Finnair hakee päästövähennyksiä SBTi:n kautta - 13 % vähennys C02-päästöistä vuoteen 2033 mennessä

Finnair_tankkausFinnair julkisti päivitetyn ilmastotavoitteensa ja asetti uuden tieteeseen perustuvan (SBTi) tavoitteen, joka on vähentää päästöintensiteettiä (CO2e/RTK) 34,5 prosentilla vuoteen 2033 mennessä vuoden 2023 tasosta. Tavoitteen on vahvistanut Science Based Targets -aloite (SBTi). Tavoite tarkoittaa noin 13 prosentin vähennystä absoluuttisissa hiilidioksidipäästöissä asetettujen muuttujien mukaisesti vuoteen 2033 mennessä. 

SBTi edellyttää lentoyhtiöitä vähentämään omien toimintojensa päästöjä. Finnairin keinot tavoitteen saavuttamiseksi koostuvatkin investoinneista uusiutuvaan SAF- lentopolttoaineeseen (Sustainable Aviation Fuel) yli lainsäädännön vaatiman määrän, operatiivisen tehokkuuden parantamisesta, verkoston optimoinnista sekä investoinnista lentokonekaluston uusimiseen. Uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen muodostaa yli puolet Finnairin tavoittelemasta CO2e-päästövähennyksestä. 

"Matka kohti tavoitetta ei ole lineaarinen, koska uusiutuvan lentopolttoaineen hintaan ja saatavuuteen liittyy edelleen haasteita ja kyse on tärkeimmästä työkalustamme seuraavan 10 vuoden aikana. Meidän on nähtävä nopeaa edistystä SAF-markkinoilla, jotta lentoalan hiilestä irtautumista voidaan tukea ", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto. 

"Me Finnairissa olemme sitoutuneet tekemään osamme haasteiden ratkaisemiseksi, ja työskentelemme päättäväisesti kohti uutta tieteeseen perustuvaa tavoitettamme", jatkoi Kuusisto.

Uuden keskipitkän aikavälin tavoitteen asettamisen yhteydessä Finnair on myös tarkastellut pitkän aikavälin ilmastotavoitettaan saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2045 mennessä. Huolellisen harkinnan jälkeen Finnair on päättänyt linjata pitkän aikavälin ilmastotavoitteensa yhteen alan yhteisen tavoitteen kanssa, joka on saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä. 

Finnairin aiempi pitkän aikavälin ilmastotavoite asetettiin vuonna 2019 ennen koronapandemian aiheuttamia suuria tappioita ja ennen kuin Ukrainan sodan seurauksena Venäjän ilmatila suljettiin ja Finnair menetti päästötehokkaan lyhyen reitin Euroopan ja Aasian välillä.

Finnairin aiempi hiilineutraaliustavoite perustui suurelta osin päästöjen kompensointiin, kun taas alan nettonollatavoitteen saavuttamissa kompensoinnilla on huomattavasti pienempi rooli. Finnairin uusi tieteeseen perustuva ilmastotavoite tarkoittaa keskittymistä lentoyhtiön omien päästöjen vähentämiseen, ja nyt myös Finnairin pitkän aikavälin tavoite on linjassa tämän kanssa. 

Finnair_SBTi"Juuri nyt keskitymme seuraavaan kymmeneen vuoteen ja saavuttamaan tieteeseen perustuvan tavoitteemme vähentää päästöintensiteettiämme 34,5 prosentilla vuoteen 2033 mennessä. Samalla tuemme Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n määrittelemää alan yhteistä tavoitetta saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä," sanoo Kuusisto.

Finnairin SBTi-tavoite edellyttää sitä pienentämään päästöintensiteettiään (CO2e/RTK) 34,5 %:lla vuoteen 2033 mennessä vuoden 2023 tasosta. Tämä tavoite tarkoittaa noin 13 %:n vähennystä Finnairin absoluuttisissa CO2e-päästöissä tällä ajanjaksolla. Absoluuttinen päästövähennys on arvio, joka perustuu tekijöihin, kuten vuotuisiin kasvuennusteisiin, jotka voivat tulevaisuudessa muuttua.

Päästöintensiteetti määritellään hiilidioksidipäästöjen määränä per myyty tonnikilometri (RTK). RTK mittaa Finnairin kuljettamaa matkustaja- ja rahtikuorman määrää. Vuonna 2023 Finnairin päästöintensiteetti oli 976 CO2e/RTK.

Tavoite kattaa niin sanotut ”well-to-wake”-päästöt, jotka ottavat huomioon Finnairin käyttämän lentopolttoaineen elinkaaren aikaiset päästöt, mukaan lukien suorat päästöt polttoaineen käytöstä lennon aikana (scope 1) sekä epäsuorat päästöt polttoaineen tuottamisesta ja jakelusta (scope 3).

Finnair raportoi tavoitteen edistymisestä vuosittain vastuullisuusraportissaan. 

Lue myös: