EU:n lentoyhtiöiden toimintakieltolistalla 129 lentoyhtiötä - niillä ei ole lupaa toimia EU-alueella

approachEU-komissio päivitti EU-alueen lentoturvallisuusluettelon eli toimintakieltoon tai toimintarajoituksiin Euroopan unionissa asetettujen lentoyhtiöiden listauksen nyt jo 43:nnen kerran. Listalle päätyi Irakista Eurooppan lentoja suunnitellut Fly Baghdad. Myös kaikki nepalilaisyhtiöt ovat edelleen toimintakiellossa unionin alueella. Lentotoiminta EU-alueella on tämän ns. mustan listan mukaan kielletty nyt kaikkiaan 129 lentoyhtiöltä.

EU-komissio päivitti luettelon lentoyhtiöistä, jotka on asetettu toimintakieltoon tai toimintarajoituksiin Euroopan unionissa, koska ne eivät täytä kansainvälisiä turvallisuusnormeja. Lentoturvallisuuden mahdollisimman korkean tason varmistaminen eurooppalaisille ja kaikille muille matkustajille on keskeinen osa komission lentoturvallisuuspolitiikkaa.

FlybaghdadViimeisimmässä päivityksessä luetteloon lisättiin Eurooppaan lentoavauksia suunnitellut irakilainen Fly Baghdad. Yhtiön laivastossa on Boeing 737- ja Bombardier CRJ-koneita. Operaattori aloitti kolmansien maiden ns. TCO-operaattorilupaprosessin (Third Country Operators) Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n kanssa syyskuussa 2022.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA kertoi Fly Baghdadin liittyneen sen jäseneksi toukokuussa 2022. Fly Baghdad ilmoitti vuoden 2023 toukokuussa läpäisseensä IATA:n vuosittaisen auditoinnin 99 prosentin pisteillä.

30. marraskuuta annetun päätöksen perustana ovat Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA:n havaitsemat turvallisuusongelmat, joiden perusteella Fly Baghdadille päätettiin olla myöntämättä kolmannen maan lentotoiminnan harjoittajan (TCO) valtuutusta.

Uusimmassa päivityksessä otetaan huomioon myös päätös pitää Nepalissa lentotoimintaluvan saaneiden lentoliikenteen harjoittajien toimintakielto voimassa ottaen huomioon Nepaliin 11.–15 syyskuuta tehdyn arviointikäynnin aikana havaitut jatkuvat turvallisuusongelmat.

Nepalin siviili-ilmailuviranomaisen ennakoiva toiminta ja jatkuvat pyrkimykset parantaa turvallisuusvalvontavalmiuksiaan kuitenkin tunnustettiin asianmukaisesti EU:n lentoturvallisuuskomitean kokouksessa.

Lentoturvallisuusluettelon viimeisin päivitys perustuu jäsenvaltioiden lentoturvallisuusasiantuntijoiden yksimieliseen lausuntoon, joka kokoontui Brysselissä 14.–16. marraskuuta 2023 EU:n lentoturvallisuuskomitean johdolla. Komitean puheenjohtajana toimii Euroopan komissio EASAn tuella. Myös Euroopan parlamentin liikennevaliokunta kannattaa päivitystä. EU:n lentoturvallisuusluettelon mukaiset päätökset perustuvat kansainvälisiin turvallisuusnormeihin ja erityisesti Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) vahvistamiin standardeihin.


129 lentoyhtiön toiminta kielletty EU-alueella

EU_flags_1Lentoturvallisuusluettelossa on nyt 101 lentoyhtiötä, jotka ovat saaneet lentotoimintaluvan 15 valtiossa näiden valtioiden ilmailuviranomaisten riittämättömän turvallisuusvalvonnan vuoksi. Nämä maat ovat Afganistan, Angola (lukuunottamatta TAAG Angola Airlines ja Heli
Malongo), Armenia, Kongon tasavalta, Kongon demokraattinen tasavalta, Djibouti, Päiväntasaajan Guinea, Eritrea, Kirgisia, Liberia, Libya, Nepal, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan.

Mustalla listalla on myös 22 Venäjällä lentotoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, jotka ovat Aurora Airlines, Aviastar-Tu Co. Ltd, Izhavia, Yakutia, Rusjet, Uvt Aero, Siberia Airlines, Smartavia Airlines, Iraero Airlines, Ltd I Fly, Ural Airlines, Alrosa Air Company, Nordstar Airlines, Rusline, Yamal Airlines, Nord Wind, Aircompany Ikar, Pobeda Airlines, Aeroflot - Russian Airlines, Rossiya Airlines, Skol Airline ja UTair Aviation.

Venäläiset lentoyhtiöt ovat Venäjån Ukrainaa vastaan käymän hyökkäyssodan jälkeen ottaneet haltuunsa yli 500 länsimaista ilma-alusta, jotka oli vuokrattu venäläisille. Tämän jälkeen ilma-alukset rekisteröitiin laittomasti Venäjän ilma-alusrekisteriin.

Näillä ilma-aluksilla ei ole enää voimassa olevaa lentokelpoisuustodistusta, eivätkä Venäjän viranomaiset pysty takaamaan niiden lentokelpoisuutta. Kyseisten ilma-alusten käyttö ei ole turvallista, minkä vuoksi mikä tahansa venäläinen lentoyhtiö, joka liikennöi yhtä tai useampaa näistä ilma-aluksista on asetettu lentokieltolistalle.

Listalla on myös kuusi yksittäistä muiden valtioiden lentoyhtiötä havaittujen vakavien turvallisuuspuutteiden perusteella, jotka ovat Air Zimbabwe Zimbabwesta, Avior Airlines Venezuelasta, Blue Wing Airlines Surinamista, Iran Aseman Airlines Iranista, Fly Baghdad ja Iraqi Airways Irakista.

 Lisäksi iranilaiseen Iran Air:iin ja pohjois-korealaiseeen Air Koryoon sovelletaan toimintarajoituksia, ja ne saavat lentää EU:hun ainoastaan tietyillä ilma-alustyypeillä.


Yhtiöillä ei ole pääsyä EU-maiden ilmatilaan paitsi tietyissä poikkeuksissa

EUkomissio_liput_2 Toimintakieltoon asetetuilla lentoyhtiöillä ei ole pääsyä minkään EU-maan kansalliseen ilmatilaan tai oikeutta lentää niiden alueiden yli niin kauan kuin lentoyhtiö on täydellisessä tai osittaisessa toimintakiellossa.

Toimintakieltoon asetetut lentoyhtiöt saavat kuitenkin käyttää ilma-aluksia ja henkilöstöä, jotka ne ovat vuokranneet miehistöineen ns. wetlease-sopimuksella toiselta lentoyhtiöltä, joka ei ole lentoturvallisuusluettelossa. Tällä tavoin matkustajat ja rahti voidaan kuljettaa toimintakiellossa olevan lentoyhtiön myymillä lipuilla, koska lennon suorittaa yhtiö, joka täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset.

ICAOn turvallisuusvaatimukset eivät koske ilma-aluksia, joita käytetään hallitusten tai valtioiden tarkoituksiin eli  esimerkiksi valtioiden tai hallitusten päämiesten kuljettamiseen tai humanitaarisiin lentoihin. Tällaisilla ilma-aluksilla saa lentää EU:hun, kun niitä käytetään näihin valtion lentoihin, vaikka kaupalliset lennot ovat kiellettyjä. Valtion lentoihin tarvitaan kuitenkin erityinen lupa kuten diplomaattinen selvitys kaikilta yli lennettäviltä EU-mailta ja määränpäävaltiolta.