Kahdenväliset lentoliikenneneuvottelut tuottavat tuloksia Suomen ja Venäjän välillä

Airbus_A340_flyingSuomen ja Venäjän välille helmikuussa solmittu uusi lentoliikennesopimus tuo uusia mahdollisuuksia operaattoreiden lähi-, kauko- ja rahtiliikenteelle. Kahdenvälinen sopimuskulttuuri on todettu toimivaksi mutta kolmannen osapuolen vaatimukset voivat tuoda eteen myös arvaamattomia haasteita.

Suomen ja Venäjän viranomaiset ovat yhtä mieltä lentoliikennesuhteiden parantamisesta jatkossakin  kahdenvälisillä neuvotteluilla joiden myötä asiat etenevät nopeallakin aikataululla. Neuvotteluissa päätettiin jatkaa keskusteluja  Trans-Siperian reittiverkoston kehittämisestä seuraavassa tapaamisessa.

Suomi toi neuvotteluissa esiin uusia suomalaisia matkustajan ennakkotieto- eli API-vaatimuksia (Advance Passenger Information) sekä uuden eurooppalaisen TCO-vaatimuksen (Third Country Operator). Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n asettaman TCO-vaatimuksen odotetaan astuvan voimaan kevään 2014 aikana.

Venäjän viranomaiset ilmaisivat vahvan huolensa asiaan sekä ilmoittivat, että mahdollinen kolmannen osapuolen puuttuminen kahdenvälisiin lentoliikennesopimusneuvotteluihin voisi johtaa jatkotoimenpiteisiin.

 
Uusia reittikohteita

Kahdenvälisissä neuvotteluissa sovittiin yhdestätoista kohteesta Suomessa johon venäläisoperaattorit voivat lentää mistä tahansa lähtöpaikasta Venäjän alueella. Suomesta kohteiksi valikoitui Helsinki, Oulu, Lappeenranta, Turku, Kuopio, Rovaniemi, Tampere-Pirkkala, Joensuu, Kittilä, Ivalo ja Kuusamo.

Molempien maiden operaattoreille hyväksyttiin jo helmikuun alussa tiedotetut reittivälit Helsingistä Kazaniin, Nizhny Novgorodiin ja Samaraan. Näiden kohteiden osalta ei ole annettu erillisiä rajoituksia tai lisävaatimuksia. Näistä Lentoposti.fi uutisoi tuoreeltaan 7. helmikuuta Suomen ja Venäjän välille uusia lentoreittejä.

VQ-BBASuomalaisoperaattoreille sovittiin neuvotteluissa kaikkiaan yhdeksän kohdetta Venäjälle jonne voi operoida Suomesta. Kohteita olivat Kazan, Nizhny Novgorod,  Samara, Moskova, Pietari, Jekaterinburg, Murmansk, Petrozavodsk, ja Sotshi. Venäjän viranomaiset ehdottivat Suomelle aikataulunmukaisen reitin avaamista juuri Sotshiin.

Keskusteluja jatketaan tulevissa neuvotteluissa myös Novosibirskin, Ufan ja Permin sekä muiden mahdollisten kohteiden osalta. Viranomaiset sopivat myös, että lentoja muihin reittikohteisiin kuin maiden pääkaupunkeihin  ja Pietariin voidaan operoida rajoittamattomasti.

Uudistetun sopimuksen mukaan Helsingin ja Pietarin välistä reittiä saa operoida yksi operaattori kummastakin maasta 14 viikkovuoron verran. Venäläisviranomainen on antanut seitsemän viikkovuoroa sisältävän lentoluvan Utair:lle Pietarista Helsinkiin. Yhtiön voidaankin olettaa jollain aikataululla aloittavan liikennöinnin reittivälillä. Helsingin ja Moskovan väliselle reitille sovittiin uudelle operaattorille molemmista maista mahdollisuus operoida kaikkiaan 14 viikkovuoroa.

 
Chengdu ja Fukuoka tulossa kohdevalikoimaan

Neuvotteluissa sovittiin Trans-siperian reitistön kohteiksi lisättäviksi myös Kiinan Chengdu ja Japanin Fukuoka. Nykyisten 54 viikottaisen reittioikeuden lisäksi sovittiin myös 5,5:stä uudesta oikeudesta yhdelle suomalaisoperaattorille olemassaolevilla Trans-Siperian reiteillä.

Finnair_JALOsapuolet vahvistivat myös, että kohteet Denpasar, Colombo, Ho Chi Minh City, Kuala Lumpur, Jakarta, Chennai, Mumbai ja Male voidaan operoida Trans-polaarisen, Trans-Siperian ja Trans-Aasian reittiverkoston ulkopuolella käyttäen Venäjän ilmatilaa.

Puolikkaaseen reittioikeuteen voisi liittyä esimerkiksi Male, joka on Malediivien pääkaupunki ja sijaitsee noin 800 kilometrin etäisyydellä Sri Lankan Colombosta.


Lisää lentorahtioikeuksia

Venäläisille lentorahtioperaattoreille  sovittiin seitsemästä viikottaisesta vuorosta Venäjältä Helsinkiin ja edelleen viiteen kohteeseen Euroopassa viidennen ilmailun vapauden mukaisesti. Yksisuuntainen reitti laskettaisiin tällöin puolikkaaksi viikkovuoroksi.

Suomen ja Venäjän rahtioperaattoreille sallittiin myös nykyisen kuuden viikottaisen yhteyden lisäksi kolme uutta vuoroa 1,5 + 1,5 periaatteella olemassaolevilla trans-siperian reiteille. Sopimus sisältää myös mahdollisuuden teknisiin välilaskuihinn Novosibirskissä. Sovittu reitti olisi Helsinki - Novosibirsk - Hanoi - Hong Kong - Novosibirsk - Helsinki tai näiden yhdistelmä.

Suomen ja Venäjän väliset lentoliikenneneuvottelut käytiin 4.-5. helmikuuta Moskovassa ja niistä tiedotettiin osittain jo 7. helmikuuta. Seuraavat kahdenväliset neuvottelut lentoliikenneoikeuksista Suomen ja Venäjän välillä käydään syksyllä 2014.

Lue myös: