Finnairin positiivinen kehitys jatkui jo kuudennella peräkkäisellä kvartaalilla

Finnair_A350_LWCFinnairin tulos jäi vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä tappiolliseksi. Vertailukelpoinen liiketulos kuitenkin parani 13 miljoonaa euroa kausiluonteisesti heikoimmalla neljänneksellä ja nyt takana on parannusta jo kuuden kvartaalin verran. Ennuste koko vuoden tuloksesta annetaan vasta toisen kvartaalin tuloksen yhteydessä.

Finnairin liikevaihto kasvoi 2,9 prosenttia vertailukaudesta 536,4 miljoonaan euroon (521,3). Vertailukelpoinen liiketulos oli  tappiollinen 15,3 miljoonaa euroa (-28,4) ja Vertailukelpoinen EBITDAR oli 36,4 miljoonaa euroa (19,2). Osakekohtainen tulos oli -0,15 euroa (-0,09).

Finnair_A350_Vauramo_1"Tulos jäi vielä negatiiviseksi, mutta neljännes oli jo kuudes perättäinen, jolloin paransimme suoritustamme edellisen vuoden vertailujaksosta. Vertailukelpoinen liiketuloksemme oli -15,3 miljoonaa euroa eli reilut 13 miljoonaa euroa parempi kuin vuotta aiemmin", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Yhtiön yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein kasvoi 2,0 prosenttia vertailukaudesta.Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 1,9 prosenttia vertailukaudesta.

Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti kasvoi 17 prosenttia vertailukaudesta 11,87 euroon per matkustaja.

 "Positiivista oli, että tarjottuihin henkilökilometreihin suhteutetut lipputuotot pitivät hyvin pintansa, vaikka tarjonta kasvoi merkittävästi. Lisäpalvelumyynti jatkoi voimakasta kasvuaan ja se oli neljänneksellä noin 30 miljoonaa euroa", jatkoi Vauramo

"Samaan aikaan rahtimarkkinatilanne jatkui vaikeana markkinoiden ylikapasiteetin takia, ja tuotot supistuivat volyymin kasvusta huolimatta. Kiinalaisen uudenvuoden negatiivinen vaikutus rahtikysyntään jatkui myös poikkeuksellisen kauan tänä vuonna".

Finnair_A350_LWE_F__2"Ensimmäisellä vuosineljänneksellä meillä oli käytössä kolme uutta A350-konetta lähes koko neljänneksen ajan. Vaikka niiden käyttöönottoon on liittynyt tavanomaista kasvukipua, kokemuksemme konetyypistä on kaiken kaikkiaan varauksettoman positiivinen. Olemme havainneet selvän parannuksen kannattavuudessa niillä reiteillä, jotka olemme operoineet uusilla koneilla", analysoi Vauramo yhtiön uusia koneita.

 

"Lentopolttoaineen markkinahinta oli jakson aikana erittäin alhainen. Sen vaikutus ei kuitenkaan vielä näy tuloksessamme täysimääräisesti suojaustemme takia. Siksi polttoainekustannuksemme pienenevät jatkossa edelleen liikenteen kasvusta huolimatta, mikä tukee loppuvuoden tuloskehitystä". 

"Kaukoliikennelaivastomme uudistusohjelma on vilkkaimmillaan tänä vuonna. Meillä on liikenteessä jo viisi uutta A350-konetta ja kesäkauden aikana saamme vielä kaksi lisää. Olemme rahoittaneet viimeisimmät konetoimituksemme erittäin edullisesti, ja meillä on joustavuutta rahoittaa investointeja myös kassavaroin, sillä neljänneksen lopussa likvidit varamme olivat yli 730 miljoonaa euroa", päätti Vauramo.


Tulosennuste koko vuodelle tarkentuu myöhemmin

Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Finnair arvioi, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2016 noin 8 prosenttia ja liikevaihto kasvaa hieman kapasiteetin kasvua vähemmän.

Lentopetrolin alentunut hinta tukee Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2016. Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen tuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen tammi–kesäkuulta annettavan osavuosikatsauksen yhteydessä.