Patrian ilmoitus Finnairin kanssa yhteistyössä tarjoamasta lentokoulutuksesta nosti esiin mahdollisen Pay to Fly -ilmiön rantautumisen Suomeen. Finnair kiistää jyrkästi tällaisen toiminnan Lentoposti.fi:lle.
"Reittikoulutusvaihetta ei ole mukana Patrian nyt mainostamassa koulutuskokonaisuudessa. Olemme pyytäneet Patriaa korjaamaan virheellisen tiedon omilla sivuillaan", toteaa Finnairin viestintä Lentoposti.fi:lle tilanteen oikeasta laidasta.
"Pay to Fly- toimintaa Finnair ei tee – Pay to Flyssa on kyse siitä, että lentäjät maksavat saadakseen lentokokemusta", täsmentää Finnair tilannetta.
”Käytännöt, joissa lentäjältä laskutettaisiin kaupallisessa lentoliikenteessä toimimisesta maksuja missään muodossa kuulostaa erittäin kyseenalaiselta. Lentäjän työ, joka tehdään kaupallisessa lentoliikenteessä ja lennoilla, joille siis myydään lippuja maksavilla matkustajille on yksiselitteisesti toimintaa, joka kuuluu palkkasuhteen piiriin. Emme saa Suomessa hyväksyä toimintamalleja, joissa yksikään lentäjä maksaa matkustajakoneella lentämisestä lentoyhtiölle tai kolmannelle osapuolelle”, toteaa Suomen lentäjäliitto FPA:n puheenjohtaja Akseli Meskanen. Suomen Lentäjäliitto kertoo jo aiemmin vedonneensa yhdessä muiden eurooppalaisten lentäjäyhdistysten kanssa EU:n liikenneministereihin sosiaalisen vastuullisuuden vaatimiseksi lentoliikenteessä. Tämän seurauksena EU:n liikennneministerien tapaamisessa joulukuussa 2020 julkaistiin Belgian, Hollannin, Italian, Itävallan, Luxemburgin, Ranskan, Tanskan ja Portugalin liikenneministerien allekirjoittama julkilausuma lentoliikenteen sosiaalisen vastuullisuuden puolesta. Suomi ei ollut allekirjoittajien joukossa, sillä se odottelee EU-regulaation valmistelua lentoliikenteen harjoittamisen yhteisistä säännöistä. Alan ollessa pandemian takia haasteellisessa tilanteessa nähdään lentäjäliitoissa riski esimerkiksi epätyypillisten työsuhteiden ja Pay to Fly -konseptin laajentumiselle, sekä erilaisten henkilöstövuokrausjärjestelyiden käyttämiselle. "Tarvitsemme Euroopan laajuisen lainsäädännön, joilla estetään Pay to Fly -menettelyjen ja epätyypillisten työsuhteiden käyttäminen lentoliikenteessä. Suomen ja suomalaisten lentoyhtiöiden tulee kantaa asiassa vastuuta jo ennakkoon ja olla ottamatta yhtäkään askelta tälle kyseenalaiselle toiminta-alueelle", jatkaa Meskanen. Lentäjäliiton mukaan suomalaiselle lentäjälle on tarjottu keväällä 2020 Pay to Fly -työsuhdetta GetJetillä. Tässä tapauksessa tyyppikelpoisuuden jo omaavalta lentäjältä olisi laskutettu 37 000 euroa vuoden lentämisestä matkustajaliikenteessä. Hintaan olisi sisältynyt noin 500 lentotuntia. Kyseinen tapaus vietiin lentäjäliiton mukaan kattojärjestö ECA:n kautta tiedoksi EU:n lainsäätäjille kuvaamaan ilmailualan kyseenalaisia toimintamalleja. Pay to Fly -toimintamalli ei anna takuuta lentäjän työllistämisesti yhtiöön tulevaisuudessakaan. Ratkaisu voi olla lentäjille hetkellisesti houkutteleva keino parantaa omaa markkina-arvoaan työnhaussa erottuakseen muita kokeneempana. Päivitys kello 12.51: Täsmennetty aiempia Lentäjäliitto FPA:n antamia lausuntoja sen pyynnöstä. Päivitys kello 13.41: Lisätty Finnairin antama haastattelu sekä kerrottu kyseessä olleen Patrian tiedotuksesta johtunut virhe. Täsmennetty ettei Finnair tarjoa lentoja maksua vastaan. Otsikko on vaihdettu. Lue myös:
|
|||