Kuwaitin ilmavoimat vastaanotti viime viikolla ensimmäisen Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneensa. Kone poikkeaa näyttävästi muista tyypin edustajista: siinä on tyylikäs valko-harmaa -väritys. Muut Globemasterit ovat kokonaan mattaharmaita. Kuwait on tilannut kaksi C-17-konetta. Niitä aiotaan käyttää mm. hätäapukuljetuksiin kriisialueille. "Kun tämä C-17 tuo humanitääristä apua, haluamme ihmiset tietävät että kone on Kuwaitista", perusteli ilmavoimien apulaiskomentaja Abdullah Al Foudari poikkeavaa värityskaaviota. Valkoinen yläpinta toki pitää myös koneen harmaata viileämpänä Kuwaitin auringon paahteessa (klikkaa kuvat suuremmiksi). Uudessa koneessa on vaaleanharmaa pohja, jonka erottaa valkoisesta Kuwaitin lipun väreissä oleva raidoitus. Konetyypin kehitti alunperin McDonnell Douglas. Sen sulauduttua Boeingiin 1997 C-17 ja F/A-18 Super Hornet ovat yhtiön ainoat edelleen tuotannossa olevat koneet. C-17 Globemaster III sai nimensä kahdelta aiemmalta USAF:n kuljetuskoneelta (Douglas C-74 Globemaster ja Douglas C-124 Globemaster II). Tyyppi on palvellut operationaalisessa käytössä niin Afganistanissa kuin Irakissa. C-17 on osallistunut myös humanitaarisiin avustusoperaatioihin esimerkiksi vuosien 2004 ja 2011 tsunamien jälkeen. Boeing on toimittanut 260 C-17-kuljetuskonetta. Yhtiöllä on varastossa valmiita myymättömiä koneita. Long Beachin tehdas suljetaan 2015. Suomen Ilmavoimat ostaa vuosittain pienen määrän lentotunteja Unkariin sijoitetusta NATO Strategic Airlift Capability Programin kolmen koneen C-17-poolista. Siinä on mukana 12 valtiota, joista osa ei kuulu NATO:on vaan ne ovat kuten Suomi ns. PfP-kumppaneita (Partnership for Peace). Globemasteria on meillä käytetty lähinnä kriisinhallintajoukkojen huoltolentoihin. (18.15: tilattujen koneiden määrä korjattu.)
Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut:
|
|||