Boeing 757 -koneet kuljettivat suomalaislomailijoita Finnairin väreissä vuodesta 1997 lähtien kaikkiaan noin 16 vuoden ajan. Kaikkiaan tälläisiä koneita oli Finnairin laivastossa seitsemän kappaletta. Kyseessä on toistaiseksi ainoa Boeingin valmistama konetyyppi, joka on ollut Finnairin laivastossa Suomeen rekisteröitynä. Finnairin väreissä on lentänyt myös kaksi Boeing 737-rahtikonetta, mutta ne olivat Islannin rekisterissä.
Finnairin palautettua koneyksilö leasingyhtiölle tuli sen uudeksi käyttäjäksi tunnuksella N903TB amerikkalainen L-3 Communications Advanced Aviation LLC, joka on vuodesta 2019 lähtien ollut osa Harris Corporationia. Se jatkaa samalla alalla ja tarjoaa USA:n puolustushallinnolle erilaisia valvonta- ja elektronisen sodankäynnin ratkaisuja. Keväällä 2018 Finnairin entinen koneyksilö poistui Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n rekistereistä ja koneen hankki eri lähteiden mukaan omistukseensa Yhdysvaltain hallinto, joka on muuntanut koneyksilön entistä erikoisempaan käyttöön eli USAF:n operoimaksi C-32A (PW-moottoroitu versio) -koneeksi tunnuksella 19-0018. Koneen pääkäyttäjä on Yhdysvaltain varapresidentti, jolloin se käyttää radiokutsua "Air Force Two". Muita koneen käyttäjiä ovat Yhdysvaltain ensimmäinen nainen sekä kabinetin ja kongressin jäsenet.
USAF:n C-32 (09-0016) on vieraillut Helsinki-Vantaalla mm. vuonna 2018 järjestetyn huippukokouksen aikaan.
Toisella alueella on täysin varusteltu sviitti ja oleskelutila päämatkustajalle. Huoneessa on vaatteiden vaihtoalue, yksityinen wc, erillinen viihdejärjestelmä, kaksi ensimmäinen luokan kääntyvää istuinta sekä sängyksi käänyvä divaanisohva, jossa on kolme istuinpaikkaa. Koneen kolmas osio sisältää kokoustilat ja miehistön tiloja sekä kahdeksan business-luokan istuinta. Koneen takaosassa on 32 business-luokan paikkaa, keittiö, kaksi vessaa ja säilytystiloja.
Päivitys kello 13.00: korjattu Finnairin 757-koneiden määrä viiswstä seitsemään. Flickr-kuva: USAF C-32 (19-0018) Lue myös:
|
|||