Japanin hävittäjähanke etenee nyt yhdessä Italian ja Ison-Britannian kanssa. GCAP-yhteishankkeessa (Global Combat Air Programme (GCAP) on tavoitteena kehittää uuden sukupolven hävittäjäkone vuoteen 2035 mennessä. Japani kertoi vuonna 2020 aikovansa kehittää uuden hävittäjätyypin korvaamaan maan itsepuolustusilmavoimien JASDF:n nykyiset F-2 Viper Zero -hävittäjät 2030-luvun puolivälillä. Neuvotteluita hankkeen osalta oli tuolloin käynnissä eri osapuolten kanssa. Japani, Italia ja Iso-Britannia ottivat merkittävän askeleen yhteistyön syventämisestä julkistaessaan 9. joulukuuta 2022 yhteisen GCAP-hävittäjähankkeen. Puolustusyhteistyö laajenee entisestään tiede- ja teknologiayhteistyöllä, yhteisillä alihankintaketjuilla ja puolustusteollisuus alan vahvistamisella. Japanilainen The Yomiuri Shimbun kertoi Japanin ja Ison-Britannian yhteistyöstä sekä Italian mahdollisesti mukaantulosta jo elokuussa 2022. Nyt virallisesti julkistetun hankkeen odotetaan tuovan positiivisia vaikutuksia myös talouteen ja teollisuuteen sekä tukevan työpaikkoja Italiassa, Isossa-Britanniassa ja Japanissa. Yhteishanke on jo viivästynyt alkuperäisistä tavoitteista, sillä Japani tavoitteli hankkeen suuntaviivojen ja kotimaisten valmistajien valintoja sekä kansainvälisen yhteistyön käynnistymistä jo vuoden 2020 loppuun mennessä. Neuvottelukumppanina oli aiemmissa vaiheissa myös Yhdysvallat. Ensimmäisen prototyypin valmistamisen oli arvioitu alkavan tilikaudella 2024 ja massatuotannon on odotettu käynnistyvän tilikaudella 2031. GCAP-hävittäjähanketta kehitetään yhteensopivaksi Yhdysvaltain, Nato-maiden sekä eurooppalaisten kumppanimaiden ja Tyynenmerenalueen kumppanimaiden järjestelmien kanssa. Osapuolilla on yhteinen suunta kehittää laajempi ilmataistelujärjestelmä, joka toimii yhteistyössä kaikkien puolustushaarojen kanssa. Japanin oman F-X -hankkeen tavoitteena on korvata uudella hävittäjätyypillä nykyiset JASDF:n F-2 Viper Zerot, joiden elinkaaren arvioidaan päättyvän noin vuonna 2035. Kyseiset Mitsubishi F-2 -hävittäjät perustuvat pitkälti General Dynamics (Lockheed Martin) F-16 Fighting Falcon -hävittäjään. Japanin kehitysversiossa on mm. 25 prosenttia suurempi siipipinta-ala, käytetty enemmän komposiittimateriaaleja sekä paranneltu elektroniikkaa ja asennettu AESA-tutka. Mukana on myös häiveteknologisia ratkaisuja. Japani on aiemmin tutkinut mm. häiveominaisuuksia kehittämällään "viidennen sukupolven" Mitsubishi X-2 Shinshin-koelentokoneella, joka lensi vuonna 2016. Ratkaisun oli määrä toimia F-X -hankkeessa kehittettävien F-3 -hävittäjien perustana. X-2 perustuu Japanin ATD-X-hankkeeseen (Advanced Technology Demonstrator - Experimental). Se aloitettiin vuosituhannen vaihteessa, koska Yhdysvallat ei suostunut myymään Lockheed Martin F-22 Raptor -stealth-hävittäjiä liittolaismailleen. Japani on neljäs maa Yhdysvaltain, Kiinan ja Venäjän jälkeen, joka on kehittänyt tällaisen häiveominaisuuksilla varustetun konetyypin. Iso-Britannia kehittää myös Tempest-hävittäjäohjelmaa, jossa ovat mukaan BAE Systems, Leonardo, MBDA ja Rolls-Royce. Niiden lisäksi mukana on Ison-Britannian ja Ruotsin hallitusten välisellä yhteistyöllä myös Saab. Nyt osapuolten jo aiemmin käynnissä olleista Tempest- ja F-X -hankkeista on yhteistyökumppaneiden välillä siis tullut GCAP-hanke. Teollisuushankkeista vastaisivat Mitsubishi Heavy Industries, BAE Systems, Leonardo ja Rolls-Royce. Itsenäisten hävittäjähankkeiden kehittäminen on merkittävän kallista ja suorituskykyvaatimukset eri hankkeissa ovat kuitenkin monin tavoin yhteneväiset. Myös hankeaikataulut ovat lähellä toisiaan. Japani korvaa parhaillaan vanhentuvia McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II -hävittäjiä Lockheed Martin F-35A ja F-35B Lightning II -häivehävittäjillä. Japani on myös ilmoittanut hankkivansa lisää F-35-hävittäjiä ja toteutuessaan hankinta nostaisi Japanin F-35-ohjelman toiseksi suurimmaksi asiakkaaksi. F-35-häivehävittäjiä valmistetaan kokoonpanolinjalla Japanin Nagoyassa. MH Lue myös:
|
|||