Finnairin matkustajamäärä kasvoi vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 9,4 prosenttia ja matkustajia kuljetettiin 3 233 100. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi 7,2 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 1,4 prosenttiyksikköä 79,5 prosenttiin (80,9). Koko alkuvuoden osalta Finnairin matkustajakäyttöaste (PLF) laski 1,9 prosenttiyksikköä 75,6 prosenttiin (77,5). Finnairin tarjoamat henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 9,1 prosenttia 10 194,9 miljoonaan kilometriin (9 343,9). Kun Airbus A330 -koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 11,1 prosenttia. Finnairin matkustajatuotot kasvoivat ja lisäpalveluiden myynti kasvoi 25,7 prosenttia. Finnairin yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 8,2 prosenttia ja oli 8,03 senttiä (8,75). Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 5,3 prosenttia ja oli 7,32 senttiä (7,74). Koko alkuvuoden osalta RASK oli 7,84 senttiä (8,34) ja CASK 7,48 senttiä (7,75).
Finnairin henkilöstöön ja muuhun miehistöön liittyvät kulut sekä matkustaja- ja maapalvelut kulut kasvoivat pääasiassa lisääntyneen kapasiteetin myötä. Kasvu on luonut tarpeen myös lentävän henkilöstön rekrytoinneille. "Kapasiteetin kasvaessa meillä on ollut jatkuva koulutusputki käytössä sekä lentäjille että matkustamohenkilökunnalle. Olemme saaneet hyviä hakijoita ja olemme omavaraisia kouluttamisen ja uuden henkilöstön osalta", sanoi Kuusisto. "Yksikkökustannuksemme ilman polttoainekustannuksia laski 4,2 prosenttia, mikä kertoo onnistuneesta kustannusten hallinnasta tilanteessa, jossa verkostomme liikennöintimaksut, mukaan lukien navigointimaksut, nousivat selvästi kapasiteettiamme enemmän. Kustannusten hallinta ja jatkuva parantaminen ovat tärkeässä roolissa kilpailukykymme turvaamiseksi jatkossakin", sanoi Kuusisto. Finnairin rahtiliikevaihto kasvoi 28,8 prosenttia. Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit nousivat 10,1 prosenttia vertailukaudesta. Kokonaisrahti- ja postitonnit nousivat 11,2 prosenttia edellisvuodesta. Rahtiliikevaihto kasvoi 6,2 prosenttia vertailukaudesta volyymikasvun myötä. Lisäksi Finnair raportoi operoimiensa Qatar Airways -yhteistyölentojen rahtiliikennetuotot kokonaisuudessaan osana matkustajatuottoja. Finnairin liiketoiminnan muut tuotot kasvoivat 15,0 prosenttia 30,7 miljoonaan euroon (26,7) Qantasille kahdella A330-koneella operoitavien wetlease-lentojen myötä. Lisää A330- ja A350-laivastokapasiteettia omaan käyttöön Finnair lentää talvikaudella 85 kohteeseen ja on lisännyt lentoja muun muassa Lontooseen ja Phuketiin. Yhteistyölennnot Qatar Airwaysin kanssa Tukholman ja Kööpenhaminan ja Dohan välillä päättyvät tammikuussa 2025. Qatar-yhteistyö jatkuu codeshare-yhteistyönä.
Lentokoneiden nopeammat, standardoidut käännöt lentoasemilla, niiden käyttöasteen tehostaminen ja British Airways -wetleasesta palautuneet A320-kapearunkokoneet sekä seuraava A350-900 -laajarunkokoneen toimitus vuoden 2024 viimeisellä
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta. Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta erityisesti polttoaineen hinnanvaihtelun muodossa. Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan. Finnair arvioi edelleen, että vuoden 2024 liikevaihto on 3,0–3,2 miljardia euroa. Yhtiö tarkentaa aiempaa ennustettaan ja arvioi nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 120–170 miljoonaa euroa vuonna 2024. Lue myös:
|
|||