Lauantaina 28. kesäkuuta Jämijärvellä sattuneessa riippuliidinonnettomuudessa sai surmansa vuonna 1949 syntynyt parkanolainen mies. Hinauksen alkuvaiheessa sattuneen onnettomuuden syyksi on selviämässä Aeros Combat -liitimen joutuminen ns. lockout-tilaan (kuvan liidin ei liity tapaukseen). Tähän mennessä Lounais-Suomen poliisin tutkimuksissa on selvinnyt, että riippuliitimen lentoonlähtö oli aloitettu kääntöpyörähinausmenetelmällä. Siinä käytetään noin kilometrin mittaista narua. Sen toinen pää kiinnitetään hinauskytkimen avulla lentäjän rintaan ja toinen pää hinausradan toisessa päässä odottavaan mönkijään. Hinaus kestää yleensä 2-3 minuuttia ja siinä saavutetaan 300 - 500 metrin korkeus. Hinausvoimaa seurataan mönkijässä olevasta mittarista. Hinaaja näkee liitimen, koska ajosuunta on lentoonlähdölle vastainen narun kulkiessa kääntöpyörän kautta. Kun korkeus ei enää kasva, liitäjä irrottaa narun, joka vedetään maahaan jarruvarjon pitäessä sen suorana. Otsikkokuvassa hinaus on käynnissä ja jarruvarjo näkyy siivessä roikkuvan lentäjän edessä (kuvan liidin ei liity onnettomuuteen). Jämin onnettomuuslennolla lähtö oli sujunut alkuun normaalisti, mutta liitimen saavutettua noin 50 metrin korkeuden, oli sen oikea siipi noussut ja liidin lähtenyt kääntymään poikittain aiheuttaen niin sanotun lockout-tilan. Lockoutissa liidin ajautuu poispäin hinauslinjalta jatkuvasti kasvassa käännöksessä, jota pilotin painonsiirto ei pysty korjaamaan, ellei hinausvoimaa saada riittävän ajoissa pienennettyä riittävästi. Varotoimenpiteenä hinausajoneuvon kuljettaja oli irrottanut hinausnarun. Riippuliidin oli syöksynyt kuitenkin suoraan maahan kulkusuunnastaan katsottuna kiitotien vasemmalle puolelle. Poliisi jatkaa onnettomuuden tutkintaa yhteistyössä Onnettomuustutkintakeskuksen kanssa. Onnettomuustutkintakeskuksen asiantutkija pyrki selvittämään, että oliko Aeros Combat -merkkisessä liitimessä sellaista teknistä vikaa, mikä olisi voinut aiheuttaa onnettomuuden. Oikeuslääketieteellisessä ruumiinavauksessa pyritään selvittämään, että onko onnettomuuden kulkuun voinut liittyä esim. sairauskohtaus. Samalla selvitetään kuolinsyy. Ilmatieteenlaitokselta tilataan tarkemmat analyysit turma-ajankohdan tuuliolosuhteista. Tämän hetkisten tietojen mukaan olosuhteet olivat olleet hyvät, mutta alueella oli ollut ajoittaisia tuulenpuuskia. Poliisi tiedottaa onnettomuudesta seuraavan kerran tutkinnan valmistuttua tai kun asiassa ilmenee jotain tärkeää. Suomen Ilmailuliiton tietosivu riippuliitotoiminnasta: www.ilmailuliitto.fi
|
|||