Southwest Airlinesin Boeing 737 -koneen (N8517F) lentäjät suorittivat ylösvedon kosketuskohdan alueelta hyvin matalalta aivan kiitotien 31C pinnasta, kun eteen rullasi vasemmalla FlexJetin Challenger 350 -liikesuihkukone (N560FX). Vakava vaaratilanne tapahtui tiistaina 25. helmikuuta noin kello 08.50 paikallista aikaa. FAA:n mukaan kyseinen liikesuihkukone rullasi aktiiviselle kiitotielle ilman lupaa. Liikesuihkukoneella oli selvitys rullata kiitotietä 04L pitkin ja ylittää kiitotie 31L, mutta odottaa ennen kiitotietä 31C, joka oli selvitysraja. Lennonjohtaja luki selvityksen liikesuihkukoneelle kahdesti. Vaaratilanteen havaittuaan lennonjohtaja yritti vielä pysäyttää liikesuihkukoneen, mutta radiolähetteeseen ei reagoitu liikesuihkukoneen ohjaamossa. Liikesuihkukone rullasi luvatta aktiiviselle kiitotielle 31C ja ylitti sen suoraan laskeutuvan matkustajakoneen edestä. Kiitotie 31L, joka liikesuihkukoneella oli lupa ylittää on lyhyempi ja kapeampi kiitotie kuin muut lentokentän kiitotiet. Tilannetietoisuuden oikeanlaisuus korostuu rullattaessa kiitotiellä ja ylitettäessä muita kiitoteitä. Liikesuihkukoneen miehistö ei ensimmäisellä kerralla kuitannut rullauselvitystä oikein takaisin ja tilannetietoisuus koneen sijainnista oli mahdollisesti alentunut. Southwest Airlinesin Boeing 737 oli lennolla WN2504 Omahasta Midwayhin.
|
|||