Lentokonevalmistaja ATR on suorittanut onnistuneesti sarjan maakokeita ja koelentoja ATR 72-600 -koelentokoneella, jonka toinen moottori käytti 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta toisessa moottorissa. Uusiutuvan SAF-polttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) toimitti suomalainen Neste. Koelennot ovat osa tavoitetta saada ATR:n valmistamille potkuriturbiinikoneilla tyyppihyväksyntä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön. Syyskuussa 2021 ATR julkisti yhteishankkeen Braathens Regional Airlinesin ja Nesteen kanssa nopeuttaakseen uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöönottoa ilmailualalla. Nyt työ on jälleen edennyt ja tavoitteena on koelento Braathensin ATR-koneella vielä vuoden 2022 aikana. Tyyppihyväksynnän saavuttamisen osalta tavoitteena on, että ATR:n valmistamilla lentokoneilla voisi lentää 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2025 mennessä. "Regionaalikoneiden markkinajohtajana päämäärämme on johtaa muutosta kohti päästövähennyksiä. Jo nyt ATR:n valmistamat lentokoneet tuottavat 40 prosenttia vähemmän päästöjä kuin kilpailijoiden samankokoiset koneet", sanoi ATR:n toimitusjohtaja Stefano Bortoli. ATR-koneiden osalta tyypillisellä reitillä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö molemmissa moottoreissa vähentäisi CO2-päästöjä 82 prosentilla. "Viimeisimmän saavutuksen myötä osoitamme sitoutumistamme 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön mahdollistamiseksi sekä autamme asiakkaitamme saavuttamaan heidän tavoitteensa vastuullisesta ilmakuljetuksesta jo lähivuosina eikä vasta 2035 tai 2050", jatkoi Bertoli. ATR ottaa koneissaan käyttöön myös uusia Pratt & Whitney Canada PW127XT -moottoreita, jotka ovat aiempaa luotettavampia. Ne voidaan pitää siivissä jopa 40 prosenttia pidempään aikaisempaan huoltoa varten tehtävään irrotusaikaan nähden. Näinollen kunnostushuolto tarvitaan vasta 20 000 lentotunnin kohdalla. Uusi moottorityyppi vaatii myös 20 prosenttia vähemmän huoltoa kuin nykyisin käytössä oleva versio. Myös polttoaineen kulutusta on onnistuttu leikkaamaan kolmella prosentilla. Nykyinen uusiutuvan ja fossiilisen lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset. Käynnissä on useita eri hankkeita, joissa tähdätään 100-prosenttisen uusiutuvan polttoaineen tyyppihyväksyntään. Suomalainen Neste on mukana useassa eri hankkeessa. Neste on maailman johtava toimija uusiutuvien lentopolttoaineiden tuottamisessa. Yhtiö arvioi, että vuonna 2023 se pystyy tuottamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Sellaisenaan käytettynä Neste MY uusiutuva lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät suoraan lentoliikenteen CO2-päästöjä. Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetäänkin maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. MH Lue myös:
|
|||