Suomen Lentäjäliitto FPA:n mukaan nyt tarvitaan avointa keskustelua lentäjäkoulutuksen tavoitteista ja määristä tulevaisuudessa. Edullisesti kortistoon kouluttaminen liiton mukaan ole järkevää eikä koulutuksen hankkiminen kalliilla rahallakaan voi olla ainoa vaihtoehto. Työpaikka pitäisi saada pian koulutuksen jälkeen, koska kaikki koulutukset vanhenevat nopeasti. Euroopassa lentoyhtiöt jopa vaativat lentäjien tekevän työtä yrittäjinä, jolloin normaalit työntekijäoikeudet jäävät pois. Koulutuksesta velkaantunut lentäjä on pakotettu tekemään mitä tahansa ammatissa, jossa työajat ja velvollisuudet vaihtelevat.
Valtion tukeman koulutuksen hinta on noin 10 000 euroa, kun muiden kurssittajien hinta on yli 100 000 euroa. Markkinaehtoisiin lentokouluihin on omat vaatimuksensa. Salpauslento tekee yhteistyötä Flybe Finlandin kanssa niin kutsutulla ab initio -valinnalla, joka tarkoittaa jonopaikkaa Flybe Finlandille. Koulutuksen kustannukset kuitenkin jäävät oppilaan hoidettavaksi. Konetyyppi- ja yhtiökohtaisia koulutuspaketteja myy Finnair Flight Academy yhtiöiden määritelmien mukaisesti. Näitä kursseja voi ostaa myös muilta eurooppalaisilta koulutusorganisaatioilta.
Flybe siirtyi maksulliseen tyyppikoulutukseen Lentoyhtiö Flybe Finland ilmoitti äskettäin laskuttavansa 24 000 euroa uusilta lentäjiltä näiden ensimmäisestä, pakollisesta lentokoneen tyyppikoulutuksesta, vaikka perinteisesti tyyppikurssin on katsottu kuuluvan työnantajan antamaan koulutukseen. Tällä toimenpiteellä Flybe Finland astuu yleiseurooppalaiseen halpalentoyhtiöiden toimintamalliin, jossa kokemattomien lentäjien työttömyyttä käytetään hyväksi, kertoo FPA tiedotteessaan. Yhtiölle summa ei FPA:n mukaan ole suurikaan tulonlähde, mutta yksittäiselle lentäjälle saattaa aiheuttaa peruskoulutuksen kanssa jopa 150000 euron velan. Lentokoneen tyyppikurssien hinnat vaihtelevat kysynnän mukaan ja esimerkiksi Flybe Finlandin ilmoittaman ATR-tyyppikurssin hinta on edullisempi esimerkiksi Ruotsissa. Lue myös:
|
|||