Malaysia Airlinesin koneen katoamisessa yhä oudompia käänteitä

Malaysia Airlinesin 777(päivittynyt 12.10) Tiistai toi Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER -koneen etsintöihin vastausten sijasta pikemminkin lisää kysymyksiä. Kadonnutta konetta etsitään laajalta alueelta myös Malakan niemimaan länsipuolella. Nyt Malesian ilmavoimien komentaja on kiistänyt uutisoidut primääritutkahavainnot alueelta.

Boeing katosi lauantain 8. maaliskuuta vastaisena yönä reitillä Kuala Lumpurista Malesiasta Pekingiin Kiinaan. Se ehti lentää noin 40 minuuttia ja saavutti reittilentokorkeuden FL350. Kone hävisi lennonjohdon tutkasta ja sitten: ei mitään.

malacca_ciaHeti koneen katoamisen jälkeen etsinnät käynnistettiin sen lentoreitillä Siamin lahdella (kartalla kohdassa South China Sea) Malesian, Thaimaan, Kambodzan ja Vietnamin rannikkojen rajaamalla merialueella. Sieltä löytyneet esineet ja öljylautta osoittautuivat olevan peräisin muualta kuin ilma-aluksesta.

Mediatietojen mukaan malesialaiset sotilaslähteet olisivat kertoneet, että ilmapuolustuksen primääritutka olisi havainnut koneen lentävän lännessä Malakansalmen yllä lähellä pientä Pulau Perak -saarta. Se on useiden satojen kilometrien päässä alkuperäisestä katoamispaikasta ja sinne pääseminen olisi vaatinut maa-alueen yli lentämistä.

Tiistai-iltana Suomen aikaa Malesian ilmavoimien komentaja tiedotti, että mitään tällaisia tutkahavaintoja Malakansalmesta ei ole olemassa eikä hän ole sellaisista puhunut. Kyseessä on malesialaistoimittajan väärä tulkinta.

Aiemmassa tiedotustilaisuudessa ainoastaan todettiin, että toisiotutkista kadottuaan kone on voinut myös kääntyä takaisin. Samassa yhteydessä Pulau Perak oli mainittu vain laajennetun etsintäalueen sijainnin määritteenä, ei tutkahavaintopisteenä.

Keskiviikkona Suomen aikaa puoliltapäivin pidetyssä lehdistötilaisuudessa tilanne jälleen muuttui:  kerrottiin, että ilmavoimilla on sittenkin tutkahavainto Malakansalmesta lentopinnalta FL295 200 NM Penangista luoteeseen. Se on kuitenkin tunnistamaton maali eikä välttämättä liity mitenkään MH370:n katoamiseen.

Joka tapauksessa myös itäisellä alueella Siaminlahdella etsinnät jatkuvat. Samaten Malakansalmessa on edelleen käynnissä etsintöjä, joissa on mukana on mm. US Navyn Lockheed P-3C -meritoimintakone.

steadfast_s76_singaporenavyPohjoisin etsintälohko on ulotettu aina Andamaanien merelle. Tämä saattaa kertoa siitä, että etsintäorganisaatio on jo käynyt läpi todennäköisimmät alueet löytämättä mitään.

Kaikkiaan etsintäalue on laajentunut jo 70 000 nelikökilometrin kokoiseksi. Kyseessä on viisi kertaa suurempi alue kuin Atlantilla kadonutta Air Francen A330-konetta etsittäessä.

Mukana on nyt 42 laivaa ja 39 ilma-alusta yhteensä 12 valtiosta. Etsintöjen koordinointi on varmasti haastava tehtävä. On varmistettava että kaikki alueet katetaan ja mitään ei turhaan käydä läpi kahteen kertaan.

Malakansalmea reunustavat Malesian lisäksi Indonesian ja Thaimaan rannikkoalueet. Strategisesti tärkeällä alueella kaikissa valtioissa on arvattavasti tehokas sotilaallinen ilmatilan tutkavalvonta. Mistään havainnoista ei ole kuitenkaan kerrottu.

Koneessa kahdella varastetulla passilla matkustaneet miehet ovat osoittautuneet iranilaisiksi. Mediatietojen mukaan heidän arvellaan pyrkineen laittomasti EU-alueelle. Miesten mahdollisista yhteyksistä terrorismiin ei ole löytynyt tietoja.

Myös tiedot viidestä koneeseen tulematta jääneestä matkustajasta ovat osoittautuneet vääriksi. Interpol totesikin tiedotustilaisuudessaan, että terrorismin mahdollisuus on pieni.

Vietnamin rannikolta lähellä Ho Chi Minh Cityä eli entistä Saigonia mereltä löytyneistä esineistä ei ole saatu lisähavaintoja. Alueella vallitsi kova tuuli ja aallokko.

debrisfield_vietnamnavyVietnamin merivoimien De Havilland DHC-6 Twin Otter -valvontakoneen ottamien kuvien (vasemmalla) sijaintipaikalle saapuneet etsintäalukset eivät löytäneet sieltä enää mitään.

Kaiken kaikkiaan lennosta MH370 on muodostumassa ilmailuhistoriallisestikin merkittävä mysteeri. Erityistä on, että se tapahtuu sosiaalisen median aikana. Facebookissa ja Twitterissä tietoa halutaan heti. Luonnollisista syistä sitä ei ole kerrottavana, koska koneen sijainnista ei ole mitään tietoa.

Alueen valtioiden sotilaspiirien ilmeinen haluttomuus jakaa mahdollisia primääritutkahavaintojaan ei auta etsintöjä ja jättää etenkin suuren yleisön epätietoisuuden valtaan. Tämä kaikki on luonut pohjaa erilaisille teorioille, joita netti tarjoaakin jo joka lähtöön.

Eräissä niistä arvellaan, että koneessa olisi voinut tapahtua huomaamaton paineenlasku, joka olisi inkapasitoinut miehistön. Boeing olisi sitten jatkanut lentoaan autopilotilla kunnes polttoaine loppui. Ei ehkä todennäköistä, mutta näin tapahtui Helios Airwaysin Boeing 737 -koneelle vuonna 2005.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA antoi viime marraskuussa lentokelpoisuusmääräyksen, jossa varoitetaan rungon halkeamista 777-koneiden satelliittiantennien asennuskohdissa. Sellainen saattaisi aiheuttaa paineistuksen menetyksen.

Joissain spekulaatiossa lennolla MH370 arvioidaan tapahtuneen epäonnistunut kaappaus, kuten 11. syyskuuta. Silloin yksi neljästä kaapatusta koneesta syöksyi maahan asumattomalle alueelle. Tällekään teorialle ei ole mitään vahvistusta.

Kadonneessa Boeingissa oli ACARS-järjestelmä (Aircraft Communications Addressing and Reporting System), joka automaattisesti välittää lennon aikana tietoja koneen tekniikan tilasta lentoyhtiölle. Nyt se ei kuitenkaan lähettänyt sanomia, joista olisi apua katoamisen selvittämisessä.

Kuten toisiotutkavastaajankin, lentäjät voivat halutessaan kytkeä ACARS-järjestelmän pois päältä. Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER -koneissa ei ole matkustajien kännykkäpuhelut mahdollistavaa satelliittiyhteyttä. Siten tiedot "edelleen soivista puhelimista" ovat nekin vääriä. ++

Lue aiemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta: