Kazakstanin lentoyhtiö Air Astana ilmoitti marraskuussa 2018 perustavan halpalentoyhtiön, joka aloittaa toimintansa vuoden 2019 ensimmäisen puoliskon aikana. Uuden FlyArystan -yhtiön laivastossa on määrä olla nopealla tahdilla jopa 15 Airbus A320-konetta. Air Astanan laajetamissuunnitelmien myötä on solmittu mm. lentäjäkoulutussopimus suomalaisen Patrian kanssa. Air Astanan halpalentoyhtiö FlyArystan aloittaa liikennöinnin emoyhtiöltä tulevilla neljällä 180-paikkaisella Airbus A320 -koneella. Käytössä olevat koneet tulevat olemaan kokonaan ns. turistiversiossa. Vuoteen 2022 mennessä laivastossa suunnitellaan olevan jo 15 konetta. Air Astanan kasvusuunnitelmat FlyArystanin kanssa johtavat väistämättä myös lentäjätarpeen kasvuun. Patria julkistikin 4. joulukuuta sopimuksen kymmenien kazakstanilaslentäjien kouluttamiseksi Suomessa Air Astanan tarpeisiin. FlyArystan operoi perinteisellä halpalentoyhtiömallilla kuten easyJet, Indigo, Cebu Pacific ja Air Asia. Hinnoittelu Kazakstanin sisäisillä lennoilla tulee olemaan noin puolet Air Astanan lippujen hinnoista. Laajentumista lähiealueille ja kansainvälisille reiteille on suunniteltu tapahtumaksi nopealla aikataululla. FlyArystanin johtoon on siirtynyt Air Astanan kokenutta johtoa mutta joukkoja johtaa Cebu Pacific ja Virgin Blue -yhtiöistä tullut brittiläis-australiainen Tim Jordan. Vaikka FlyArystan on halpalentoyhtiö, jolla on emoyhtiöstä poikkeavat palvelut ei sen turvallisuustaso poikkea Air Astanan standardeista. Hanke on Air Astanan mukaan kuitenkin rahoitettu ilman emoyhtiötä. “FlyArystan on pitkäaikaisen liiketoimintamallinnuksen ja nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tulos. Se auttaa myös Air Astanaa yhtiön pitkän aikavälin suunnitelmissa", kommentoi Air Astanan toimitusjohtaja Peter Foster. Lue myös:
|
|||