eVTOL-ilma-aluksia kehittävä Joby Aviation on saanut jo kolmannen jatkosopimuksen Agility Prime -hankkeessa Yhdysvaltain ilmavoimilta koskien kehittämäänsä ilmataksi-ratkaisua. Sopimukseen kirjattiin 55 miljoonan dollarin laajennus ja nyt sopimuksen kokonaisarvo on 131 miljoonaa dollaria.
Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjät ovat jo lentäneet ensimmäisiä lentoja Jobyn eVTOL:lla Jobyn tehtailla Kalifornian Marinassa. Näitä lentoja ohjattiin kuitenkin maa-asemalta. Lentoja seurasi luokkaopetus sekä simulaattorikoulutus. Edwardsin lentotukikohta on Yhdysvaltain ilmavoimien toiseksi suurin tukikohta, joka tunnetaan lisäksi monista historiallisista ilmailusaavutuksista. Sellaisia ovat mm. Chuck Yeagerin Bell X-1 -koneella suoritettu ylisooninen lento 14. lokakuuta 1947 ja X-15 -koekoneen lennoista neljän, viiden ja kuuden Machin nopeudella sekä ensimmäisestä avaruussukkulan laskeutumisesta maan kiertoradalta. "Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa perinteitämme kehittyvän ilmailuteknologian käyttöönotossa, kun meistä tulee ensimmäinen tukikohta sähköisten ilmataksien käytössä. Tämä mahdollisuus antaa meille ensikäden kokemuksia Jobyn mullistavasta ilma-aluksesta, kun valmistaudumme kokeilemaan uuden sukupolven ilmailuratkaisuja", sanoi kehittyvien teknologioiden käyttöönotosta vastaava USAF:n everstiluutnantti Adam Brooks. Seuraavissa vaiheissa Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjiä koulutetaan Jobyn eVTOL-ilma-aluksien operointiin. Yhdysvaltain ilmavoimien lisäksi Joby tekee yhteistyötä myös NASA:n kanssa ja on ilmoittanut aiemmin tuovansa ilmataksipalvelun Japaniin sekä Etelä-Koreaan.
Jobyn ensimmäinen prototyyppi JAS4-1 (N541JA, Joby Aircraft S4, Generation 1, Aircraft 1) lensi jo vuonna 2017. Uudemman sukupolven koelentokone eli helmikuussa 2022 tuhoutunut JAS4-2 (N542AJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) nousi ilmaan ensi kertaa vuonna 2019. Kolmas käyttöön otettu koelentokone on JAS4-2 (N542BJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 2).
Ilma-alus muuntuu matkalentoa varten lentokonemaiseksi, kun kaikki potkurit kääntyvät tarjoamaan työntövoimaa. Juuri kyseinen ns. transitiovaihe on operaatioissa kriittinen. Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koekoneessa on ollut Garmin G3000-ratkaisu, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän (Synthetic Vision System) avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa. Jobyn eVTOL-koneella voidaan kuljettaa yhden lentäjän miehistöllä neljä matkustajaa 240 kilometrin päähän jopa 320 kilometrin tuntinopeudella. MH Lue myös:
|
|||