Keskikesän perinteinen Jämi Fly In järjestetään ensi viikonloppuna. Luvassa on viime vuosien tapaan erityisesti mäntämoottorinostalgiaa, mutta toki myös suihkukoneita nähdään Fouga Magister -parin muodossa. Kiinnostava uusi tuttavuus on VL Viima II, jonka näillä näkymin pitäisi ehtiä mukaan tapahtumaan. Jämi Fly In on kehittynyt vuosien varrella pienimuotoisesta Experimental-harrastajien kokoontumisesta täysiveriseksi lentonäytökseksi. Tapahtuman järjestäjillä on jo niin paljon rutiinia, että kaikki sujuu useimmiten kitkattomasti. Viikonlopun kiinnostavin kone lienee viime vuonna ilmailuväkeä Hurricanella säväyttäneen Phil Lawtonin nyt hankkima Valtion Lentokonetehdas Viima II -koulukone. Se on aito vuonna 1939 valmistunut suomalainen "Warbird". Viime vuosikymmenet Saksassa lentänyt kone tuli Suomeen 29. kesäkuuta. Siinä on jatkosodan sotilaskoneiden historiallisia värejä mukaileva maalaus. Viimaa on kasattu ja valmisteltu lentokuntoon Helsinki-Malmin lentoaseman hallissa. Vielä torstaina vaikutti siltä, että kone saadaan mukaan Jämille, mutta aivan varmaa tämä ei ollut. Joka tapauksessa Viima ei esiinny lentonäytösosuuksissa, mutta Jämille päästessään saattaa kuitenkin lentää viikonlopun aikana. Muita veteraanikoulukoneita Jämillä ovat Bücker 131 Jungmann ja Noorduyn AT-16 Harvard Mk.IIB. Molemmat tulevat Ruotsista kuten kolmen koneen Klemm 35D -osastokin. Täysiverisiä Warbirdejä edustaa tänä vuonna North American P-51D Mustang. Ohjelmaan on kirjattu myös Saab Safir ja Gloster Gauntlet Mk.II, molemmat tuttuja näytösvieraita. Suihkumoottorilla varustettuja Fouga Magister -harjoituskoneita on luvassa peräti kaksi, parina lentävät OH-FMA ja FMM. Siiviilitaitolennon puolelta Jämillä nähdään Sami Kontio, joka palasi kesän SM-kisoissa parin vuoden tauon jälkeen taivaalle XtreamAir Sbach 342 -koneella (OH-TEE). Lentonäytöksen taiteellinen johtaja (sellainenkin Jämillä siis jo perinteisesti on) Sami Saikkonen esiintyy itsekin Pitts Special -taitolentokoneellaan. Lisäksi Jämillä esitellään harrasteilmailun lajeja niin taivaalla kuin maassa. Lentämisen lisäksi on luvassa erilaisia sotilasajoneuvoja kuten BMP-1-rynnäkköpanssarivaunu. Ne osallistuvat näytöksen toimintaosuuksiin. Ovatpa mukana jopa Suomen sodan sotilaat tykkeineen vuoden 1808 varustuksessa. Näytökset on jaettu kolmeen osuuteen, joiden välissä on aikaa tutustua maanäyttelyyn ja nauttia alueen palveluista. Kolmannen näytösosuuden alkuun on molempina päivinä luvassa Jämi Special eli yllätysesiintyjä, joka ei operoi Jämin kentältä. Lopuksi suuri osa näytöskoneista nousee yhdessä ilmaan. Luonnollisesti Jämillä jaetaan myös Experimental-rakentajan palkinto. Kisaan on ilmoitettu viisi konetta, joista kolme on PIK-sarjalaisia. Mukana on kaksi PIK-26 Mini-Sytkyä, PIK-5c, Auster Mk.5 ja Pitts Model HP. Viime kesänä (kuva oikealla) Jämi Fly In keräsi kahden päivän aikana noin 10 000 kävijää. Tapahtuman nimen mukaisesti moni tuli paikalle omalla koneellaan. Vuoden 2014 näytöksen pettymyksiin voidaan laskea se, että Suomen väreihin maalattu Phil Lawtonin Hawker Hurricane ei ehtinyt mukaan Jämille moninaisten koneen Suomeen tuontiin liittyvien ongelmien vuoksi. +TT+ Tarkemmat tiedot viikonlopun ohjelmasta, aikatauluista ja pääsylipuista löytyvät Jämi Fly In -tapahtuman kotisivuilta: jamiflyin.com Lue Lentoposti.fi -juttuja aiemmista Jämi Fly In -tapahtumasta:
|
|||