Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ympäristökomitea CAEP (Committee on Aviation Environmental Protection) otti tärkeän edistysaskeleen kohti puhtaampaa ilmailua uudella CO2-päästöstandardilla. Erityisen tiukka uusi suositus on suurempien lentokoneiden osalta, joissa on paljon kehitettävää.
Ilmailuala pyrkii hiilineutraaliin kasvuun vuodesta 2020 eteenpäin ja 50 prosentin päästöleikkaukseen vuoteen 2050 mennessä. Nyt annettu suositus on iso askel kohti tätä tavoitetta. Suurin haaste päästötavoitteessa osuu vuonna 2040 alkavalle suuren kasvun vuosikymmenelle, jota tekniset ratkaisut, ilmaliikenteenhallinnan kehittäminen ei nykyisellään yksin riitä tavoitteen saavuttamiseksi. Kaikki CAEP:n 170 kansainvälistä asiantuntijaa suositteli uuden ympäristömenetelmän käyttöönottoa yksimielisesti. Seuraavaksi päätös siirtyy kohti lopullista käyttöönottoa YK:n alaisen 36-jäsenisen ICAO:n neuvoston eteen myöhemmin kuluvan vuoden aikana. "On erityisen rohkaisevaa, kun CAEP:n suositus vaikuttaa suoraan lentokoneiden teknologiaparannuksiin, joita jäsenvaltiot ovat yhdessä luoneen ICAO:n taholla”, alleviivasi ICAO:n neuvoston puheenjohtaja Olumuyiwa Benard Aliu. “Jokainen askel, joka otetaan kohti ICAO:n ympäristön kehittämisen kokonaisratkaisua on tärkeä ja olen varma, että neuvosto arvostaa tätä CAEP:n viimeisintä saavutusta”, jatkaa Aliu. Uuden suosituksen mukaan CO2-päästöstandardi ei koskisi vain uusia vuoden 2020 jälkeen suunniteltuja konetyyppejä vaan myös uusia toimituksia nykyisistä lentokonemalleista vuodesta 2023 eteenpäin. Näiden lisäksi CAEP suositteli tuotannon lopettamista vuodesta 2028 lähtien niille lentokoneille, jotka eivät täytä uutta päästöstandardia. Nykymuodossaan standardi huomio tasapuolisesti erilaisia teknologisia innovaatioita CO2 vähennyksiksi. Ratkaisut voivat olla rakenteellisia, aerodynaamisia tai työntövoimaan liittyviä. Ehdotettu maailmanlaajuinen standardi on erityisen tiukka siellä missä vaikutukset ovat suurimmat eli isoissa lentokoneissa. Yli 60 tonnia painavat lentokoneet vastaavat yli 90 prosentista kansainvälisen ilmailun päästöistä. Niissä on myös suurin mahdollisuus uuden teknologian käyttöön. CAEP varmisti myös, että sen ehdotus kattaa laajasti nykyisin kansainvälisessä lentoliikenteessä käytettävät erikokoiset konetyypit. Ratkaisu siis kattaa kaikki tekniset toteutukset, potentiaaliset pääästövähennykset ja kustannustekijät. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on yksi toimija CAEP:n uuden suosituksen takana. Se on viimeisen kuuden vuoden ajan vetänyt teknistä keskustelua kohti tätä päätöstä EU-komission tukemana. ”Prosessin tavoitteena on varmistaa uuden sukupolven lentokoneidein käyttöönotto ja kansainvälisten CO2-päästöjen vähentäminen”, painottaa Aliu. Ilmailusektorin osuus kansainvälisistä CO2-päästöistä on alle kaksi prosenttia mutta tiedostamme myös, että lentojen määrä on kaksinkertaistumassa vuoteen 2030 mennessä ja ne pitää hoitaa vastuullisesti”, päättää Aliu. ”Sopimus uudesta CO2-päästöstandardista on tärkeä ja erittäin tervetullut kehitysaskel. Se ei kuitenkaan yksin ratkaise ilmailun ympäristöhaasteita mutta on tärkeä osa kokonaisstrategiaa. Seuraava askel on markkinapohjaisen CO2-päästömenetelmän käyttöönotto, jonka näemme toivottavasti tapahtuvan ICAO:n yleiskokouksessa syyskuussa”, kommentoi kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n johtaja Tony Tyler. IATA:n 240 lentoyhtiöjäsentä vastaavat 84 prosentin osuudesta maailmanlaajuisesta lentoliikenteestä.
Lentokonevalmistajat ovat jo nykyisellään kehittäneet tuotteitaan kohti vähentyvien päästöjen tavoitteita. Airbus on ilmoittanut pyrkivänsä jatkuvasti täyttämään sekä ylittämään kunnianhimoiset päästövaatimukset niin nykyisten kuin tulevien lentokoneiden osalta. Boeing ilmoittaa myös olevansa sitoutunut ICAO:n uuteen suositukseen. Se on tehnyt merkittäviä investointeja ympäristön eteen ja aikoo tehdä niin jatkossakin. Eurooppalaisvalmistajan tuotevalikoimassa A320neo -koneet vähentävät CO2-päästöjä nykyisin 15 prosentilla ja teknisten innovaatioiden myötä 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Uusi ja Finnairinkin käyttämä A350XWB vähentää päästöjä 25 prosentilla verrattuna sen korvaamiin konetyyppeihin. Vuonna 2017 markkinoille tuleva A330neo vähentää päästöjä puolestaan 14 prosentilla. Jättimäinen vuonna 2007 käyttöönotettu A380 on osoittanut Airbusin mukaan 40 prosentin päästövähennyksiä edellisen sukupolven erittäin suuriin lentokoneisiin verrattuna. Amerikkalaisvalmisteisista lentokoneista 787 Dreamliner vähentää päästöjä 20-25 prosenttia verrattuna lentokoneisiin, jotka se korvaa. Vuonna 2017 aloitetaan 737 MAX -koneiden toimitukset. Se vähentää CO2-päästöjä 20 prosentilla verrattuna alkuperäisiin 737NG -koneisiin. Vuonna 2020 käyttöönotettavan 777X -koneen kerrotaan puolestaan olevan maailman suurin ja polttoainetehokkain kaksimoottorinen laajarunkokone. Lue myös:
|
|||