Saksan ilmavoimien Luftwaffen Airbus A400M Atlas pudotti monikansallisia erikoisjoukkoja maastoon Suomen, Ruotsin ja Norjan alueilla jo ennen Nordic Response 24 -harjoituksen varsinaista alkua. Operaatiot toteutettiin arktisissa olosuhteissa maantieteellisesti haastavassa toimintaympäristössä. Nordic Response 24 -harjoituksen skenaariossa ulkopuolinen taho hyökkäsi Pohjoismaihin, jonka seurauksena Naton viides artikla aktivoitiin. Rovaniemellä 7. maaliskuuta järjestetyn Nordic Response 24 -harjoituksen mediapäivän pääosassa oli itse harjoituksen lisäksi Luftwaffen tarjoama ilmakuljetuskyky. Yhdysvaltain KC-135 -ilmatankkauskoneet sekä Suomen ilmavoimien F/A-18 Hornetit tukeutuivat kiitotiehaasteissa toisaalle. Suomen ilmavoimat toteuttikin lyhyellä varoitusajalla ns. Agile Combat Employmentin Luulajan Kallaxiin ja vastaavan toimen suoritti myös Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18 Hornet -osasto, joka laskeutui Ouluun 9. maaliskuuta. Luftwaffen 62. ilmakuljetuslaivueen (LTG 62, Lufttransportgeschwader 62) Rovaniemelle jo helmikuussa saapunutta lento-osastoa johtanut majuri Markus kertoi sen tukevan Nordic Response 24 -harjoituksessa suoraan erikoisjoukkoja ja pudottavan maastoon joukkoja sekä rahtia A400M Atlas -kuljetuskoneella. Tehtävä käynnistyi jo noin kaksi viikkoa ennen harjoituksen alkua, kun maastoon harjoituksen aloituspisteisiin pudotettiin Nato-maiden erikoisjoukkoja varusteineen (Lue uutisemme A400M -koneen saapumisesta: Rovaniemelle saapunut Luftwaffen A400M Atlas suorittaa monikansallisten joukkojen kuljetustehtäviä). Rovaniemen komennuksen aikana lento-osasto onnistui ylläpitämään 24/7 -lähtövalmiutta arktisessa toimintaympäristössä. Lentotehtäviä suoritettiin Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa. Toimintaa oli vuorokauden ympäri ja yön vallitessa lennettiin pimeänäkölaitteiden avulla. Toiminnan luonteen takia lentotehtäviä suoritettiin myös erittäin matalilla lentokorkeuksilla. Rovaniemen mediatilaisuudessa paikalla oli myös Nordic Response 24 -harjoituksen suomalaisen harjoitusjoukon johtaja, pääesikunnan koulutuspäällikkö prikaatikenraali Manu Tuominen. Norjan Altassa Nordic Response 24 -harjoitukseen tutustui Suomen tasavallan presidentti Alexander Stubb. Vierailun aikana presidentti Stubbin ja Norjan pääministeri Gahr Støren välillä käytyjen keskustelujen aiheina olivat Suomen ja Norjan välisten suhteiden lisäksi pohjoismainen puolustusyhteistyö, yhteistyö Naton puitteissa ja arktisen alueen merkitys. Presidentti Stubb tutustui vierailun aikana kenttäsairaalaan sekä seurasi Sennalandetin tunturitasangolla Yhdysvaltain 10. merijalkaväen rykmentin harjoituksia. Presidentti Stubb tutustui myös panssaroituihin maastoajoneuvoihin, HIMARS-raketinheitinjärjestelmään sekä keskusteli harjoitukseen osallistuneiden sotilaiden kanssa. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne puolestaan tutustui harjoituksessa Suomessa Puolustusvoimien ja Ilmavoimien toimintaan, pohjoismaiseen viranomaisyhteistyöhön sekä Naton ja pohjoismaiden puolustusyhteistyöhön infrastruktuurin näkökulmasta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun Suomen liikenne- ja viestintäministeri oli paikan päällä kansainvälisessä puolustusharjoituksessa. Liikenne- ja viestintäministeriö tekee tiivistä yhteistyötä puolustusministeriön ja Puolustusvoimien kanssa. "On tärkeä päästä näkemään, miten infra toimii ja kestää Nordic Response 24 -harjoituksessa. Toimiva infra on elintärkeä osa Suomen huoltovarmuutta ja sotilaallista puolustuskykyä. Infran on oltava toimivaa ja kestettävä myös poikkeusoloissa", painotti ministeri Ranne. "Infrainvestointien tarvetta ja priorisointia tullaan tarkastelemaan harjoitusten jälkeen erityisesti sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden näkökulmista", jatkoi ministeri Ranne. Naton Steadfast Defender 24 -harjoitussarjaan kuuluvan Nordic Response 24 -taisteluharjoituksen tapahtumat alkoivat tilanteesta, jossa liittokunnan pohjoiselle alueelle oli hyökätty. Tämän seurauksena aktivoitiin Naton viides artikla, joka velvoittaa liittouman jäseniä puolustamaan hyökkäyksen kohteeksi joutunutta maata. Liittolaismaat siirsivät joukkojaan alueelle. Suomen puolella toteutettava osa päätaisteluista käytiin Hetan ja Kivilompolon välisellä tiealueella 7.- 9. maaliskuuta. Harjoitukseen ja erikoisjoukkotoimintaan liittyen Rovaniemen lentoasemalla on vieraillut myös Yhdysvaltain erikoisjoukkojen käyttämä ilmatankkauskyvyllä varustettu MC-130J Commando II -kuljetuskone sekä Ruotsin Hkp 16 eli Sikorsky UH-60M Black Hawk -helikoptereita. Nordic Response 24 -harjoitus järjestetään Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa 4.‒15. maaliskuuta 2024. Suomesta harjoituksessa on mukana yhteensä noin 4 100 sotilasta. Suomesta mukana ovat maavoimat, merivoimat ja ilmavoimat sekä lähes kaikki Pääesikunnan alaiset laitokset, mikä mahdollistaa täysipainoisen yhteisoperoinnin eli ns. Joint-harjoittelun. Kyseessä on Puolustusvoimien historian suurin osallistuminen kansainväliseen harjoitukseen ulkomailla.
Lapissa on käynnissä myös Utin jääkärirykmentin johtama 12. helmikuuta alkanut ja 17. maaliskuuta 2024 päättyvä Northern Griffin 24 -erikoisjoukkoharjoitus. Luftwaffen ilmakuljetuskykyä käytetään Steadfast Defender 24 -harjoituskokonaisuudessa Suomen, Ruotsin ja Norjan alueilla tapahtuvassa Nordic Response 24 -harjoituksen lisäksi Norjassa ja muualla Naton itärajalla tapahtuvassa Quadriga 24 -harjoituksessa. Siinä siirretään monikansallisia nopean toiminnan joukkoja Naton itäiselle sivustalle. Sen osalta mukana on yli 12 000 sotilasta, 3000 ajoneuvoa ja 30 lentokonetta. Suomen alueelle on luvassa vielä maaliskuusta toukokuulle saakka kestävän harjoituskokonaisuuden päättävä Immediate Response 24 -harjoitus. Siihen kuuluu Suomen lisäksi toimintaa Tshekissä, Virossa, Saksassa, Puolassa, Ruotsissa ja Norjassa.
A400M Atlas -kuljetuskoneella voidaan kuljettaa pudotusalueelle 116 täysin varustettua laskuvarjojääkäriä jopa 300 solmun nopeudella ja hyppyalueella pudotusalueen kokoa voidaan rajoittaa lentämällä vain 110 solmun nopeutta. Koneen hidaslento-ominaisuudet tekevät A400M Atlaksesta ihanteellisen myös hitaalta ja matalalta suoritettaviin varustepudotuksiin. Huiman 340 m³ vetoisessa rahtitilassa voidaan kuljettaa myös NH90- tai tarvittaessa jopa Chinook -helikopteria. Vaihtoehtoisesti siellä voidaan kuljettaa jopa 37 tonnia rahtia. Ruumatilaan mahtuu seitsemän rahtipallettia, joiden lisäksi kaksi pallettia mahtuu vielä koneen takarampille. A400M soveltuu myös helikoptereiden, hävittäjien muiden ilma-alusten ilmatankkaustoimintaan. Kontaktit voidaan ottaa siipi- ja kori -mentelmällä, jotka ovat tarjolla kummassakin siivessä. Niiden lisäksi koneessa on myös rungon alla yksi tankkauspiste. A400M-koneella on polttoaineen suhteen periaatteessa rajoittamaton toiminta-aika, kun sekin voidaan ilmatankata. Airbus A400M Atlas kykenee toimimaan lyhyiltä ja päällystämättömiltä lentopaikoilta. Monitoimisen kuljetuskoneen voimanlähteinä toimii neljä EuroProp TP400 -potkuriturbiinimoottoria, jotka mahdollistavat 0,72 Machin matkalentonopeuden lentopinnalla 370 ja 8900 kilometrin toimintamatkan. Tarvittaessa A400M voi erikoisoperaatioissa nousta yli lentopinnan 400 eli 12,2 kilometrin yläpuolelle. Suomessa vierailleen Luftwaffen 62. ilmakuljetuslaivueen (LTG 62, Lufttransportgeschwader 62) A400M Atlas -kuljetuskoneiden kotitukikohta sijaitsee Wunstorfissa Ala-Saksissa. Laivueen tehtävänä on joukkojen ja varusteiden taktinen ilmakuljetus maailmanlaajuisesti. Lisäksi se kouluttaa miehistöjä Saksan ja Ranskan ilmavoimista A400M-koneisiin. Laivueen käytössä on 42 Airbus A400M Atlas -kuljetuskonetta. HK, MH
Lue myös aiempia Nordic Response 24 ja Steadfast Defender 24 -aiheisia uutisiamme:
|
|||