NATO:n Islannin ilmavalvonnasta vastaavan Norjan ilmavoimien F-16-hävittäjien pääjoukko saapui maanantaina Keflavikin tukikohtaan. Koneet ovat mukana myös ensi maanantaina alkavassa Iceland Air Meet 2014 -harjoituksessa, johon liittyvät myös Suomen ja Ruotsin hävittäjät. Norja on jo kolmatta kertaa valvomassa Islannin ilmatilaa. Yhdysvaltain ilmavoimat huolehti kylmän sodan aikana Islannin ilmapuolustuksesta. Vuonna 2006 se jätti Keflavikin ja NATO päätti jatkaa valvontaa. Vastuu on jaettu liittouman maiden kesken ja se ei ole jatkuvaa. Päätehtävänä on pitää hävittäjiä hälytysvalmiudessa (Quick Reaction Alert, QRA). Norjalaisilla on tästä ensikäden kokemusta, sillä heidän Lockheed Martin F-16 -koneensa ovat samassa tehtävässä omassa Bodøn tukikohdassaan. Norjan miesvahvuus Keflavikissä on noin 110. Iceland Air Meet 2014 -harjoitukseen osallistuu myös ruotsalaisia Saab JAS 39 Gripen ja suomalaisia McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjiä. Yhteistoiminta kolmen maan kesken on tuttua pohjoisessa ilmatilassa lennetyistä Cross Border Training -harjoituksissa. Niissä on joustavasti harjoiteltu valtakunnanrajojen yli koneiden omilta kentiltä. Nyt ollaan ensi kertaa tukeutumassa kaikille vieraaseen tukikohtaan. Varsinaisista NATO:n Icelandic Air Policing -lennoista vastaa seitsemän Norjan ilmavoimien F-16-hävittäjää. Tukemassa toimintaa on NATO:n Boeing E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakone. Mukana on myös hollantilainen McDonnell Douglas KC-10-ilmatankkauskone sekä USAF:n Boeing KC-135-tankkeri. Samaten harjoituseen osallistuu Islannin Rannikkovartioston aluksia, helikoptereita ja lentokone. Ruotsista Keflavikiin lentää seitsemän Saab JAS 39 Gripen -hävittäjää. Niitä tukee Lockheed C-130 Hercules ilmatankkaustehtävässä. Suomesta harjoitukseen osallistuu viisi MLU2-tasoon päivitettyä McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää sekä kaksi maavoimien NH Industries NH90 -helikopteria, jotka toimivat etsintä- ja pelastuspalvelutehtävissä. Iceland Air Meetin kokonaisvahvuus on noin 260 henkilöä. Suomen harjoitusosasto on jaettu kahteen vajaan 70 hengen osastoon, joka vaihdetaan harjoituksen puolivälissä. Harjoitus jakaantuu perustamis-, lentotoiminta- sekä purkuvaiheisiin. Lentotoiminta toteutetaan Islannin ilmatilaan luoduilla harjoitusalueilla. Niissä lennetään päivittäin 2-3 lentokierrosta. Perustamisvaiheeseen kuuluvat pääjoukkojen siirtolennot Suomesta Islantiin toteutetaan 30. ja 31. tammikuuta. Henkilöstön paluukuljetukset sekä F/A-18 -koneiden siirtolennot takaisin Suomeen tehdään 21. helmikuuta. Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -uutiset
|
|||