitti sen kuitenkin heti ylös konetta vasten ja reitin käyttö estettiin.

Ovella R4 ollut lentoemäntä ei kuullut evakuointikäskyä metelin takia mutta avasi ovensa koska näki muiden tekevän samoin. Useita matkustajia poistui tätä kautta, mutta ovi ruuhkautui. Lopulta liuku täyttyi sammutusvedesta ja ihmiset jäivät kiinni siihen. Loput matkustajat ohjattiin ovelle R5.

Emirates_777300_noseTakimmainen L5-ovi vasemmalla puolella toimi aiotusti ja liuku aukesi. Tuuli kuitenkin nosti senkin irti maasta kun jonkin verran ihmisiä oli jo ehtinyt poistua koneesta. L5:n käyttö piti lopettaa.

Oven R5 liukumäelle kävi samoin: tuuli nosti sen irti maasta ja matkustajat ohjattiin ovelle L5. Lentoaseman pelastushenkilökunnan jäsen kuitenkin havaitsi ongelman ja sai R5:n liukumäen pään alas. Matkustajia ohjattiin käyttämään tätä hätäpoistumistietä.

Koneen kapteeni ja matkustamon esimies poistuivat Boeingista viimeisinä varmistuttuaan että matkustajia ei enää ole koneessa. He yrittivät poistua ohjaamon ikkunasta, mutta eivät savun takia löytäneet poistumiseen tarkoitettuja köysiä. He hyppäsivät ovesta L1 irronneen liukumäen päälle.

Loppujen lopuksi vain kuutta kymmenestä hätäuloskäynnistä pystyttiin hyödyntämään ainakin jonkin aikaa. Kaikki koneessa olleet kuitenkin saatiin onnellisesti ulos. Kaksi miehistön jäsentä ja 21 matkustajaa sai vammoja evakuoinnissa. Useimmat niistä olivat lieviä.

Sammutustoimet saatiin lopullisesti päätökseen 16 tuntia onnettomuuden jälkeen. Yksi pelastustyöntekijä menehtyi, kun 777:n keskimmäinen polttoainetankki räjähti noin yhdeksän minuuttia koneen pysähtymisen jälkeen. Kapteeni ja matkustamon esimies pelastautuivat koneesta vasta tämän räjähdyksen jälkeen.

Oma lukunsa on se, miten matkustajat käyttäytyivät onnettomuuden aikana. Osa heistä nousi seisomaan koneen vielä liukuessa mahallaan kiitotietä pitkin. Matkustamohenkilökunta kehotti kuulutuksilla ihmisiä pysymään paikallaan.

Boeingin pysähdyttyä matkustajat kirkuivat ja alkoivat tavoitella yläpuolisissa lokeroissa olevia matkatavaroitaan. Vaikka matkustamohenkilökunta kehotti jättämään tavarat koneeseen, monet poistuivat ne mukanaan. Tämä on nähtävissä tilanteesta matkustamossa kuvatuissa videoissa ja kuvista, jotka on otettu koneen ulkopuolella.

Matkatavaroiden esiin kaivaminen hidasti luonnollisesti palavan koneen evakuointia. Lisäksi niiden kantaminen hätäuloskäynneille vaikeutti koneesta poistumista. Aikaa kuluu turhaan myös siihen, että tapahtumia videoidaan ja otetaan kuvia.

Samat ilmiöt on havaittu myös useissa muissa viime aikaisissa evakuoinnissa. Onkin jo esitetty, että ennen lentoa pidettävissä turvademoissa olisi kiinnitettävä tähän huomiota. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -uutisia aiheesta: