Iran myönsi tuhonneensa Ukraine International Airlinesin matkustajakoneen ilmatorjuntaohjuksella

IMG-20200109-WA0029Iran on myöntänyt pudottaneensa  Ukraine International Airlinesin matkustajakoneen ilmatorjuntaohjuksella 8. tammikuuta 2020. Lauantaiaamuna tehdyn tunnustuksen mukaan kyseessä oli väärin tunnistettu uhka ja tilanteeseen johti käynnissä ollut konflikti Yhdysvaltain kanssa.

Aiemmin julkisuudessa kerrottujen tiedustelulähteiden julkistamat tiedot pitävät siten paikkansa ja 176 ihmisen kuolemaan johtaneen lentoturman syyksi vahvistui ohjusisku.

UR-PSY_290619Iranin armeijan antaman lausunnon mukaan matkustajakone tuhottiin vahingossa. Teheranista vain noin 6-8 minuuttia aiemmin ilmaan nousseen Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 -koneen kerrotaan tehneen yllättävän kaarron kohti ilmatorjunta-asemaa.

Tämän seurauksena ilmatorjunnan miehistö teki Iranin lausunnon mukaan inhimillisen virheen, tunnisti koneen ja sen muodon väärin, jonka jälkeen kone ammuttiin alas. Iranin presidentti Hassan Rouhani pahoittelee aiheuttamaansa 176 ihmisen kuolemaa ja ottaa osaa omaisten tuskaan.

Väärään tunnistukseen myötävaikutti aiemmin yön aikana Irakiin yhdysvaltalaisten tukikohtiin tehdyt ohjusiskut. Niiden arvioitiin aiheuttavan uhkaa takaisin Iranin suuntaan.

Ukrainalaiskone nousi ilmaan hyvin pian Iranin tekemän ohjusiskun jälkeen. Lento PS752 oli jo noin tunnin myöhässä. FlightRadar24:n mukaan kone nousi Teheranin kentältä normaalia reittiä eikä tehnyt mitään Iranin väittämiä poikkeavia kaartoja.

TOR_M2Turmapaikalta tehtyjen löydösten mukaan matkustajakone ammuttiin alasa Tor M1 on tela-alustalle rakennetulla ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä. Kyseessä on ns. TELAR (Transporter Erector Launcher, otsikkokuvassa pyöräalustaisena versiona), jossa kaikki tarvittavat komponentit on integroitu samaan alustaan. Vaunussa on maalinosoitus- ja tulenjohtotutkat, ammunnanhallintajärjestelmä sekä kahdeksan ohjusta laukaisuvalmiina.

Tor on tarkoitettu lyhyen ja keskipitkän matkan torjuntaan. Sen 9K330-ohjus hakeutuu maaliin tutkan ja komentolinkin avulla. Kantaman kerrotaan olevan vaakasuunnassa 12 km ja pystysuunnassa 6 km. Taistelukärki painaa 15 kiloa.

TELAR-vaunussa on maalinosoitus- ja tulenjohtotutkat, ammunnanhallintajärjestelmä sekä kahdeksan ohjusta laukaisuvalmiina.


Onnettomuustutkinta suoritetaan

Iranin mukaan se suorittaa onnettomuustutkinnan, jossa ovat mukana ainakin Ukraina, Kanada, Venäjä ja Ranska. Avunpyyntö on lähetetty myös Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB:lle, joka on tämän vahvistanut. Eri asia on voiko maan onnettomuustutkina olla osallisena voimassa olevien pakotteiden takia.

Eri lähteiden mukaan turmapaikalla olisi jo tehty siivoustoimia puskutraktoreilla. Jo turmapäivänä julkaistuissa valokuvissa näkyi viitteitä, joiden mukaan koneen olisi pudottanut jokin ulkoinen projektiili.

Nyt koneen tuhoamisen jälkeen tällä puskutraktorien suorittamalla raivaistyöllä ei liene tutkinnan kannalta suurta merkitystä. Lennon PS752 viimeisiä vaiheita selvitellään lennontallentien sekä tutkatietojen ja koneen alasampuneiden lausuntojen avulla.


Länsimaiset lentoyhtiöt kierävät Iranin ja Irakin ilmatilat

FAA julkisti aiempaa laajemman amerikkalaisyhtiöitä koskeneen lentokiellon kyseisen turman jälkeen Irakin ja ja Iranin lentotiedotusalueille 8. tammikuuta. Sitä ovat noudattaneet myös muut länsimaiset lentoyhtiöt.

IMG_20200111_074740Sen sijaan Lähi-idän alueen sekä itäisen Euroopan lentoyhtiöt ovat edelleen jatkaneet lentojaan normaalisti Iranin ylitse.

Finnairin reitteihin se vaikuttaa Dubain osalta. Näillä lennoilla joudutaan tekemään välilasku molempiin suuntiin. Se pidentää lentoaikaa ja kasvattaa kustannuksia merkittävästi. Toinen Suomesta Dubaihin lentävä yhtiö Flydubai on sen sijaan edelleen lentänyt lentonsa Iranin ylitse.

Nähtäväksi jää koska Iranin ilmatila katsotaan jälleen turvalliseksi ja lentoyhtiöt palaavat normaaleille reiteilleen.

Matkustajakoneet ovat joutuneet useita kertoja sotatoimien uhreiksi

Uusi tieto vahvistaa Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 -koneen kokeneen monen muun matkustajakoneen kohtalon. Ohessa muita tunnetuimpia tapauksia, joissa matkustajakone on joutunut sotatoimien kohteiksi.

 Malaysian Airlinesin lento MH17 Ukrainassa heinäkuussa 2014 joutui venäläisvalmisteisen Buk M1 ohjuksen tuhoamaksi 17. heinäkuuta 2014. Boeing 777-200ER -koneen tuhossa menehtyi 298 ihmistä.

 Huhtikuun 20. päivä vuonna 1978 Neuvostoliiton Suhoi Su-15 -hävittäjä ampui maan ilmatilassa eksynyttä ja Suomen rajaa kohti lentänyttä Korean Air Linesin Boeing 707 -matkustajakonetta (HL7429) Venäjän Karjalassa kahdella R-60-ilmataisteluohjuksella.

 Osumista vaurioitunut kone teki kuitenkin onnistuneen pakkolaskun Korpijärven jäälle. Kaksi ihmistä sai surmansa, 107 pelastui.

 Neuvostoliittolainen Suhoj Su-15 -hävittäjä (NATO-koodi Flagon) pudotti lennolla KAL 007 olleen Korean Air Linesin Boeing 747 -matkustajakoneen (HL7443) R-8-ilmamaaliohjuksella vuonna 1983. Kaikkiaan 269 ihmistä kuoli Sahalinin saaren yllä sattuneessa tapauksessa.

 Amerikkalainen ohjushävittäjä USS Vincennes puolestaan tuhosi Persianlahdella Standard-ilmatorjuntaohjuksella Iran Airin Airbus A300B2-203 -matkustajakoneen (EP-IBU) 3. heinäkuuta 1988. Sitä luultiin hyökkääväksi iranilaiseksi Grumman F-14 Tomcat -hävittäjäksi. 290 ihmistä menehtyi turmassa.

 Vuoden 2001 lokakuussa Ukraina ampui alas venäläisen Siberia Airlinesin Tupolev Tu-154 -matkustajakoneen (RA-85693) Mustanmeren yllä S-200-ohjuksella. Tapaus vaati 78 kuolonuhria.

Suomen historiasta muistetaan tapaus, jossa välirauhan aikana neuvostoliittolaiset Iljushin  DB-3 -pommikoneet ampuivat Suomenlahden yllä alas Aeron Junkers Ju-52 -matkustajakoneen (Kaleva, OH-ALL) kesäkuussa 1940.

Lue myös aiempi uutisemme, jossa Lentoposti kertoi turman johtuneen ohjusiskusta: