Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisen FAA:n mukaan Boeingin 787 -koneissa on testeissä havaittu ohjelmistovika, jonka seurauksena voisi olla vaara menettää koneen kaikki AC-sähköjärjestelmät (vaihtovirta). Virhe on generaattorin ohjausyksikkö GCU:n (Generator Control Unit) ohjelmistossa, joka pakottaa ne failsafe eli turvatilaan. Koneessa on kaikkiaan neljä GCU:ta.
Vika löydettiin Boeingin omissa laboratoriokokeissa eikä sitä siis ole esiintynyt oikeissa lentokoneissa. Vaaraa vähentää etenkin se, että matkustajakoneet ovat tyypillisesti sähköttöminä useammin kuin 248 vuorokauden välein. Siten vian esiintyminen on teoreettista mutta kuitenkin korjausta vaativaa. FAA:n lentoturvallisuusmääräys AD 2015-09-07 ohjeistaa operaattorit sammuttamaan 787-koneiden sähköjärjestelmän 120 vuorokauden välein. Samalla Boeing kehittää ohjelmistoaan, jotta vika saataisin poistettua siitä vielä kuluvan vuoden aikana. FAA antaa lisää ohjeistusta, kun ohjelmisto on valmistunut ja koekäytetty. Rahallisesti nyt vaadittavat virrankatkaisut eivät ole kalliita. FAA:n mukaan kaikkien USA:n operaattoreiden osalta työkulut olisivat alle 2400 Yhdeysvaltain dollaria. Yhden sammituksen hinta työkuluineen lasketaan 85 USD:n arvoiseksi. Operaattorit ovat saaneet ohjeet ongelman välttämiseksi jo aiemmin.
|
|||