Varsinaisista NATO:n Icelandic Air Policing -lennoista vastaa seitsemän Norjan ilmavoimien Lockheed Martin F-16AM -hävittäjää. Tukemassa toimintaa on NATO:n Boeing E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakone. Mukana on myös hollantilainen McDonnell Douglas KC-10 -ilmatankkauskone sekä USAF:n Boeing KC-135-tankkeri. Samaten harjoitukseen osallistuu Islannin Rannikkovartioston aluksia, helikoptereita ja lentokone. Ruotsista Keflavikiin lensi seitsemän Saab JAS 39 Gripen -hävittäjää. Niitä tukee Flygvapnetin Lockheed C-130 Hercules ilmatankkaustehtävässä. Suomesta osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Mukana on myös kaksi maavoimien NH Industries NH90 -helikopteria, jotka toimivat etsintä- ja pelastuspalvelutehtävissä. Iceland Air Meet -harjoitusta varten koptereihin on lisätty teksti ARMY (korjattu kopterien lukumäärä). Yksi koneyksilö kummastakin edellä mainitusta tyypistä on mukana varakoneena. Islannissa on käynyt operaatiota tukemassa myös kaksi Ilmavoimien Casa C295M -kuljetuskonetta ja Gates Learjet 35. Kopterit lennettiin ensin Norjaan ja kuljetettiin sieltä Islantiin m/s Mimer -aluksella (alla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Muu suomalaiskalusto siirtyi lentämällä Norjan kautta.
Ennen kuin sunnuntain harjoitukset saatiin vietyä päätökseen, NH90-kopterit saivat jo todellisen virka-apupyynnön Islannin rannikkovartiostolta. Utin kopterit tukivat paikallisia viranomaisia Reykjavikin pohjoispuoliselle merialueelle suuntautuneessa etsintätehtävässä. "Rannikkovartiosto ilmoitti saaneensa hätäsignaalin Reykjavikin pohjoispuoliselta merialueelta", kertoi NH90-helikopteriosaston johtaja kapteeni Jouni Poutanen. "Lähdimme tehtävään molemmilla helikoptereilla." Etsintäalueella, joka osoittautui erittäin laajaksi, operoi lisäksi kaksi Islannin rannikkovartioston helikopteria. Sääolosuhteet olivat haastavat, sillä tuulen voimakkuudet puuskissa olivat pahimmillaan yli 50 solmua ja aaltojen korkeus 7-12 metriä. Vaikeusastetta lisäsi se, että tehtävä toteutettiin pimeällä. "Vastaavanlaisiin olosuhteisiin ei Suomessa helposti törmää", arvioi kapteeni Poutanen.
Molemmat Islannissa mukana olevat Suomen NH90-helikopterit olivat ilmassa kaikkiaan hieman yli kolme tuntia. Koneet lensivät etsintäkuvioita rannikkovartioston määrittämillä alueilla. NH90-helikopterin pelastusmiehistöön kuuluu ilma-aluksen päällikön lisäksi perämies, kuormamestari ja pintapelastaja. Tässä tehtävässä mukana oli myös harjoituskokoonpanoon kuuluva Ilmavoimien lääkäri. Iltakymmenen jälkeen Islannin rannikkovartiosto päätti, että etsinnät alueella lopetetaan. Radiosignaalia ei tavoitettu uudelleen, eikä toisaalta aluksia tai henkilöjä ollut ilmoitettu kadonneeksi. Etsintöihin osallistuneille suomalaisille kokemus osoitti, että heillä on erinomaiset edellytykset tukea muita kansallisuuksia SAR (Search and Rescue) -toiminnassa. "Yhteistyön onnistumisen kannalta oli tärkeää, että olimme ehtineet jo pariin kertaan harjoittelemaan yhdessä", korosti Poutanen. "Olimme jo saaneet hyviä ohjeita paikallisilta helikopterimiehistöiltä esimerkiksi siitä, miten vuoristojen aiheuttamat turbulenttiset virtaukset tulee huomioida lentotoiminnassa."
NH90-helikopterit ja niiden miehistöt ovat harjoituksessa keskeisessä roolissa turvallisuuden varmistamisessa. Jokaisen hävittäjien tekemän lentokierroksen aikana yksi NH90-helikopteri on hälytysvalmiudessa. Kuva NH90-koptereista etsinnöissä: visir.is (juttu islanniksi)
Lue myös muita Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||