Kymin lentokenttä vietti 70-vuotisjuhliaan lauantaina 17. elokuuta mukavan ilmailupäivän merkeissä. Kyseessä ei ollut lentonäytös vaan avoimet ovet -tyyppinen aikatauluton tapahtuma. Kentän toiminta pyöri normaalisti ja se takasi että nähtävää riitti. Aamupäivällä sää Kotkan seudulla oli mainio ja kansaa vaelsi paikalle runsaasti. Iltapäivällä sadealue eteni Kymiinkin. Kymiä nykyisin kotikenttänään pitävä ja yleensä kovin sivutuuliherkkä Gloster Gauntlet nähtiin taivaalla, koska tuuli oli sopivasti kiitotien suuntainen. Myös Kymin Fouga Magister rullaili kentällä - ilmaan se ei noussut, koska kone ei ole lentokuntoinen. Paikalla nähtiin myös jonkin verran vierailevia koneita, mutta ei ehkä niin runsaasti kuin jonain aiempana vuonna. Suurin vieras oli Air Veteranin Douglas DC-3. Myös Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB-412 käväisi kentällä. Kymi on nykyään leimallisesti Karhulan Ilmailukerhon purjelentokenttä. Ilmassa ja maassa nähtiinkin runsaasti erilaisia purjekonetyyppejä, niin uusia kuin hieman vanhempiakin. Myös lennokkiharrastajat lennättivät kalustoaan. Kymin ilmailumuseo luonnollisesti esitteli kokoelmiaan ilmailupäivän vieraille. Kymi rakennettiin kovalla kiireellä jatkosodan aikana tukikohdaksi Kotkaa suojeleville hävittäjille. Ensimmäinen kone kentälle laskeutui huhtikuussa 1943. Sitä käytti pääasiassa Messerschmitt Bf 109 -koneilla lentänyt Hävittäjälentolaivue 34, mutta myös laivueet 30 ja 24 operoivat kentältä lyhyen ajan sodan loppuvaiheissa. Ilmailupäivän erikoisuutena Ilmavoimien normaalilla valvontalennolla ollut Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjä teki ylilennon kunnioittaen Kymissä sodan aikana toimineita Messerschmitt-laivueita. ++
Kuvia Kymi 70 -ilmailupäivästä: flyFinland ja FlightForum Lue myös:
|
|||