Helsinki-Vantaalle saapui torstai-iltana 1. maaliskuuta 2018 harvinainen vieras. Kiinalaisvalmisteinen COMAC ARJ21-700 (Advanced Regional Jet) Xiangfeng laskeutui kiitotielle 04L noin kello 18.20. Kyseessä on ensimmäinen kiinalaisvalmisteinen protyyppivaiheesta sarjatuotantoon edennyt matkustajakonetyyppi. Se ei ole aiemmin vieraillut Suomessa eikä ilmeisesti Euroopassakaan. Helsinki-Vantaalle saapunut ARJ21-700 (B-001Q) lähti matkaan tiettävästi Kazakstanin Oral Ak Zholin lentokentältä (UARR). Kone lensi lentopinnalla 280 eli RVSM-ilmatilan (Reduced Vertical Separation Minimum) alapuolella. Siten sitä ei ole todennäköisesti vielä hyväksytty käyttämään pienennettyä 1000 jalan korkeusporrastusminimiä. Syy kiinalaiskoneen Helsinki-Vantaan vierailulle ei toistaiseksi ole Lentoposti.fi:n tiedossa. Kyseessä eivät lennonjohtopalveluita tuottavan ANS Finlandin mukaan ole suorituskykyperusteisten PBN (Performance Based Navigation) -menetelmien koelennot. Esimerkiksi kesällä 2017 Iljushin Il-96-300 -kone lensi sellaisia Helsinki-Vantaalla. Muita Suomessa vastaavia koelentoja tehneitä konetyyppejä ovat ainakin Airbus A350XWB, A320neo ja Sukhoi Superjet. Lennonseurantapalvelu Flightradar24:ssä vaikutti Helsinki-Vantaata aluksi lähestyvän toisenlainen poikkeuksellinen vieras. Palvelu näytti koneen olevan Shanghai Airlinesin Boeing 737. Kiinan COMAC:n (Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd) kehittämä ja valmistama ARJ21 Xiangfeng on maan ensimmäinen oma matkustajalentokone. Hanke käynnistyi vuonna 2002 ja ensilento oli suunniteltu vuodelle 2005. Useiden muiden lentokoneohjelmien tavoin ensilento viivästyi ja tapahtyi vasta 2008. ARJ21 -koneesta on kaksi versiota. Ainoat valmistetut ovat ARJ21-700 -koneita, joissa on matkustamosta riippuen 78-90 paikkaa. Suuremmassa ARJ21-900 -koneessa matkustajapaikkoja on 98-105. Matkustajaistuimet ovat 2+3 -konfiguraatiossa. ARJ21-700 voi lentää 3700 kilometrin mittaisia lentoja. McDonnell Douglas MD-90 -konetta muistuttavan ARJ21-koneen pienemmän version pituus on noin 33,5 metriä eli se vastaa sen osalta nykyistä Airbus A319 -konetta. Matkustamon leveys on kuitenkin pienempi 3,14 metriä, kun Airbusissa se on 3,7 metriä. Koneen maksimi lentoonlähtöpaino on vain 43 500kg (Airbus A319 75 500kg). Kiinalaiskoneessa on mukana merkittävä määrä myös länsimaista teknologiaa, sillä sen sen voimanlähteinä ovat General Electric CF-34-10A -moottorit. Avioniikkatoimittaja on Rockwell Collins. Koneella on Yhdysvaltain FAA:n ja Kiinan CAAC:n tyyppihyväksynnät. Comac on saanut ARJ21-koneista yli 453 tilausta 21 asiakkaalta. Kiinalaisyhtiöiden lisäksi koneita on tilannut Yhdysvaltalainen leasingyhtiö CEGAS. Toistaiseksi koneita on valmistettu kymmenkunta ja niitä toimitettu vasta muutama. Ensimmäiset toimitukset tehtiin vuonna 2015 ja koneilla operoi kiinalainen Chengdu Airlines. Se on vastaanottanut neljä ARJ21-700 -konetta. COMAC kehittää ja koelentää parhaillaan myös suurempaa C919-matkustajakonetta. Niistä COMAC on saanut jo 815 tilausta. Lue myös:
|
|||